• Trent

Går det att bli överbevisad om Guds existens?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-07 09:25:34 följande:

Jag tycker att gud och andlighet hör ihop. Jag ifrågasätter inte dig, var bara nyfiken på hur du tänker. 

Vad gäller tron på boken, så håller jag delvis med dig. Bibeln skrevs vare sig av
    Gud eller Jesus. Bibeln skrevs ner flera hundra år efter Jesus liv och stora delar av Bibeln kan ha förvanskats eller åtminstone förändrats  av människorna som skrev ned historien om Jesus. 

Prästen i den kyrka jag går till brukar också betona att det som står i bibeln inte  skall tolkas ordagrant . 

Vem bestämmer hur den ska tolkas?
  • Trent
    Anonym (Du måste finnas du måste.) skrev 2024-08-07 12:28:01 följande:

Till TS. Går det att överbevisa att det INTE finns någon gud? 

Många kristna ser bevis överallt. Allt är skapat av Gud.
    Många icke kristna ser bevis överallt att Gud INTE finns. 

Du ställer en fråga som är svår. Det finns troende som lär sig gå, fast läkarna sagt att det inte ska gå. Ett mirakel. 

Jag tror att kristna människor kan ge lika många bevis på Guds existens, som icke troende kan ge. 

Allt beror på tro. Kristna tror på en gud. Icke kristna tror inte på en gud. Då måste båda grupperna hitta en förklaring på saker och ting ut ifrån sin tro.

Du som är så påläst... Hur kan någon förklara saker och ting utifrån en icke-tro? Och varför skulle någon vilja göra det? Bygger din världsbild på din förmodade icke-tro på att universum skapades och styrs av gigantiska bajsmonster?
  • Trent
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-07 12:50:31 följande:
    Det beror nog helt och hållet på vad du syftar på eller menar med Gud?

Gud på det sättet som de stora religionerna påstår så blir mitt bestämda svar - NEJ!

Gud dvs "något" som har genererat och orsakat THE BIG BANG för uppskattninsvis 13,8 miljarder år sedan och som även orsakade att vår galax Vintergatan, liksom oändligt många andra galaxer existerar samt vårt eget solsystem och planet jorden finns - JA . Att allt bara har uppkommit av en slump är för mig väldigt osannolikt. MEN - BLANDA INTE IHOP DETTA MED RELIGION!!!
    Att något är osannolikt för dig säger ingenting alls om huruvida det faktiskt är osannolikt och lika lite om vad som är sant eller inte.

Hur många universums skapelser jämför du med? Alltså varför tror du att det är osannolikt?
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-07 13:55:06 följande:
    Man får använda sitt eget omdöme.
    Och sätta sig över gud?
  • Trent
    Core skrev 2024-08-07 13:34:27 följande:

Religion har tyvärr tolkats och blivit ett materiellt värde, långt ifrån det huvudsakliga syftet. 

De flesta religioner och religiösa skrifter är sabler som pekar dig åt rätt håll. Läs inte bokstavligen, läs andemeningen och förstå att det finns en grundläggande djupare gemensam sanning överallt. 

Eller som man säger inom Taoismen; 

the words are fingers pointing at the moon; if you watch the finger you can't see the moon

Idag stirrar alla bara på fingret, som om det är en sanning.

Lite snabbt då, vad är den djupare gemensamma sanningen?
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-07 14:21:00 följande:
    Gud har inte skrivit bibeln, det är människor som gjort det. Många olika människor. 
    Vilka andra källor än bibeln har du om vad Jesus gjorde på dagarna?

Är det som står i bibeln sant?
  • Trent
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-07 15:14:53 följande:

Jag lägger ner denna tråd då de flesta i tråden inte verkar vara intresserade av frågor som rör tro och livsåskådning. 

Bättre fly än titta sig själv och sina åsikter i spegeln! Long may you run...
  • Trent
    En med många djupa tankar skrev 2024-08-07 17:22:47 följande:

Jag skulle säga så här. Jag är själv kristet troende och i regel inte så intresserad av att lägga fram det man kallar filosofiska gudsbevis, då detta ofta blir resonemang kring någon random "allmän gud", inte just specifikt den Gud jag tror på.

Sedan skulle jag säga att jag menar att det finns mycket starka argument för tron på Kristus i form av observationer och erfarenheter alltifrån biblisk tid ända fram till och in i vår tid, MEN jag kallar det ALDRIG för att jag kan bevisa något.

ANLEDNINGEN till det är att ordet bevisa is in striktaste mening innebär  att visa att det omöjligen kan vara på något annat sätt än det man just bevisar-klart och entydigt som i ett matematiskt bevis.

Men det många missar är att det finns en lång skala mellan det som är formellt bevisat och det som bara är "taget ur luften". Det finns många saker som har många intressanta observationer som talar för det som sannolikt sant även om det inte är bevisat. En del ateister resonerar som att det inte finns några sanna saker som är obevisade. Men faktum är ju at många sanna saker som senare bevisats ju var lika sanna innan de bevisades som de är nu. Det existerade bara inga metoder att bevisa det.

Hur avgör du vad som är taget ur luften?
  • Trent
    Core skrev 2024-08-07 22:00:30 följande:

Jag kan inte citera på den här förbannade skitsidan, men svar till trent

Lite snabbt då, vad är den djupare gemensamma sanningen?

Hur smakar sött? Prova att beskriva det med ord som inte refererar till saker vi vet genom inlärning. Alltså, förklara sötma för någon som aldrig upplevt det, eller låt säga aldrig upplevt smak. Varför går inte det? För att språk är trubbigt, språk är från det senaste i vår evolution, det är ett verktyg som löser intellektets egna problem men ingenting annat.

Varför skriver man i sablar och analogier i alla religiösa skrifter? Varför beskrivs inte Gud, i ord? Just därför, precis som med poesi vill man komma åt det som inte går att beskriva. Vad jag än skriver, kommer gå att göra till ett intellektuellt problem, och så sitter vi där igen. 

Vill du veta, läs, förnim, lyssna på det som kommer åt dig på det viset. Så länge din kontemplation väcker fler frågor, kommer du inte fram.

Det kanske låter som new age flum, men det är det inte. Det är så enkelt att det är skrattretande, men går liksom inte att förklara, iallafall inte för mig.

Jag skulle aldrig förolämpa new age-flummarna med att kalla ditt dravel new age. 
  • Trent
    Core skrev 2024-08-07 23:54:41 följande:
    Oj, personangrepp utan bemötande som första anhalt i en diskussion. Imponerande 👍🏼
    Oj, inte veta vad personangrepp är men ändå anklaga andra för det. Imponerande.

Vad tycker du jag skulle bemöta i det där helt substanslösa inlägget?
Svar på tråden Går det att bli överbevisad om Guds existens?