• Anonym (Hhh)

Amortera på andra lånet som man har amort.fritt?

Jag har ett bostadslån som är uppdelat i 2. 

1. 550000kr, 1,2% ränta ytterligare 2år
    2. 600000kr , 3,7% ränta röligt.

Idag amorterar jg från lån 1. 1000kr/mån.
    jag får inte ändra vilket lån jag amorterar ifrån men förstår att det är mer värt att få ner skulden på det lån som har högre ränta och är större summa. 

kan jag ansöka om amorteringsfritt på lån 1 (är student så får det). Och istället göra extra amorteringar på lån 2 på 1000kr/mån? Kommer banken lägga märke till det eller kan jag komma undan med det? Blir ju samma princip som att ändra vilket lån jag amorterar från.

• Svar på tråden Amortera på andra lånet som man har amort.fritt?
  • Jemp

Va?

Banken kommer givetvis märka vad du ansöker om.

Varför skulle du inte få byta, samtidigt som du får dra ner amorteringen på lån 1 (får du det under bindningstiden?).

Att öka amorteringen på rörligt lån ska ju vara fritt fram i alla fall. 

• Anonym (Lån)

Du har nog mer än 3,7% rörlig ränta. 

Hitta ett sparkonto med hög ränta, finns runt 4,2% spara där om du vill spara och får amorterigsfritt. 

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Lån) skrev 2024-08-09 17:12:15 följande:

Du har nog mer än 3,7% rörlig ränta. 

Hitta ett sparkonto med hög ränta, finns runt 4,2% spara där om du vill spara och får amorterigsfritt. 

Feltänkt. Om man vill se hur pengar växer på ett sparkonto måste man använde nettoräntan, dvs ränta efter skatt. Det är bara den biten pengarna växer med.
    Om räntan är 4,2% så är nettoräntan 2,94. Dessutom finns ränteavdraget. Det ska till en mycket bättre ränta på sparkontot för att det ska löna sig och det lär knappast inträffa.
  • Anonym (Lån)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-09 17:30:29 följande:
    Feltänkt. Om man vill se hur pengar växer på ett sparkonto måste man använde nettoräntan, dvs ränta efter skatt. Det är bara den biten pengarna växer med.
    Om räntan är 4,2% så är nettoräntan 2,94. Dessutom finns ränteavdraget. Det ska till en mycket bättre ränta på sparkontot för att det ska löna sig och det lär knappast inträffa.
    Men samma gäller ju för bolånet. 

Har personen en rörlig ränta på 3,7% på bolånet så är det ju bättre att spara på ett sparkonto med 4,2% ränta. Båda blir så klart lägre efter ränteavdrag. 

Idag är det möjligt, jag har själv 4,15% ränta på mitt bolån och går som sagt att spara för 4,2%. Det blir så klart inga pengar av det, men hyfsat jämt ut. 

Det rör ju sig om försumbara pengar, men är ju en temporär lösning om TS behöver pausa amorteringen och inte kan flytta till lån 2.

Sedan finns ju börsen så klart med långsiktigt bättre avkastning, men så tolkade jag inte frågan. 
  • MsM84

Det innebär någon hundralapp om året i skillnad, är det lönt att lägga ner så mycket arbete på det?

• Anonym (Lån)
    MsM84 skrev 2024-08-09 19:24:13 följande:

Det innebär någon hundralapp om året i skillnad, är det lönt att lägga ner så mycket arbete på det?

Gissningsvis knappt 400kr under 24 månaders perioden efter ränta drag.

Så TS ska snarare passa på att öka sparandet för att snart ökar kostnaderna på lån 1, men vi vet samtidigt så lite om TS, kanske är TS färdigpluggad då och har en helt annan ekonomi. 
  • Anonym (Hhh)

Tack för svaren, mindre än ett år kvar av studierna. Men jag undrar fortfarande: är det här något jag FÅR göra? Man får ju extra amortera fritt på det rörliga lånet. Kan jag inte ansöka om amorteringslättnad på lån 1 och om banken frågar så har jag fått oinväntade inkomster som gör att jag extraamorterar på lån 2?

Svar på tråden Amortera på andra lånet som man har amort.fritt?