• Anonym (Sova?)

Vad gör ni när ni inte kan sova?

Som rubriken lyder. Jag börjar stressa upp mig enormt. Legat vaken nu i två nätter ända till kl 04, tagit Propavan dåsig men inte trött. Har inte provat stiga upp o g göra något annat-är rädd att bli pigg då. Så ligger endast och vrider mig samt går upp på toa om det behövs. 
    Har insomningsproblem sedan tidigare men såhär extremt var det flera år sedan jag hade. Och jag blir SÅ stressad.

• Svar på tråden Vad gör ni när ni inte kan sova?
  • Anonym (V)

Nu brukar jag sova bra för det mesta, men om jag har svårt att somna brukar jag lyssna på någon lugn podcast eller ljudbok. Tycker det hjälper för att tänka på något annat en stund och förhoppningsvis hinna somna. 

• Dexter dot com

Ligger kvar 15-20 minuter och har jag inte somnat om då går jag upp och stökar lite nån timme innan jag provar att somna om. Är kl runt 3-4 provar jag inte att somna om eftersom jag ändå ska upp kl 5.

• Anonym (går upp)

Konstaterar att det inte händer och går upp igen. Vad jag gör sen beror på lite. Om jag verkligen känner mig mer pigg än trött och inte ska upp nästa dag så ignorerar jag klockan helt och gör samma saker som på dagen, drar på datorn och jobbar eller spelar, ser något på tvn, osv. Om jag ska upp sätter jag mig och läser och drar på kvälls/fixa för natten-musiklistan på låg volym. Om jag känner att sömnlösheten beror på oro eller rastlöshet går jag en promenad på 20-40 minuter och när jag kommer hem igen gör jag om kvällsrutinerna minus dusch.

Jag är ofta sömnlös och har alltid varit en sån som sover udda och/eller lite. Jag har aldrig hittat något som hjälper, jag får helt enkelt leva runt min sömn. Min syrra dricker Red Bull för att sova, det hjälper henne. Förmodligen har hon ADHD, då ska viss koffein hjälpa en att sova.

• Anonym (C)

Oftast ligger jag bara kvar och vilar. Men blir jag uttråkad gör jag något. Läser på familjeliv, kollar på Youtube, går upp och kokar gröt eller vad annat som känns bra och rätt i stunden.

Det viktigaste är nog att man inte ser sömn som en prestation utan som något som kommer när det kommer. Vissa saker kan man göra för att så att säga hålla dörren öppen, så att sömnen kan komma in ifall den dyker upp. Men den går inte att tvinga fram.

• Anonym (Annica)

Har du provat att lyssna på någon mindfullnessövning? Det funkar för många.
    Något jag brukar göra ibland är att tänka ut olika listor. Räkna får är liksom för enkelt, och då snurrar bara tankarna. Så jag brukar tänka igenom vad jag ska packa till en resa (minsta strumpa räknas), vad jag skulle välja att ta med mig om jag fick åka till X (valfri plats eller tidpunkt i historien), vad som behövs om man ska vara på en öde ö i en månad. Alltså något som inte väcker några känslor, men kräver tillräckligt mycket fokus.

• Jemp

Kollar på film. Håller tankarna borta.
    Ja, jag vet såklart att skärm inte brukar rekommenderas, men det funkar för mig.

• Anonym (Telefonen)

Blir mycket surfande på telefonen, eller att jag ser Prime via telefonen och hörlurar. Jag vill inte gå upp för det är ändå mysigt att ligga i sängen bredvid min man. Går jag ändå upp spelar jag tv-spel. Gillar att vi startar dagen ihop så jag väntar på att han skall vakna

• Anonym (Sova?)
    Anonym (Telefonen) skrev 2024-08-11 20:04:04 följande:

Blir mycket surfande på telefonen, eller att jag ser Prime via telefonen och hörlurar. Jag vill inte gå upp för det är ändå mysigt att ligga i sängen bredvid min man. Går jag ändå upp spelar jag tv-spel. Gillar att vi startar dagen ihop så jag väntar på att han skall vakna

Känner du dig inte stressad då över att inte somna? Om du "bara" ligger och väntar så att säga. 
    Jag har ju nu dom senaste nätterna fått panik när gryningsljuset smyger sig på. Typ "åh detta är andra natten jag är vaken till 4. I fem timmar har jag snurrat i sängen. Vad är det för fel?! Tänk om jag aldrig kommer kunna somna igen och sova en hel natt." Lite så. 
  • Anonym (Telefonen)
    Anonym (Sova?) skrev 2024-08-11 22:50:43 följande:
    Känner du dig inte stressad då över att inte somna? Om du "bara" ligger och väntar så att säga. 
    Jag har ju nu dom senaste nätterna fått panik när gryningsljuset smyger sig på. Typ "åh detta är andra natten jag är vaken till 4. I fem timmar har jag snurrat i sängen. Vad är det för fel?! Tänk om jag aldrig kommer kunna somna igen och sova en hel natt." Lite så. 
    Nej. jag har haft det periodvis så i många år. Jag brukade ha ångest över det precis som du beskriver, men att stressa över det och följa olika sömntips (Ingen skärm, osv osv) gjorde bara att jag sov ännu sämre, så jag tänkte att jag får väl ha insomnia då.

Jag vill heller inte ta tabletter (pga att jag tidigare missbrukat, jag vill och vågar helt enkelt inte) så jag hämtar aldrig ut dem, jag har theralen istället men känns inte ok heller. 

Skulle det bli riktigt illa så är jag som en bebis att jag somnar i bilen och min man kan köra runt mig och jag sover någon timme i bilen, sedan kan jag somna i sängen. Jag sover dåligt själv utan honom (Som en bebis, skulle jag vakna och han inte är nära har jag svårt att somna om tex när han jobbar i norge) så om jag somnar i soffan så kan han ligga kvar där eller bära in mig. Herregud, låter som att jag är 2 år och behöver nattas.
Svar på tråden Vad gör ni när ni inte kan sova?