Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Eurydike skrev 2025-05-11 02:34:23 följande:
    Både nytta och nöje låter det som!

Mmm bakade ugnsäpplen brukade min mormor göra när hon fortfarande bodde i sitt hus 🍎
    Ja, det får bli så när man är ensam för en dag och inte åker nånvart. Måste hålla sig sysselsatt. 

Ja, bakade äpplen som pudrades med lite kanel efteråt. Inte lika gott som lösgodis men nyttigare och mindre inflammatoriskt.

Men din mormor kanske ville kalasa till det lite mer med sina äpplen? Lite glass vid sidan av?
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-11 21:58:03 följande:
    Du höll dig verkligen sysselsatt!

Mmm det låter verkligen smarrigt 😋 Nej, lösgodis är ju svårslaget med det stora utbudet av smaker, men äpplen är nyttigare. Om det inte är det där förgiftade äpplet i Snövit då? 😅🍎

Min mormor torkade dem på låg värme i ugnen och sedan gav hon bort torkade äpplen till alla som ville ha. De hade egna äppelträd, så hon försökte nog göra av med alla äpplena genom att göra äppelmos, äppelpaj, äppelkaka och torkade äpplen. Hennes äppelkaka var fantastisk!

Har du något du är grym på att baka?
    Ja, just det. Den nya Snövit som var lite sisådär i dina ögon. Och många andras också tydligen, med tanke på alla negativa recensioner.

Låter gott alltsammans. Torkade äpplen hade ju nästan funkat lite som godis när man tänker efter. Torkad frukt överlag.

Vet inte riktigt men jag gillar att göra tårtor. Just för variationen och de olika lagren. Man får bestämma sina egna fyllningar och smakkombinationer vilket bara fantasin sätter gränser för 😃

Och du själv? Pajer kanske? Minns ännu din fina Halloweenpaj 🎃 
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-14 00:35:58 följande:

Här är en bild på den veganska smörgåstårtan! 🎂

Oj oj oj, vilket mästerverk du komponerat 😛🤩 🤤

Nånting säger mig att du är precis lika skicklig på att baka och dekorera dessertårtor ????🏻

Får man fråga vad du använde istället för majonnäs runt om? Eller är det majonnäs kanske? En vegansk variant?

Om det är ok så sparar jag denna bild 😀

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-14 00:32:00 följande:
    Ja, det var gott och mysigt att få torkade äpplen med sig hem! Men inget slog mormors pannkakor. Hon orkade steka hur många som helst. Små, tunna och fina. Sedan trugade hon på oss barnbarn dem med orden: Men snälla tös/pojk ÄT! 🥞

Jag är inte så bra på att baka tyvärr, så jag skulle behöva gå en kurs hos dig. Kanske en om hur man gör egna chokladpraliner? 😋 Tårtor bakar jag ibland och då har det blivit vegansk smörgåstårta eller jordgubbstårta eller en marängtårta men färdig botten och daim, grädde och jordgubbar och/eller banan 🍓 Har du någon favorittårta?

Min bästa gren är nog matlagning! Där tycker jag faktiskt att jag är ganska duktig. Jag skulle vilja experiment med att smaksätta egna veganska ostar 🧀 Kul att du minns min rysliga paj! ☺️

Så himla gott med mammas pannkakor. Eller mormors, som i ditt fall. De ger oss många fina smakminnen, de små gummorna.

Jodå, du som är så flitig med smörgåstårtor kan nog bli minst lika bra på bakning, det är jag övertygad om. 

Jag tar med en av mina silikonformar när vi ses nästa gång. Det blir lite lättare att beskriva hela proceduren med chokladpralinerna med en sådan i handen. 

Min favorittårta är nog den som jag gjorde för ett par år sen med vindruvsmousse, vaniljbavaroise och en mastig tryffelkaka i botten som smaksatts med lite Baileys.

Gillar att smaksätta både mat och desserter med diverse alkoholhaltiga drycker, t.ex. söta likörer eller vin. 

Är det veganska ostar som du köpt då eller gjort dem själv? Spännande att smaksätta ostar. Vad hade du tänkt dig för smaker? Nötter, kryddor, örter? Nån starkdryck kanske? Älskar ostar som spetsats med vin, sprit, öl etc. Dregel dregel 🤤 

• Mayjel

Inte gjort nåt särskilt, varken igår eller idag då det är för tidigt än. 

Ångade ett par blåa byxor nyss. Läste förut att blått är katters favoritfärg och idag blir det ju ett andra besök på Purrfect café. Man vill göra allt för att behaga de ljuvliga små liven 😽

Ligger i soffan just nu och kollar på en film i blått där Lena Nyman badar i en gyttjig sjö. 

