• Filmjölken

Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?

Efter 15 år som gifta vill min fru skiljas. Jag är chockad men måste förstås försöka acceptera.

Vår situation är lite udda. I alla år är det jag som skött hemmet och arbetat. Hon har i perioder pluggat eller hållit på med olika projekt. De senaste åren har hon sysslat mycket med sina intressen. Hon har alltså inte hjälp till hemma eller dragit in pengar.

Jag förstår att jag måste fortsätta betala för hennes mat, kläder, telefon, CSN etc tills skilsmässan har gått igenom (försörjningsplikt), och kanske också en tid efter det (så kallat underhållsbidrag).

Jag vill dock inte göra mer än nödvändigt för någon som inte älskar mig längre. Hon hävdar att jag straffar henne, men det är inte sant. Det är bara det att jag inte har någon lust att längre tvätta hennes kläder, laga mat åt henne och städa efter henne.

Försörjningsplikten innebär att hon ska ha samma ekonomiska standard som tidigare, men räcker det med att hon får pengar?

Jag vill också understryka att jag alltid velat att hon skulle skaffa inkomst och hjälpa till hemma, men hon tycker att hennes hälsa inte klarar detta.

• Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?
  • Filmjölken
    Anonym (Karin) skrev 2024-08-09 19:07:32 följande:
    CSN kan hon väl ansöka om nedsättning det är ju egentligen helt hennes egna skuld, det tycker jag hon kan göra omgående. Sen undrar jag med underhållsbidrag vad menas med det? Trodde det bara var sånt som man hade i USA och för barn såklart. Efter bodelningen ska du väl inte behöva försörja henne mer? Och absolut inte tvätta hennes kläder. Och inte innan heller såklart, finns absolut ingen anledning, inte en dag försent att hon börjar med det själv. Hon verkar vara en riktig prinsessan på ärten typ.
    Har ni barn tillsamman?
    Jo vi har barn, så det tar sex månader för skilsmässan att gå igenom.

Det verkar vara så att ibland måste betala underhållsbidrag efter skilsmässan om den andra parten inte kan försörja sig. Men jag hittar inte så mycket information om när det gäller.
  • Filmjölken
    Anonym (K) skrev 2024-08-09 20:37:06 följande:

Mitt råd är att anlita en jurist för att få hjälp med alla den här sortens frågor. Din fru verkar ju vara inställd på att fajtas, så det kan nog behövas.

Självklart ska jag ta hjälp av jurist. Men jag gillar att vara förberedd så därför är jag nyfiken på om någon vet vad som gäller.
  • Filmjölken
    Anonym (O) skrev 2024-08-09 21:20:10 följande:

Sökte lite till och hon kan eventuellt ha rätt till underhåll under en period. Men som sagt beslutas det i så fall av domstol. 

Precis, det har jag också läst. Men jag undrar hur länge det kan pågå? Jag vill ju gärna lägga mina pengar på roligare saker.
  • Filmjölken
    Studentpappa skrev 2024-08-09 21:29:05 följande:

Men skicka ut kärringen och låt henne klara sig själv, hon får väl bråka på dig via en jurist. Det blir ju inget dyrare för dig ändå, hon får väl på sin höjd lite pengar retroaktivt.

Varför ska du krypa för en snyltare? 

Det handlar inte om att krypa för någon utan om att göra rätt från början. Jag tänker mig att det är det snabbaste sättet att komma vidare.
  • Anonym (OA)

Du behöver inte betala efter skilsmässan. 

UNDERHÅLL SKA NORMALT INTE BETALAS EFTER SKILSMÄSSA 

Utgångspunkten är att makarna efter skilsmässan ska svara för sin egen försörjning (6 kap. 7 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Endast i undantagsfall kan det bli aktuellt för en make att betala underhåll efter en skilsmässa (6 kap. 7 § 2-3 st ÄktB). 

andra stycket finns ett undantag som säger att om den ena maken behöver bidrag till sin försörjning under en övergångstid efter skilsmässan ska den rikare maken betala bidrag utifrån vad som är skäligt med hänsyn till den rikare makens förmåga och övriga omständigheter. Denna regel om underhållsbidrag efter äktenskaptillämpas dock sällan och utgår endast under en omställningsperiod i syfte att ge den behövande maken möjlighet att genom utbildning och omskolning skaffa arbete eller förbättra sin inkomst. För att sådant underhåll ska betalas krävs enligt Högsta domstolen ett orsakssamband mellan äktenskapet och den ena makens bristande förmåga att försörja sig (NJA 1998 s. 238.).
    https://laki24.fi/se/underhall-efter-skilsmassa-vid-inkomstskillnad/

• Anonym (O)
    Filmjölken skrev 2024-08-09 22:55:07 följande:
    Självklart ska jag ta hjälp av jurist. Men jag gillar att vara förberedd så därför är jag nyfiken på om någon vet vad som gäller.

