• Anonym (Ja)

Sambon bara drar sig undan.

Det låter som silent treatment ja. Antingen kan man se det som omognad eller psykisk misshandel, det beror på om det är medvetet för att straffa dig eller om hon bara är barnslig.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-08-03 08:43:02 följande:

Jag vill ge en liten annan version av det. Det kan vara ett sätt för henne att hantera känslorna utan att skrika, bråka osv. alla är inte bra på att sätta ord på sina känslor eller hantera sina känslor. 

jag kan tex ibland Gå undan för att inte skrika eller bråka, vilket sambon tar som Silent treatment. Jag drar mig undran och han kommer och ska prata om det vilket alltid leder till bråk. Hade han lämnat mig ifred och tagit upp det när känslorna gått över hade vi kunnat prata om det senare. på ett konstruktivt sätt. Men han ska alltid ta upp sakerna direkt vilket gör det svårt för mig att diskutera på ett bra sätt. 

testa att ta upp det några timmar senare eller dagen efter. Fråga när hon inte är arg varför hon gör så. 

Det mogna sättet hade varit att säga åt sin partner att känslorna blir för mycket så att man måste gå undan men att man kan prata om det lite senare, inte bara dra sig undan och vägra kommunicera.
  • Anonym (Ja)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 07:45:34 följande:
    Precis. Jag är likadan. TS får reda ut om hon är manipulativ som person (isf ska han förstås springa åt andra hållet? eller om hon har svårt med sina känslor (det är något man förmodligen kan arbeta med). Det lär faktiskt INTE vara båda två som är problemet.
    Klart det kan vara båda samtidigt!
  • Anonym (Ja)
    Fjäril kär skrev 2024-08-05 08:25:55 följande:

Jag gjorde så mot min exman och det berodde inte på mig utan på att han var totalt ego och puckat as .. Han provocerade mig och exploderade jag och sa ifrån var det JAG som var psykstörd och sjuk och fick skulden...

Alltså tystnade jag istället och gick undan helt. Jag kunde vara tyst i flera dagar tills han själv bytte humör och kunde prata som folk... 

Så... just saying.... 

Oj, vilken igenkänningsfaktor på den! Att mitt ex stod och skrek åt mig en bra stund, det var ju inte skrikande utan knappt att höja rösten, men om jag brann av lika mycket på honom som gensvar så utsatte jag honom för psykisk misshandel. Märkligt hur olika det kan vara beroende på vem som gör något...
Svar på tråden Sambon bara drar sig undan.