Inlägg från: Anonym (Tröttsamt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tröttsamt)

Överreagerar jag?

Det har varit dåligt mellan mig och min sambo rätt länge nu. Jag får inte kyssa henne, sex kan Jag glömma (har inte ens försökt ta upp det då hon sagt rakt ut att hon inte vill ha sex), har då och då något kort samtal när vi kollar på TV på kvällen, osv.

Samtidigt säger hon att hon vill försöka. 

Vi pussas och kramas godnatt och när vi skiljs åt på morgonen. Och kanske en gång i veckan under andra omständigheter. 

Idag var vi på en tillställning hos ett par bekanta. Direkt när vi kom dit så fick hon ögonkontakt med en kille och jag såg hur hon rodnade. Sen slog hon sig ned på en stol nära honom och försökte hela tiden få ögonkontakt med honom. Exempelvis varje gång hon skrattade åt något så tittade hon på honom. Han ignorerade dock henne. Han verkade tycka att hon var obekväm. Och han är gift så jag förstår honom. 

Efter ett tag försvann hon iväg med mannen i värdparet som hon knappt känner.

De gick ensamma i trädgården rätt länge.  Hon log hela tiden mot honom, iaf varje gång jag kollade ditåt, och skrattade mycket.

Kan inte minnas sist hon och jag hade en sadan stund. Kanske att det var för 3 år sedan. Jag ignorerade det för stunden. Jag har nog blivit van att det är så här.

När vi kom hem så skulle jag iväg och hjälpa en polare med en sak. Vi pussades innan jag gick men som ofta såg hon inte glad ut. Förr i tiden log hon alltid mot mig.

Det känns inte som hon ger mig någon energi eller fokus. När jag kom hemm nyss sa jag till henne lugnt att det var väldigt länge sedan hon och jag hade en trevlig pratstund som den hon hade idag med X.

Hon sa att hon var för trött för att prata och det stämmer kanske. Men vi pratar ju knappt heller när hon inte är trött. Så fort barnen leker själva så ska hon göra en massa annat. Prata om relationen säger hon oftast att det är konstigt och inget hon gjort i tidigare relationer.

Känner att det här går ut över min sömn, mitt jobb, mitt mående och min hälsa. 

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Vet hur det kanns) skrev 2024-08-11 21:21:28 följande:

Känns som hon har trottnat tyvärr.  Man kan ej tvinga någon att älskar dig. 

Är du hennes ekonomiska trygghet? 

Ja kanske det. Jag tjänar rätt så bra. Drygt 600 000 kr om året. Hon är arbetslös och står långt ifrån arbetsmarknaden. Hon får kanske 12000 kr i månaden före skatt.

Klart man inte kan tvinga någon att älska en. Men då tycker jag man ska vara ärlig och säga det. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Shameless skrev 2024-08-12 18:29:16 följande:

För mig framstår det som att du är endast är en trygghet för henne och att hon inte har några romantiska känslor för dig. Är sinnessjukt respektlöst att hon spanar in andra män framför dig, skulle inte förvåna mig mig om hon flörtar med andra män online när hon är såpass gränslös. 

Jag tog ett snack med henne. Hon säger att hon bara försöker vara trevlig. Jag vet inte riktigt var man ska dra gränsen. Igen annan jag haft relation med har betett sig som henne. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Man 45) skrev 2024-08-13 20:54:49 följande:

Oj TS, skjut inte budbäraren men din fru har garanterat en affär med den mannen.

Män är bättre på att hålla sina känslor i smyg medans det är mycket svårare för kvinnor. 

Din fru är kär i denne man. Sen hur långt dom gott i sänghalmen är svårt att säga men garanterat har dom MINST en emotionell affär. 

Tror du mig inte? Det är okay, det kommer fram inom de närmaste 6 månaderna.

Ledsen TS, men så är det? 

Nej hon har ingen affär med honom. Hon har ingen kontakt med honom utöver när de råkar ses ibland. Hon är så här mot många. Men inte mot mig. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (A) skrev 2024-08-13 14:03:53 följande:
    Och sedan då, vad sade du mer? Berättade du inte hur du känner dig, att hon är trevlig mot andra men inte mot dig, att du blir ledsen när hon inte verkar bry sig om er relation?

Hade jag varit du hade jag sagt rent ut "jag funderar på om vi passar så bra ihop, vi kan kanske bli lyckligare med någon annan". För att få en reaktion. Det är inte ok att hon beter sig som hon gör. Hon stannar absolut för försörjningen. 
    Jag berättade ungefär så. Hon sa att hon var trevligare mot dom för att de inte bråkade med henne. Vi har bråkat rätt så mycket på senare år. Dock inte i sommar.

När jag berättade att det sårade mig så kallade hon mig för fjantig. Men jag kunde inte heller säga vad jag ville säga för hon avbröt mig hela tiden och var nedlåtande. Till slut tröttnade jag, blev arg, aa att hon inte kommunicerade som en vuxen och sen gick jag därifrån. 
  • Anonym (Tröttsamt)

Vi pratade mer igår. Hon sa att hon behöver anstränga sig när vi är med andra men hon vill vara sig själv när hon är med mig. Tycker det är omvänt. Man borde väl anstränga sig mer för varandra. Vad tycker ni? 