Då har vi säkert hittat samma info. Det verkar ju som att underhållsbidrag ska betalas tex så att exmakan kan utbilda sig för att kunna få ett jobb.

Har hon sjukpension idag? Är hennes arbetsförmåga utredd? Det är kanske annars där hon borde börja. 

Har din fru någon utbildning? Gått gymnasiet? Yrkesprogram? Om hon har det låter det ju inte rimligt att du ska behöva betala för att hon ska kunna gå ytterligare en utbildning.

Skulle barnen bo hos dig? I så fall ska ju underhåll betalas från henne till dig. Men det blir väl Fördäkringskassan som får stå för det då, gissar jag? 

Underhåll på lång sikt verkar du väl bara vara skyldig att betala om orsaken till att hon saknar inkomst är att hon skött hem och barn. Så verkar det ju inte vara. Kan du bevisa det på något sätt, funderar jag på? 

• Anonym (Va???)

Men vänta - va??? Måste den ene försörja den andre om man inte har barn??? Fattar nada...

• Anonym (O)
    Anonym (Va???) skrev 2024-08-10 06:44:15 följande:

Men vänta - va??? Måste den ene försörja den andre om man inte har barn??? Fattar nada...

I vissa fall. Men det är ovanligt och ofta bara i en övergångsperiod. 

Jag funderar på, TS, om det är skillnad i och med att det är hon som initierat skilsmässan. Man kan ju tycka att hon då har haft möjlighet att förbereda sig ekonomiskt. Hon har ju också betänketiden på sig att skaffa sig en försörjning.

Har du något bevis för att skilsmässan är på hennes initiativ? Kan kanske vara värt annars att skapa en sms-konversation tex där det framgår. 

• KimLinnefeldt

I så fall har ni båda två försörjningsplikt när ni bor ihop. Ni ska dela lika på kostnaderna. Om hon inte kan arbeta finns det sjukpenning och akassa.

Jag tycker att du ska vara vänlig men bestämd. Hon har velat lämna och nu kommer konsekvenserna. Om ni har barn så får man betala underhållsbidrag om barnen inte bor hos en själv. Vid växelvis boende behöver man inte betala till den andre.

Men starta inget krig! Mitt ex ville skiljas, jag blev chockad som du och deprimerad, men riktade ingen vrede mot henne. Efter lång tid insåg jag att jag egentligen också borde ha tagit initiativet, vår kärleksrelation var slut. Idag har vi en vänskapsrelation, hon känns som den syster jag aldrig hade. Vi samarbetar kring barnen. 

Inget krig, för din själsfrids skull. Var förlåtande och överseende, inse din egen del i det hela. Hata inte. I krig finns bara förlorare.

• Anonym (OA)
    Anonym (O) skrev 2024-08-10 06:56:07 följande:

I vissa fall. Men det är ovanligt och ofta bara i en övergångsperiod. 

Jag funderar på, TS, om det är skillnad i och med att det är hon som initierat skilsmässan. Man kan ju tycka att hon då har haft möjlighet att förbereda sig ekonomiskt. Hon har ju också betänketiden på sig att skaffa sig en försörjning.

Har du något bevis för att skilsmässan är på hennes initiativ? Kan kanske vara värt annars att skapa en sms-konversation tex där det framgår. 

Nej det spelar ingen roll vem som ville skiljas. 

Om paret hade en överenskommelse om att frun stannar hemma och tar hand om barn och hushåll för att mannen jobbar väldigt mycket och reser i tjänsten, så han kunde inte sköta hemmet och de är båda beroende av hans arbete, då har exfrun en chans att begära underhåll en kort tid så hon har chans att skaffa jobb. Men det är ovanligt att någon får underhåll, det måste vara väldigt speciella omständigheter. 

Svar på tråden Hur mycket behöver jag göra för min fru när hon vill skiljas?