Anonym (Sova?) skrev 2024-08-11 22:50:43 följande:
Känner du dig inte stressad då över att inte somna? Om du "bara" ligger och väntar så att säga.
Jag har ju nu dom senaste nätterna fått panik när gryningsljuset smyger sig på. Typ "åh detta är andra natten jag är vaken till 4. I fem timmar har jag snurrat i sängen. Vad är det för fel?! Tänk om jag aldrig kommer kunna somna igen och sova en hel natt." Lite så.
Nej. jag har haft det periodvis så i många år. Jag brukade ha ångest över det precis som du beskriver, men att stressa över det och följa olika sömntips (Ingen skärm, osv osv) gjorde bara att jag sov ännu sämre, så jag tänkte att jag får väl ha insomnia då.
Jag vill heller inte ta tabletter (pga att jag tidigare missbrukat, jag vill och vågar helt enkelt inte) så jag hämtar aldrig ut dem, jag har theralen istället men känns inte ok heller.
Skulle det bli riktigt illa så är jag som en bebis att jag somnar i bilen och min man kan köra runt mig och jag sover någon timme i bilen, sedan kan jag somna i sängen. Jag sover dåligt själv utan honom (Som en bebis, skulle jag vakna och han inte är nära har jag svårt att somna om tex när han jobbar i norge) så om jag somnar i soffan så kan han ligga kvar där eller bära in mig. Herregud, låter som att jag är 2 år och behöver nattas.