• Anonym (TS)

Sambon bara drar sig undan.

När det blir för mycket eller när hon blir sur. Går och lägger sig och sover för natten klockan kvart över sju på kvällen utan att säga ett ord. Inget god natt. Inget sms.. 

Silent treatment känns det som. Är det ett normalt beteende? Har inte varit med om det i andra förhållanden. Aldrig konstruktiva diskussioner. Hon går bara undan. 

• Svar på tråden Sambon bara drar sig undan.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-03 00:36:36 följande:

Det låter som silent treatment ja. Antingen kan man se det som omognad eller psykisk misshandel, det beror på om det är medvetet för att straffa dig eller om hon bara är barnslig.

Medvetet? lite både och skulle jag tro..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rebecka) skrev 2024-08-03 01:47:23 följande:

Jag gör samma.  När jag och min man blir oense om något, höjer han rösten och drar upp gamla oförrätter och kan om det fortsätter säga väldigt elaka saker, som jag tar åt mig, men han menar sen att han "bara sa så för att han var arg"
    Jag har inget emot att diskutera, men när det kommer till påhopp och elakheter "stänger jag av". 
    Han blir väldigt frustrerad av att jag gör så, men det är så jag fungerar.  Det har nog att göra med min uppväxt.  

Varför har ni gamla oförätter liggande som ni inte reder ut?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-03 11:11:38 följande:
    Det mogna sättet hade varit att säga åt sin partner att känslorna blir för mycket så att man måste gå undan men att man kan prata om det lite senare, inte bara dra sig undan och vägra kommunicera.
    Det är lite så jag känner. 
  • Anonym (TS)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 07:30:56 följande:

Finns det någon ytterligare anledning än detta beteende att tro hon har en mörk triad-personlighet (dvs antisocial, narcissist...). Eller varför tror du hon kanske gör så här medvetet (som bestraffning)?

Ja hon är väldigt ego men jag misstänker mer autism eller nåt sånt. Har googlat och det stämmer på pung efter punkt..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bingo) skrev 2024-08-05 09:37:05 följande:

Ja man undrar ju vad som hänt innan hon går undan. Har hon blivit kallad idiot för att hon gör saker på sitt sätt och inte på TS sätt så kan man förstå att hon tycker det är ovärt att ta en diskussion om just det där och då 

Så har jag nog aldrig betett mig. Har aldrig kallat henne för nåt elakt någonsin. 
  • Anonym (TS)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 20:41:52 följande:
    Intressant. Vill du berätta mer om varför du misstänker autism? Utifrån det lilla infon du gett låter det väl absolut möjligt.
    Jag vet inte om det finns något egentligt samband mellan autism och att vara egoist. Det är skillnad mellan att kanske inte förstå och inte bry sig. Greta Thunberg är ju autist. 😋
    Men kanske inte så du menar. Autister tenderar att ha väldigt mycket känslor att hantera, så i så fall är vi ju inne på att det här beteendet handlar om flooding. 

Försökt prata med henne vid ett bra tillfälle? Vad säger hon?
    För att det mesta stämmer in väldigt väl om man läser på om det. Hon fastnar i saker, svårt ibland att se helheten, hon fastnar i detaljer. Stort fokus på enskilda detaljer, men missar helt andra. Missförstår ofta. Kommunicerar underligt. Pendlar mellan att vara disträ och att prata oavbrutet. Svår att nå så att säga.. Plus en massa annat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-08-19 03:51:04 följande:

Fattar inte hur man kan sova ens om man är ovänner. Helt obegripligt. En annan får ju panik. 

Nej jag vet. Jag kan inte sova efter det.
Svar på tråden Sambon bara drar sig undan.