Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-16 22:55:49 följande:

Nu är snart timmen slagen, för att fira skärtorsdagen. Som den sanna häxa jag är så letar jag fram min kvast och rycker tag i första bästa katt och flyger till Blåkulla på påsklov. Glad Påsk i förskott! 🐰🐣🌸🐔

De klassiska associationerna till påsken, intressant! Hoppas du slipper stöta på nån illvillig sate däruppe på berget Demon

Själv är jag lite mesigare i mitt firande och hade nöjt mig med att dela en bild jag tog häromdan på Stampe Påskhare i mitt område. 

Synd att det inte funkade att posta bilder denna gång heller. Den var så näpen och späd. Harungar ser ut som små kaniner. Har en del rådjur här också. De har börjat bröla ut vad jag gissar är lockrop för parning. Även sett en del grävlingar. Det är rena Bambisagan här uppe på Jessis berg.
  • Mayjel

Handlat en del idag. Tryffelkaka på Brogyllen som påskdessert hos systern imorgon. De är upptagna på påskafton så därför firar vi på Långfredagen istället.

Köpte också några fina små påskägg i choklad på Steinbrenner med lika fina namn - Gullefjun och Toddy. Den senare hade smak av just äggtoddy så ganska logiskt med det namnet.

Plus lite ingredienser till en Janssons frestelse som jag ska göra nu snart. Måste alltid finnas en Janssons på jul och påskbordet. Och i helgen blir det gubbröra Solig Hjärta igen. Fy Fabian så gott det är Skrattande

Ligger i soffan nu och tittar på Forrest Gump. Haft ett litet film-maraton med Tom Hanks under denna vecka. Han är så himla fin, även i lite mer udda roller. 

• Mayjel
    Anonym (A) skrev 2025-04-18 18:56:12 följande:

Idag har jag rensat och städat på min balkong. Den är rätt stor och har varit lite eftersatt men nu börjar det likna något. Jag har burit ut de gamla utemöblerna, putsat fönstren, sopat och släpat tunga krukor. 

Jag har köpt en loungesoffa som man kan ligga och läsa i nu när det blir varmare eller sitta och babbla med en kopp kaffe. 

Sedan kommer det roliga med att plantera blommor och fixa lite snygg inredning med lyktor etc. 

Jag är rätt slut nu och känner mig allt lite duktig.

Strongt av dig Skål 

Så skönt med ett rent och vårstädat hem. Dagen efter så känner man sig så stolt och lättad. Vakna upp till allt det fina och välordnade. Slarvpellar och deras kaos kommer jag nog aldrig att begripa mig på.
  • Mayjel

Lunchade med familjen och tog en sväng förbi Liseberg efteråt. Kul att de har öppet under påskveckan numera.

Roligt för de små att gå på äggjakt med Kanne Kanin eller vad han hette. Sånt fanns då inte i min barndom. Då fick man nöja sig med att besöka sitt kära lisse några gånger om sommaren. 

• Mayjel

Inte så mycket eftersom dagen efter påskafton borde vara en tid för vila och att ta det lugnt. Trist väder har det varit också.

Var dock ute en stund ändå och hade turen att stöta på en helt ny katt, där i regnet på min innergård.
    Kom då att tänka på dig Eurydike eftersom du pratade om norska skogskatter då vi var på kattcafé sist och jag tror att denna bastanta hankatt var just en sådan.

Han hade spetsiga öron med små tofsar och en yvig man vid bröstet. Måste visa bilder vid nåt tillfälle. Han var sååå fin Solig

Känner mig ensam. Det är över 10 timmar kvar tills man åker till systern med familj. Trött och rastlös. Vill inte lägga mig. 

• Mayjel

Varit inne hela dagen och kommer nog att stanna inne idag med eftersom jag har träningsvärk. Beställa en stor fet pizza sen kanske. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-22 23:11:10 följande:
    Det blev ett riktigt trevligt påsklov med utställningar, bio och en heldag i Jönköping! Ingen illvillig sate syntes till som tur var 👹 och Blåkulla levererade ännu en gång, men nu plockar jag inte fram kvasten igen förrän nästa år 😅

Det lät som ett sött firande det! Synd bara att det inte gick att posta bilden, för det hade varit kul att se Stampe Påskhare 🐰

Mysigt med harar och rådjur! När jag bodde vid Telefonplan i Stockholm var det alltid en massa hjortar i området. Det älskade jag, men rådjurs lockrop är något alldeles extra 😮 Jessis berg låter som en fin plats!
    Åh så roligt! Bio också, det är så mysigt med biosalonger. En förstärkt filmupplevelse. Får man fråga vilken film det blev eller ta i PM?

Ja, hjortdjur är vackra, särskilt hanarna med sin ståtliga krona.

Du får flyga upp till mitt häxberg nån gång och se dig omkring. Det är en grann utsikt över stan här på toppen. Jag bor i Majorna, strax ovanför Klippan, nere vid hamnen och Röda Sten. Har du varit där nån gång? Mysigt att strosa runt där om sommaren. 

Konstcaféet ligger där också. De serverar fina glassdrinkar, både med och utan en slurk alkohol i. Vi får se hur det blir, bara ett förslag. Eriksberg är också trivsamt. Ligger mittemot Klippan, på andra sidan om Göta älv. 
    Eurydike skrev 2025-04-22 23:21:32 följande:
    Det låter som ett mysigt möte med en bastant hankatt av utmärkt sort! Jag växte upp med en sådan blandraskatt. Han var väldigt stor och snäll och enda klagomålet jag har var att han tyvärr inte var lika snäll mot harungar, utan kom hem med en harunge som byte en gång. De har ett väldigt vackert utseende och även Maine coon är riktigt ståtliga 😻 Du får gärna visa bilder när vi ses nästa gång!

Hoppas ni hade det riktigt trevligt hos din syster! ☺️
    Han tyckte om dig och ville visa sin tacksamhet Skrattande Har läst nånstans att det är en kärleksgest när katter kommer hemdragandes med döda smådjur och annat trevligt. Eller att de vill imponera. Ja, Maine Coon är ju storväxta som lodjur nästan, särskilt hanarna. Bastanta men samtidigt snälla och lugna. 

Ja, jag visar bilder! Om du vill så får du gärna göra detsamma!

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-22 23:12:51 följande:
    Låter tufft! Själv är jag trött efter påsklovet, men imorgon får jag sluta lata mig ur form och kavla upp ärmarna på jobbet igen 💪
    👍🏻 🐇 Skrattande
  • Mayjel

Promenerade en stund ute i gröna och sköna vårmiljöer förut. 

Kom hem för ett par timmar sen och har nu också provat några vårnyheter i godis, glass och dryckesväg. 

Provade först en ny Fanta med tutti frutti-smak. Den var inte så god tyvärr. Nån svag hint av äpple, blandat med en godissmak, lite som Fizzy dizzy, de där rosa-turkosa sura godisflaskorna. Gillar inte den smaken, varken att äta eller dricka. 

Sia har släppt en ny halvlitersförpackning som består av vaniljglass, ripplad med päronsorbet. Den var väldigt fräsch och fruktig. Rekommenderar denna till en het sommardag när man behöver svalka sig med nåt uppfräschande. 

Var även på Hemmakväll och köpte en Dumlepåse med två nya sorter - citron och salt karamell. Dumle med citron var väldigt god, särskilt för mig som älskar smaken av citronzest i mat och efterrätter. 

Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag