Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Ångest innan semesterns slut

Någon mer som har ångest inför att börja jobba efter semestern? Jag börjar på måndag och har svårt att koppla av dessa två sista dagar.

Jag trivs jättebra på jobbet med kollegor och arbetsuppgifter och dagarna går fort men jag orkar inget efter jobbet. Då vill jag helst gå och lägga mig och sova. Har ADD och jag har överlag dåligt med energi och min läkare har sagt att heltid inte är optimalt för mig. 

Hur som helst känner jag att sommaren är över för mig nu och det är därför jag har ångest. 

• Svar på tråden Ångest innan semesterns slut
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Känner igen mig.) skrev 2024-08-03 12:10:33 följande:

Inte just över att semestern tar slut. Men att sommaren är påväg att ta slut.. mörkare kvällar usch hatar höstmörkret i okt-december blir så jäkla deppig. håller humöret uppe med träning och fokus på välmående

Ja precis! Dock har jag alltid gillat hösten, början iaf. När det är fina färger. Men när allt dör på träden är det ju pisstråkigt. Jag hatar tiden mellan November - April. Det är lixom 6 månader av helvete för mig. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Mycket) skrev 2024-08-03 12:25:50 följande:

Definitivt jobbångest. Börjar oxå på måndag. Har ett stressigt jobb på förskola med mycket barn på lite pedagoger. Har varit orolig hela veckan. Vill verkligen inte. Trivs hyfsat. Enda fördelarna är skönt med rutiner och att det inte går lika mycket pengar.

Samma här. Rutinerna är sköna att ha men samtidigt har jag svårt att njuta när man är ledig för jag känner både att jag vill ta vara på tiden och göra sånt jag inte orkar på vardagarna men samtidigt vill jag vila och ta det lugnt
  • Anonym (Ångest)
    Postman skrev 2024-08-03 16:56:20 följande:

Ja det är tråkigt att semestern närmar sig sitt slut men tyvärr behöver jag inkomsten. Jag känner mig rätt färdig med att arbeta men har ännu inte råd att sluta. 

Ja, det behöver nog de flesta. Sen blir väl pensionsålder bara högre och högre. Snart får man väl jobba tills man blir 80. Jag har några år kvar, är bara 28. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Mycket) skrev 2024-08-03 17:42:57 följande:
    Exakt så! Vill hinna göra massor men ändå vila och bara koppla av. Alltid varit sån. I morgon ska jag åka till Gotland, träffa en väninna, storstäda, sola och bada, träna. Tror du jag hinner??! Not haha. 
    Ja, det är så svårt att få det att gå ihop! Hade massor med planer på min semester och nu sitter jag här och har inte hunnit/orkat göra det jag ville. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (other way round) skrev 2024-08-03 19:34:05 följande:

Jag känner för er. Jag har likadant fast motsatsen.

Du får ångest av semester? 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Moa) skrev 2024-08-03 16:01:59 följande:

Tycker det är skönt att sommaren går mot sitt slut och att höstens mys närmar sig. Har också add men jobbar 2-3 dagar i veckan vilket är perfekt. Har en högskoleutbildning inom ett bristyrke så jag kan välja hur jag vill jobba i stort sett. Hade aldrig orkat heltid. 

Ja, jag har inget emot hösten. Hatar dock vinter och vår. Hade gärna levt i ett land med höst och sommar bara.

Vad skönt att du hittat ett arbete som passar bra för dina behov. Önskar jag också kunde få det mer anpassat efter min add. Känns inte riktigt som folk förstår hur pass påtaglig tröttheten är. Jag tar inga mediciner heller så jag har alltid dålig energi. 

Jag har alltid jobbet mellan 70-75% men sedan januari har jag fått mitt första heltids-jobb. Trivs med jobbet och att man är ledig varje helg och röda dagar. Dock är det tufft att jobba 7-16 måndag-fredag. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-08-03 19:42:49 följande:

Ja, jag har inget emot hösten. Hatar dock vinter och vår. Hade gärna levt i ett land med höst och sommar bara.

Vad skönt att du hittat ett arbete som passar bra för dina behov. Önskar jag också kunde få det mer anpassat efter min add. Känns inte riktigt som folk förstår hur pass påtaglig tröttheten är. Jag tar inga mediciner heller så jag har alltid dålig energi. 

Jag har alltid jobbet mellan 70-75% men sedan januari har jag fått mitt första heltids-jobb. Trivs med jobbet och att man är ledig varje helg och röda dagar. Dock är det tufft att jobba 7-16 måndag-fredag. 

