• Goneril

Smart att sjukskriva sig under semestern

Detta är kriminellt, vederbörande uppbär sjukersättning. Mycket illojalt mot kollegor. Läs på Försäkringskassans hemsida om åtgärder, man kan anmäla anonymt. Varför ska skattebetalarna stå för denna kostnad? Varför ska en person sätta andra på pottkanten med sitt beteende? Ja, och visst är den som är ärlig och laglydig en bättre person än den som inte är det, hela vårt samhällskontrakt bygger på det.                                                                                                                                           TS ska alltså inte göra som den kollega som anklagas, detta är olagligt beteende. Risken finns ju att TS blir anmäld i så fall medan kollegan klarar sig. Den läkare som fejk-sjukskriver rutinmässigt måste synas i sömmarna och det skulle nog kunna bli följden av en anmälan till Försäkringskassan.                                                                                                                                                 Jag blir mycket irriterad när jag hör talas om dylikt beteende. Vi har ett generöst system i vårt land och det är för j-vligt att det ska missbrukas. Våra skatter skulle kunna vara mycket lägre och våra fattigpensionärer skulle kunna leva drägligare om folk var ärliga.

• Goneril

Den anonyme Göran tycker inte man behöver känna lojalitet mot sina arbetskamrater, det är hans val. Som mellanchef, FInans, var det inte roligt med underställda med den inställningen. Många 60-timmarsveckor blev det, men jag klagar inte, jag var välbetald, dock hade det varit kul att gå hem någon fredag före 20 00, eller komma från resa före 23 00.                                                                                                                                                      Det som man kan tänka på är att kollegor med Görans attityd snart märks i en organisation och avancemang, befordran eller chefskap ligger långt bort, den där extra bonusen likaså.  Var och en sin egen lyckas smed. Rätt fint idag när pensionen ger möjlighet att "leva loppan", många resor och restaurangbesök. Något att väga in i resonemanget.         

• Goneril

När jag läser Görans inlägg inser jag att han gör sitt allra bästa, tar sitt ansvar  och jämnar marken för andra. Jag har egentligen inte någon erfarenhet av offentlig sektor, men jag hör från kamrater att deras prestationer sällan blir uppmärksammade. Där finns, och nu måste jag bli lite politisk, en "DDR-anda" , "vi utgör alla ett stort kollektiv och ingen är bättre än någon annan". Kommunal administration har jag information om från säker källa, oerhört ineffektivt arbetssätt i jämförelse med näringslivet. 

Jag tycker att Göran borde försöka hitta ett nytt arbete, näringslivet, vara beredd att slita ordentligt ett tag och visa framfötterna. Då skulle han kunna uppleva tillfredsställelse och få högre lön.   

Svar på tråden Smart att sjukskriva sig under semestern