Mayjel skrev 2025-03-07 08:23:53 följande:
Saffranssemlor verkar bara säljas under december månad och sen försvinner de kvickt från alla butiker så man får passa på medan de finns. Väldigt gott med saffran till vispad grädde och mandelmassa
Ja, de svarta druvorna sätter lite extra piff på salladen med sin ljuvliga sötma. Svarta muscatdruvor är också en säsongsvara tyvärr. Sällan de finns i butikerna. Lite synd för de är ju sååå mycket godare och mer aromatiska än gröna och röda druvor.
Jag bildgooglade på gammelrosa och det är ju precis den nyans jag hade på min förra vinterjacka. Gammelrosa i ett lätt skimrande material. Superfin färg ju! Sneakers i samma nyans kan jag tänka mig är lika fint det. Ja, gör det vetja! Rosa är en färg som klär dig. Man klär i det mesta förresten, det gäller bara att hitta rätt nyans.
Aha, då har du ett mer vuxet perspektiv på dessa grekiska sagor. Mitt intresse väcktes i mellanstadiet, efter ett favoritspel från Nintendo på samma tema. Inte riktigt lika kultiverat kanske
Ja, det finns säkert många budskap i dessa sagor som gått en rakt över huvudet då man själv var såpass ung när man läste dem. När jag tänker lite så kanske sagan om Orfeus och Eurydike har ett lite liknande budskap som det i berättelsen om Eros och Psyke. Vad jag kan komma på i stunden då.
Just det, Sex and the City sändes ju under 1998-2004 då man själv var ung vuxen och kunde relatera till seriens kvinnliga rollfigurer på ett sätt som du kanske var lite väl ung för då. Haha, att jag inte tänkte på detta innan jag frågade
Ja, kanindressen som Bridget Jones struttade runt i var, i mina ögon, mer näpen än sexig, vilket jag antar var syftet med dräkten från början. I uppföljaren så bär Bridget en guldklänning som smiter åt så tajt att hon knappt kan röra sig i den. Också lite roligt filmminne.
Då får jag se till att passa på nästa år då om jag ska få smaka på en sådan goding! Ja, det kan vara stor skillnad på druvor, både i utseende och smak. Det är en favorit att ha med på picknick eller till stranden på sommaren 🌞
Gammelrosa är en vacker färg och jag kan tänka mig att din jacka var väldigt fin! Jag passar bäst i färger med lite lägre mättnad och känner att jag försvinner annars. Så du har verkligen rätt i att det bara gäller att hitta rätt nyans!
Jag tror att ett spel är lika kultiverat som kursen jag gick 😊 I A och B kusen går man inte riktigt in på något på djupet, utan skaffar sig en överblick. Man kan lite om mycket och har en aning om saker, utan att egentligen kunna något ordentligt. Men, man har lärt sig hur man analyserar texter och hur man förhåller sig till litteratur inom litteraturvetenskapen.
Många verk har flera etablerade tolkningar som är mer eller mindre vanliga. Man brukar dela upp det i den objektiva texten (det som faktiskt står), författarens tolkning och den subjektiva tolkningen. Den subjektiva tolkningen är varje läsares egen tolkning och den kan man dra ganska långt.