EpicF skrev 2024-08-07 06:12:32 följande:
Man har fem veckor (25 dagar) varav de flesta tar fyra av de under sommaren. Om man då blir sjuk och sjukenskriven på sin semester så har man de fyra veckorna tillgodo och kan då ta ut de senare.
Vi får 80% av lönen i sjukpenning och kan vara sjukskriven med änge, uppåt några år.
Om du inte jobbar i Sverige så är det dumt att svara när du inte vet.
Jag visste ju visst, man börjar med 5 veckors semester om året, sen får man fler ju längre man jobbat.
Det är fortfarande konstigt att krångla till det som kollegan gör. För man får väl sjukskriva sig när man vill. Så varför inte bara ta sina 4 veckor på sommaren, sen sjukskriva sig på hösten. Vill hon ha 80% av sin inkomst just på sommaren men 100 på hösten, eller vaddå? Allt går ju på detsamma ändå så.
Mina öronmärkta sjuktimmar är inte många, men de är i alla fall 78 timmar fullt betalda om året och får inte ifrågasättas eller straffas emot. Jag kan få fler, upp till 12 veckor om året med samma villkor om jag måste långtidssjukskrivnas pga sjukdom men då måste jag ha läkarintyg samt att man bara får ca 70 procent av sin inkomst. De resterande 30 procenten kan täckas av semestertimmar eller komptid så att man får hel lön.
Här där jag bor så när man väl är på semester så kan man inte ändra det till sjukskrivning, oavsett om man är sjuk eller inte. Då får man vara sjuk under sin semester helt enkelt.
Sverige har alltid varit ett land där man hellre fuskar.