Eurydike skrev 2025-05-14 00:32:00 följande:
Ja, det var gott och mysigt att få torkade äpplen med sig hem! Men inget slog mormors pannkakor. Hon orkade steka hur många som helst. Små, tunna och fina. Sedan trugade hon på oss barnbarn dem med orden: Men snälla tös/pojk ÄT! 🥞
Jag är inte så bra på att baka tyvärr, så jag skulle behöva gå en kurs hos dig. Kanske en om hur man gör egna chokladpraliner? 😋 Tårtor bakar jag ibland och då har det blivit vegansk smörgåstårta eller jordgubbstårta eller en marängtårta men färdig botten och daim, grädde och jordgubbar och/eller banan 🍓 Har du någon favorittårta?
Min bästa gren är nog matlagning! Där tycker jag faktiskt att jag är ganska duktig. Jag skulle vilja experiment med att smaksätta egna veganska ostar 🧀 Kul att du minns min rysliga paj! ☺️
Så himla gott med mammas pannkakor. Eller mormors, som i ditt fall. De ger oss många fina smakminnen, de små gummorna.
Jodå, du som är så flitig med smörgåstårtor kan nog bli minst lika bra på bakning, det är jag övertygad om.
Jag tar med en av mina silikonformar när vi ses nästa gång. Det blir lite lättare att beskriva hela proceduren med chokladpralinerna med en sådan i handen.
Min favorittårta är nog den som jag gjorde för ett par år sen med vindruvsmousse, vaniljbavaroise och en mastig tryffelkaka i botten som smaksatts med lite Baileys.
Gillar att smaksätta både mat och desserter med diverse alkoholhaltiga drycker, t.ex. söta likörer eller vin.
Är det veganska ostar som du köpt då eller gjort dem själv? Spännande att smaksätta ostar. Vad hade du tänkt dig för smaker? Nötter, kryddor, örter? Nån starkdryck kanske? Älskar ostar som spetsats med vin, sprit, öl etc. Dregel dregel 🤤