Gillar nog den blåa filmen bättre än den första tror jag. I den gula så bråkar och skriker de så mycket på varann, Lena och Börje. Inte så trevligt att se ju.

Det börjar dra i ögonlocken lite. Dags att förflytta sig till min kompis sängen snart. 

• Mayjel

Det var så trevligt på Purrfect café. Rena lyckoduschen. De gör verkligen skäl för sitt namn. Bjöds på jättegoda råbollar också med dadlar och inget tillsatt socker.

De värnar om både veganer och diabetiker. Funderar på att bli prenumerant för resten av året. 399 kr i månaden för att kunna droppa in närhelst man känner för lite fikabuffé och kattgos. 

• Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-15 00:32:28 följande:
    Härligt med ännu ett lyckat besök! Katterna levererar som vanligt i toppklass med gos och bus 😻 Vad tyckte de om de blåa byxorna då? Mmm det låter gott och nyttigt 😋

Jag tycker verkligen att du ska bli prenumerant! Tänk vad mysigt att bara droppa in en regnig (eller solig) dag och hälsa på katterna. Till slut känner de igen dig allihop 🤩
    Ja, och lustigt nog så verkade Irma ty sig lite extra till modern min. Ni två verkar ha samma favoritkatt Glad Och mamma lyckades charma tigerkakan helt naturligt också medan jag, i vanlig ordning, fick fuska mig till missarnas intresse med den magiska lilla flaskan du vet. 

Hittade även två små hål i väggen som ledde in till katternas mat och toalettplats. Det ena hålet var beläget till vänster om den fåtölj du satt i när vi besökte caféet tillsammans. Mysteriet med katternas andra rum är därmed löst!

Nja, tror nog att katterna var lite särskilt förtjusta i byxornas smalben och detta kan ju möjligen ha något att göra med att området där var duschat med kattmynta Katt

Det är egentligen en ganska falsk kärlek man får av katter som är höga på mynta. Å andra sidan känner jag mig så ensam ibland att t.o.m. en sådan typ av närhet duger för egen del. Så länge den kommer från katter iallafall Solig  Människors falska omtanke behöver jag inte. 

Ja, jag tänkte ge det en chans nu i juni. Börja med en månads prenumeration, så får vi se sen om man förlänger det hela. 
  • Mayjel
    Träffade modern på torget och handlade lite inför lördagens final i Europas största musikfestival. 

Ska bli gott att sippa på en Cuba Libre och äta lite chilinötter med dansk lagrad ost. Nåt måste man fira med, oavsett om Sverige vinner eller ej. Det är ju nästa som en högtid numera.
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-15 23:29:19 följande:
    Nu får du tagga riktigt ordentligt inför musikfestivalen! 🥳
    Kollade just den andra semifinalen. Det gläder mig lite att alla nordiska bidrag gick vidare till final. Detta är nog den enda tävlingen som kan få mig att bli lite nationalistisk ibland. 

Hejar förövrigt på Finland och Erika. En rejäl kvinna med en rejäl pipa och robusta lår, lite som ens egna ju  Solig 

Det är inte så farligt med ensamheten. Jag har min familj och släkt. Och om du känner dig ensam nån gång så har du alltid mig, även om vi inte riktigt känner varann än.
    Men jag förstår redan nu att du är en fin och godhjärtad person. Precis som alla andra på detta forum vet om det 💐
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-18 02:14:59 följande:
    Hoppas du hade trevligt hos din syster! Vad tycker du om vinnarlåten? Jag tyckte faktiskt om den 🥳🤩

Finlands bidrag får jag spana in i efterhand, för jag var ute och åkte tåg och såg bara en del av tävlingen. Jag ska även ta mig en titt på hennes lår, förutom att lyssna på den rejäla pipan 🌞

Ja, och det är fint att du har det! Jag står inte nära min familj, men blir glad när jag hör att andra gör det. Det var fint sagt och detsamma gäller dig! En fin och godhjärtad person är lika med högsta betyg 🌸

Jo tack, vi hade det trevligt tillsammans under vår Eurovisionkväll med godis, snacks och alla roliga kommentarer kring låtarna. Känns nästan som en högtid ju.
    Vinnarlåten var inte riktigt i min smak men kul att du gillade den. Vi blev glada över att Sverige var det europeiska folkets tredje favorit enligt röstningsresultat, efter Israels finstämda ballad och Estlands sprattliga kaffegubbe. 

Jo, jag förstår. Har läst en del av det du berättat om din familj och det är ledsamt. Hoppas verkligen att du klarar dig ändå och att du blir glad och upplyft av de vänner på hemmaplan som står dig allra närmast 🌻🌞

Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag