Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Vad gör du just nu eller var har du gjort idag

Besökte Stadsbiblioteket förut med mamma, systern och hennes familj. En av nevöerna uppträdde med vårkör därinne och det lät så fint när de sjöng tillsammans i stämmor. 

Köpte ett fint gult påskägg från cafékedjan Mr Cake efteråt. Fyllt med lite olika götterier, som en bakelse. Sparat bild också.

Ligger i soffan nu och kollar på film. Känns lite ensamt. Längtar till imorgon då man ska åka till torget och träffa modern igen. 

Ser fram emot Valborg också. Tänkte gå förbi en cateringbutik i stan då och köpa med mig lite helgmat med dessert. Förtära detta inne på Trädgårdsföreningen kanske. Blir nog mysigt.

• Mayjel
    Anonym (Jaha ...) skrev 2025-04-26 22:55:47 följande:

Helghandlat, legat på alla fyra och plockat maskrosor och sedan lagat ett gäng matlådor.
    Spännande lördag, eller hur??

Det finns väl glädje även i vardagen? Särskilt när solen skiner på en och man omges av sprudlande grönska överallt.

Skönt att också ha fått gjort lite matlådor, så du bara kan ta fram en och slippa laga något nytt varje dag.

Själv skalade jag räkor förut. Jäkla pilljobb med skal och inälvor men det blev färdigt tillslut och nu känner man sig lättad. Räksmörgås imorgon, mmm..Glad
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-26 23:17:01 följande:
    Idag blev det hembakad tårta och strålande sol! Blommorna vände sina ansikten mot solen och det gjorde vi också 🌞🌸🎂
    Åh så fin! Liknar en Budapest lite. Är det maräng? Ser så gott ut så 🤤
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-26 23:28:23 följande:
    Det låter ju som ett fantastiskt påskägg! 😋

Hoppas att filmen är bra och att du får en trevlig tur till torget med din mamma imorgon 🤩

Det låter som ett mysigt Valborgsfirande! Här brukar det finnas en brasa att titta på och körsång att lyssna på, plus att caféet på berget har kvällsöppet så man kan sitta där och fika. På vägen hem kan man vandra genom vitsippsdalen om man vill se något vackert.
    Påskägget smakade helt okej. Kanske inte så fantastiskt smakligt som jag hade hoppats på, med tanke på vilka priser de brukar ta. Mr Cake är lite överskattat om du frågar mig. Hade du varit där nån gång? Men kul att prova nåt nytt ändå.

Så fint det låter med både kör och majeld på samma plats. Tänker alltid på Madicken när det pratas om Valborg. I avsnittet där hon tappar sin nya fina sandal. Älskar Madicken, älskar Valborg och våren!

Har du också ett berg nära ditt hem? Och med ett café däruppe? Det skulle man vilja se. Det är mysigt med berg och natur, särskilt när det är beläget strax utanför ens eget hem. 

Vitsippor är så söta. Ska du plocka några och ha i ett litet glas då kanske? 

Önskar dig en lugn och trivsam söndag tillbaka {#emotions_dlg.flower} Solig
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-04-27 22:45:56 följande:

Jag har tyvärr aldrig varit på Mr Cake, men kan tänka mig att vissa ställen lever på ett känt namn. Ja, det är kul att prova nytt även om man riskerar att bli besviken! Häromdagen hade pizzerian bytt deg på min favoritpizza och jag frågade om de hade gjort något nytt med receptet. En kille berättade glädjestrålande att han hade uppdaterat det och sade ?Visst blev det godar?? och jag nickade och gick därifrån. Så jag fick prova något nytt, men blev också lite besviken 😅 Tror ändå det räknas som en vit lögn.

Har inte sett just det avsnittet, men älskar när de blir skrämda av kor i en hage och tvingas ha picknick uppe i ett träd. Det har jag velat göra sedan dess ☺️

Du kanske får ta en tur till mitt häxberg efter att jag har besökt ditt! Det är väldigt vacker natur och caféet har alltid extra mycket av det goda, så som grädde och marsipan 😋

Det var en bra idé att plocka några blommor! Ska göra det om de fortfarande är vakna när jag vandrar hemåt, annars får jag ta det en annan dag 🌸

Tack så mycket! Din önskan slog in 🤩

Vi kunde ju besöka denna cafékedja om du vill det. Ligger precis vid piren och älven. Mr Cake har också bra råvaror, detta får jag ge dem. Dock lite överskattade i min mening. Vi får se hur vi gör.

Aha, kan det möjligen ha varit oljan som bytts ut? De tyckte väl att olivolja i degen blev för dyrt och ersatte denna med nåt billigt skräp istället, typ solrosolja. Sånt påverkar ju smaken, helt klart. Ja, jag förstår din vita lögn. Man vill ju inte verka petig. Men trist ja, när de ändrar något till det sämre.

Ja, just det. När Madickens mor fyller 30. Klassiskt avsnitt när de ska fira födelsedag med picknick på en äng men oväntat får sina planer grusade av en flock med ilskna tjurar Solig En favorit även här.

Ja, gärna det! Det är så mysigt att vistas i natur och grönområden. Särskilt med lite trevligt sällskap vid sin sida och en glass i handen Glad

Gör så! Ska nog göra detsamma tror jag. Finns en del vitsippor i Slottsskogen också har jag för mig.
  • Mayjel

Tagit det lugnt idag då jag ska till läkaren tidigt imorgon. Man vill inte riskera att dra på sig nåt virus eller liknande. Jobbigt att behöva gå upp tidigt och åka ända till Frölunda men ibland är det nödvändigt. 

Det enda jag gjort idag är att ta en promenad genom Majorna bort mot Stigbergstorget och Hemköp. 

Satt sedan på gården en stund och myste lite i sällskap av grannskapets katter. Träffade hela fyra av dem i eftermiddags. Man blir så glad av att få ha dem nära sig. Glad och tacksam.

• Mayjel

Varit i Slottsskogen och lyssnat på skönsjungande vårkörer.

Hämtade lite nya kläder nere på Chapmans torg därefter. Just provat min nya blå jeanskjol med paljetter på. 

Tänkte bära denna kjol ihop med en vit satinblus den 17 maj. Passar bra med en blåvit klädsel till finalen av Eurovision. Med tanke på att vi i år representerar Finland, som ett alternativ till vårt eget land. 

• Mayjel
    Anonym (Hm) skrev 2025-05-02 23:11:37 följande:
    Då är det bastudagsSkrattande
    Ja, ett väldigt påklätt bastubadande. I full kostym och allt.
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-01 17:29:24 följande:
    Köttgelé har jag nog aldrig ätit 🤔
    Aladåber antar jag är vad som åsyftades. Aldrig testat detta jag heller. Tänker osökt på sylta som har en lite geleaktig konsistens nästan. Eller hundmat Solig
  • Mayjel
    Eurydike skrev 2025-05-01 17:27:36 följande:
    Det låter vackert med skönsjungande vårkörer! Kören jag lyssnade på sjöng så där faktiskt, men jag hade inte gjort det bättre själv 😅

Låter som en passande klädsel till Eurovision! Ska du se finalen ihop med din syster och hennes familj? 😊

Eurydike skrev 2025-05-01 17:24:16 följande:
    Jag såg Snövit! Tyckte det var spännande att se den eftersom den fått så mycket kritik. Det var lite svårt att avgöra om den riktade sig till barn eller vuxna och filmen var okej men inte mer. Men jag ångrar ändå inte att jag såg den, för det är alltid mysigt att gå på bio 🍿

Ditt häxberg låter väldigt fint och jag plockar gärna fram kvasten igen och tar mig en tur dit! Nej, jag har aldrig varit där, men tycker om att se nya platser 🤩

Konstcaféet med glassdrinkar låter ju supermysigt och gott! Dit kan vi gärna gå tycker jag 🍦🍦

Harungen kan säkert ha varit en fin kärleksgåva, bara att jag och min katt hade lite olika syn på vad man ger bort. Det var ett imponerande byte, även om det var hemskt.
    Aj då, lite falsksång då? Eller många som är hesa och harkliga just nu kanske. Vårtider är förkylningstider. 

Förstår att du inte blev så imponerad av Snövit. De flesta av Disneys live action-remakes av de tecknade originalfilmerna har varit lite mediokra i mina ögon. Man undrar ju varför de ville laga något som inte var sönder från början, om du förstår hur jag menar. Ja, förutom dollartecknen i deras giriga ögon då förstås.

Ja, men får väl tillägga att konstcaféet i sig inte bjuder på några konstverk att beskåda. Tror dock att det finns olika konstutställningar i en byggnad borta vid Röda Sten, beläget i samma område. Jag får kolla upp detta. 

Ja, man har hört lite olika historier om katter som kommer hemdragandes med döda djur. Ibland gömmer de dessa djur också, typ i ägarens skor Skrikandes Lite mindre trevlig överraskning sen. 
Svar på tråden Vad gör du just nu eller var har du gjort idag