• Anonym (TS)

Sambon bara drar sig undan.

När det blir för mycket eller när hon blir sur. Går och lägger sig och sover för natten klockan kvart över sju på kvällen utan att säga ett ord. Inget god natt. Inget sms.. 

Silent treatment känns det som. Är det ett normalt beteende? Har inte varit med om det i andra förhållanden. Aldrig konstruktiva diskussioner. Hon går bara undan. 

• Svar på tråden Sambon bara drar sig undan.
  • Reasonandsense
    Anonym (Förstår) skrev 2024-08-05 07:31:00 följande:
    Ja men alla har inte den mognaden. Och det är bättre att dra sig undan än att skrika och bråka. 
    Precis. Jag är likadan. TS får reda ut om hon är manipulativ som person (isf ska han förstås springa åt andra hållet? eller om hon har svårt med sina känslor (det är något man förmodligen kan arbeta med). Det lär faktiskt INTE vara båda två som är problemet.
  • Anonym (O)

Det har hänt att jag har gjort så när jag har varit väldigt slutkörd och det inte funnits ork att hantera en konflikt. Men då har jag alltså varit på gränsen till utbrändhet. Och jag har kunnat prata om saken senare, när varken pojkvännen eller jag är upprörd längre. 

• Fjäril kär

Jag gjorde så mot min exman och det berodde inte på mig utan på att han var totalt ego och puckat as .. Han provocerade mig och exploderade jag och sa ifrån var det JAG som var psykstörd och sjuk och fick skulden...

Alltså tystnade jag istället och gick undan helt. Jag kunde vara tyst i flera dagar tills han själv bytte humör och kunde prata som folk... 

Så... just saying.... 

• Anonym (Ja)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 07:45:34 följande:
    Precis. Jag är likadan. TS får reda ut om hon är manipulativ som person (isf ska han förstås springa åt andra hållet? eller om hon har svårt med sina känslor (det är något man förmodligen kan arbeta med). Det lär faktiskt INTE vara båda två som är problemet.
    Klart det kan vara båda samtidigt!
  • Anonym (Ja)
    Fjäril kär skrev 2024-08-05 08:25:55 följande:

Jag gjorde så mot min exman och det berodde inte på mig utan på att han var totalt ego och puckat as .. Han provocerade mig och exploderade jag och sa ifrån var det JAG som var psykstörd och sjuk och fick skulden...

Alltså tystnade jag istället och gick undan helt. Jag kunde vara tyst i flera dagar tills han själv bytte humör och kunde prata som folk... 

Så... just saying.... 

Oj, vilken igenkänningsfaktor på den! Att mitt ex stod och skrek åt mig en bra stund, det var ju inte skrikande utan knappt att höja rösten, men om jag brann av lika mycket på honom som gensvar så utsatte jag honom för psykisk misshandel. Märkligt hur olika det kan vara beroende på vem som gör något...
  • Anonym (Bingo)

Ja man undrar ju vad som hänt innan hon går undan. Har hon blivit kallad idiot för att hon gör saker på sitt sätt och inte på TS sätt så kan man förstå att hon tycker det är ovärt att ta en diskussion om just det där och då 

• Anonym (TS)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 07:30:56 följande:

Finns det någon ytterligare anledning än detta beteende att tro hon har en mörk triad-personlighet (dvs antisocial, narcissist...). Eller varför tror du hon kanske gör så här medvetet (som bestraffning)?

Ja hon är väldigt ego men jag misstänker mer autism eller nåt sånt. Har googlat och det stämmer på pung efter punkt..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bingo) skrev 2024-08-05 09:37:05 följande:

Ja man undrar ju vad som hänt innan hon går undan. Har hon blivit kallad idiot för att hon gör saker på sitt sätt och inte på TS sätt så kan man förstå att hon tycker det är ovärt att ta en diskussion om just det där och då 

Så har jag nog aldrig betett mig. Har aldrig kallat henne för nåt elakt någonsin. 
  • Reasonandsense
    Anonym (TS) skrev 2024-08-05 20:12:38 följande:
    Ja hon är väldigt ego men jag misstänker mer autism eller nåt sånt. Har googlat och det stämmer på pung efter punkt..
    Intressant. Vill du berätta mer om varför du misstänker autism? Utifrån det lilla infon du gett låter det väl absolut möjligt.
    Jag vet inte om det finns något egentligt samband mellan autism och att vara egoist. Det är skillnad mellan att kanske inte förstå och inte bry sig. Greta Thunberg är ju autist. 😋
    Men kanske inte så du menar. Autister tenderar att ha väldigt mycket känslor att hantera, så i så fall är vi ju inne på att det här beteendet handlar om flooding. 

Försökt prata med henne vid ett bra tillfälle? Vad säger hon?
  • Anonym (Bingo)

Är hon autistisk så är det inte konstigt att hon behöver gå undan och vila vid gräl. Låt henne göra det ochboratavmed henne när ni båda lugnat ner er. Fast du kanske inte tycker att hon är värd den anpassningen? 

• Anonym (Jo)

Ts, i tidigare relation så kunde jag dra mig undan vid gräl för att jag aldrig blev hörd. Tillslut gav jag upp. 

i relationen efter så hade jag svårt att öppna upp mig pga av den tidigare, jag försökte men det tog tid innan jag vågade vara sårbar. 

• Anonym (SA)

Mitt ex var sån! Gick undan, gick och la sig! Och vi var inte ens osams eller sura på varandra! Men så fort något behövde diskuteras eller tas beslut om ("Hur gör vi i jul, min mamma har frågat om vi vill komma?") så kunde han bara gå. Alltså helt normala diskussioner! Vilket såklart skapade konflikter och tråkig stämning! ("Men gå inte då, vi kan väl prata, hur vill du göra??")
    Har aldrig träffat en mer konflikträdd människa som tillslut var i konflikt med de flesta i sin omgivning genom att aldrig bara vara ärlig och säga sin mening!

• Anonym (TS)
    Reasonandsense skrev 2024-08-05 20:41:52 följande:
    Intressant. Vill du berätta mer om varför du misstänker autism? Utifrån det lilla infon du gett låter det väl absolut möjligt.
    Jag vet inte om det finns något egentligt samband mellan autism och att vara egoist. Det är skillnad mellan att kanske inte förstå och inte bry sig. Greta Thunberg är ju autist. 😋
    Men kanske inte så du menar. Autister tenderar att ha väldigt mycket känslor att hantera, så i så fall är vi ju inne på att det här beteendet handlar om flooding. 

Försökt prata med henne vid ett bra tillfälle? Vad säger hon?
    För att det mesta stämmer in väldigt väl om man läser på om det. Hon fastnar i saker, svårt ibland att se helheten, hon fastnar i detaljer. Stort fokus på enskilda detaljer, men missar helt andra. Missförstår ofta. Kommunicerar underligt. Pendlar mellan att vara disträ och att prata oavbrutet. Svår att nå så att säga.. Plus en massa annat.
  • Anonym (J)

Fattar inte hur man kan sova ens om man är ovänner. Helt obegripligt. En annan får ju panik. 

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2024-08-19 03:51:04 följande:

Fattar inte hur man kan sova ens om man är ovänner. Helt obegripligt. En annan får ju panik. 

Nej jag vet. Jag kan inte sova efter det.
Svar på tråden Sambon bara drar sig undan.