Jag menar inte att det inte skulle vara jobbigt för någon annan. Alla kollegor jag jobbar med är ju också trötta efter ett arbetspass men då får man tänka på att dom inte har någon funktionsnedsättning som delvis innebär låg energi och återhämtning. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (other way round) skrev 2024-08-03 19:52:22 följande:
    Ja, och sol och värme. Jag önskar att det var 5 minus och heltidsjobb varje dag på året. Ok, mellan -15 och +15, och heltidsjobb varje dag på året. Jag hatar helger, semester är en plåga i ångest och depression.
    Ja det låter ju inte heller nått vidare att känna åt det hållet heller. Men känns som jobb går att fixa så man kan jobba även helger? Typ vården, handeln. Vädret är ju svårare att ändra på men här är det inte varmt lika länge som det är kallt, så det är ju bra för din del 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Elena) skrev 2024-08-03 20:54:46 följande:

Sånt är livet..för många tyvärr 

Jag önskade att jag kunde säga att det blir bättre med åldern, men det är ju inte sant..

Har alltid haft  "måndagsångest" som vi kallade det samma som ångest efter semestern, osv från första jobbet och framåt.

Även nu har jag lite "måndags ångest" fast jag har slutat jobba för flera år sen..Ha ha.😁

Vad skönt! Hoppas du trivs i livet som pensionär eller vad du sysslar med☺️ 

Jag har bara jobbat oregelbundna tider fram tills i januari i år. Fått mitt första heltidsjobb med vanliga arbetstider. Allt är på gott och ont. Förr hade jag aldrig söndagsångest eftersom jag kunde vara ledig i veckorna men samtidigt hade jag aldrig något fredagskänsla och det saknade jag. Känslan av att bara få känna: Nu är det helg!

Nu är jag där och har fredagsfeeling men då har man istället söndagsångest och stressen inför måndagen.  

• Anonym (Ångest)
    Bits1975 skrev 2024-08-04 14:13:29 följande:

Jag känner med dig. Jag har också ADD och börjar arbeta imorgon. Efter jobbet är det hemmet, och hjälpa dottern som också har ADD med hennes läxor, husdjuren behöver sitt, och jag måste komma i säng tidigt för att orka nästa dag.

Jag har egentligen inga råd att ge förutom medkänsla med dig. Försök ta vara på de små stunderna i vardagen, stäng ned sociala medier och annat mediebrus och nyheter, försök vila i huvudet på väg till och från jobbet. 

Åker du kommunalt så kan du gå en extra hållplats efter jobbet, innan eller efter du kliver på bussen/tåget och bara andas och låta tankarna få vandra. 

Hoppas det går bra för dig <3

Härligt att någon mer har just ADD. Känns som folk inte vet att det existerar för jag hör mest om ADHD bara. 

Jag har väldigt svårt för att ta vara på tiden efter jobbet och jag tror det är därför jag har så mycket ångest för att börja jobba. Det är inte själva jobbet jag har ångest inför. Trivs jättebra med mitt helt nya yrke som montör. Det bästa är att jag får sitta med hörlurar och lyssna på podd/musik vilket hjäper mig att inte bli så trött av all yttre stimuli. Vi är ca 300 anställda så man träffar och ser folk hela dagarna men med en podd kan jag stänga av. Förr jobbade jag in mataffär och hade kassan hela dagarna. Förstår inte hur jag klarade det. 

Jag kör bil till jobbet. 2,5 mil men den biten är rätt skön att ha både på morgon och eftermiddag. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (H) skrev 2024-08-04 14:52:35 följande:

Well. Jag har inget jobb och har ganska mkt ångest över det. 

Förstår det! Nu vet jag inte vad du är ute efter men hemtjänsten och boenden behöver alltid folk och där behöver man ingen tidigare erfarenhet eller kunskap. Timvikarie är de alltid behov av.  
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (H) skrev 2024-08-04 16:47:49 följande:
    Går inte då jag har grov social ångest och noll social kompetens. Pga autism.  Men får ingen hjälp av arbetsförmedlingen att fixa anpassad anställning 
    Jag förstår❤️ Hoppas dom kan hjälpa till så du hittar rätt tillslut! Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av arbetsförmedlingen när det gäller anpassat jobb pga diagnos. Fick bara höra att det bästa är att hitta jobb på egen hand, vilket jag alltid har gjort och det har ju gått bra då jag fått väldigt många jobb jag sök men samtidigt har jag sagt upp mig flera gånger för att det inte passat mig och mina behov. Så jag har alltid fått anpassa mig mer av vad jag egentligen klarar av i längden på alla arbetsplatser. 
Svar på tråden Ångest innan semesterns slut