Core skrev 2024-08-07 22:00:30 följande:
Jag kan inte citera på den här förbannade skitsidan, men svar till trent
Lite snabbt då, vad är den djupare gemensamma sanningen?
Hur smakar sött? Prova att beskriva det med ord som inte refererar till saker vi vet genom inlärning. Alltså, förklara sötma för någon som aldrig upplevt det, eller låt säga aldrig upplevt smak. Varför går inte det? För att språk är trubbigt, språk är från det senaste i vår evolution, det är ett verktyg som löser intellektets egna problem men ingenting annat.
Varför skriver man i sablar och analogier i alla religiösa skrifter? Varför beskrivs inte Gud, i ord? Just därför, precis som med poesi vill man komma åt det som inte går att beskriva. Vad jag än skriver, kommer gå att göra till ett intellektuellt problem, och så sitter vi där igen.
Vill du veta, läs, förnim, lyssna på det som kommer åt dig på det viset. Så länge din kontemplation väcker fler frågor, kommer du inte fram.
Det kanske låter som new age flum, men det är det inte. Det är så enkelt att det är skrattretande, men går liksom inte att förklara, iallafall inte för mig.
Jag skulle aldrig förolämpa new age-flummarna med att kalla ditt dravel new age.