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-08-14 11:18:43 följande:
    Man kan absolut behöva anstränga sig för att bibehålla och utveckla sin relation. Men om det inte kommer naturligt att visa respekt och omsorg om sin partner tycker jag helt enkelt inte att man passar ihop och bör gå skilda vägar.

TS, jag undrar vad du tycker är bra med din partner och er relation, som gör att du stannar kvar?

Du beskriver i TS problem med att hon spanar in/flörtar med andra. Men det är ju egentligen bara ett symptom på statusen på er relation. Som ju faktiskt är usel. 
    Hon vill inte ha sex, närhet  eller ens prata med dig. Hon behandlar dig respektlöst och nedlåtande.

Varför ställer du inte ultimatum/krav på förändring? Varför är du kvar? 

Vi har barn ihop och vi har haft många underbara stunder förut. Sen har hon en utmattning som jag bidragit till. Nu är det väl egentligen mycket hennes eget fel också då hon använt impulsiva kortsiktiga lösningar när barnen var små istället för att läsa på och använda sig av mer långsiktiga metoder. Så nattningar och nätter blev väldigt tuffa för henne när hon var föräldraledig.

Jag ställde inte upp på nätterna för jag kände att det inte fungerade med mitt arbete. Det var också svårt för mig att ta ut mycket föräldraledighet då jag var den enda av oss som hade inkomst. Det gick liksom inte runt ekonomiskt. Tror det kostade 100 000 kr i förlorad arbetsinkomst under de månaderna. Och så var det en massa extra kostnader på det. Pengar som jag fick ta från sparkontot och aktier. 

Hon säger att hon inte spanar eller flirtar med andra utan bara att det är så som person. Och det stämmer nog. Men hon beter sig precis som någon som spanar eller flirtar vilket får en del män att tro det. Och jag vet inte heller om hon egentligen spanar eller flirtar med någon för hon är ju så mot de flesta. Inklusive främmande personer hon möter när hon är ute och promenerar, handlar, tränar eller vad som helst.

Men för mig blir det en kontrast när hon väldigt sällan är så mot mig numera. På något sätt har det brutit ned mig när jag ser hur hon skiner upp med leenden och blickar mot andra och det har gjort mig känslig. Speciellt när jag ser att hon och någon man som hon inte känner eller knappt känner tittar intensivt på varandra och ler. Det kan vara en okänd pappa på en lekplats eller liknande.  

Hon vill prata men inte om negativa saker. Så eventuella problem, som att jag inte tycker om hur jag särbehandlas, kan jag inte prata om utan att samtalet spårar ur. Samma sak med uppfostran. Hon går oftast efter vad som känns rätt för henne och tar inte till sig av vad som rekommenderas. Och det går inte att nå fram till henne. Jag tycker exempelvis att barnen ska somna på egen hand så vi föräldrar slipper natta i 2-3 timmar. Hon vill att vi ska natta barnen för sig och hon somnar gärna med barnen. Det är jättesvårt att på egen hand förändra nattningsrutinerna så jag är fast. 

När jag ställer några krav så säger hon att hon är utmattad och inte orkar. 

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Ojoj..) skrev 2024-08-14 14:17:35 följande:

Ok .. min fru är suuuuperdålig på att ge mig nån form av bekräftelse i vår relation, jag vet det, hon vet det men ibland rinner det över för mig och vi pratar om det, hon bedyrar sin kärlek och jag tror henne men jag vill bara få HÖRA det med NÅN gång ibland... vi pratar om det, som vuxna, vi får det bättre i relation tills hon "zonar ut" igen.. 

Men din fru...? Anstränga sig bland andra men vara sig själv med dig? Och det innebär att INTE vara med dig? Oj..

Inte låta dig uttrycka dig genom att avbrytadig? Oj..
    "Konstigt" att prata om relationen?? ojoj..
    Kalla dig fjantig?? OJOJ! Men va i hel...

Hon låter tyvärr som en sån där kvinna som tycker att män som vill prata känslor är fjantar och dom skall börja bete sig MÄN! 
    Men dessa MÄN skall SÅ KLART bete sig perfekt mot kvinnan i alla lägen = göra allt precis så som kvinnan vill ha det..

Tyvärr men det låter som om hon inte vill vara i en relation med dig längre. 
    Låter med som om har dig kvar som trygghet, kanske bara ekonomiskt eller för det är enklare så för henne just nu bara.

Nja, hon bedyrar aldrig sin kärlek till mig. Hon blir mest upprörd och sedan elak när vi pratar. Samtal tenderar att försämra hur det är mellan oss. Det blir ingen förlåtelse och att vi kommer överens. Hon vill bara ha distans. Sen måste jag lämna henne ifred i ett par dagar. Då kanske hon är på lite bättre humör. Går det några veckor utan att vi pratar om något negativt så kanske det resulterar i en spontan kram eller puss. Annars pussas och kramas vi bara när vi lägger oss och när vi lämnar hemmet eller kommer hem.

Om jag frågar henne: känner du något för mig? Vilket jag gjort fyra gånger de senaste tre åren så kan hon svara: ja. Men inget mer. 

• Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-08-14 14:28:32 följande:
    Om du vet att hon är sån som person när det gäller flirtandet så får du helt enkelt släppa det. Som jag tolkar dig så är det inget nytt eller problem för dig, OM det är så att det fungerar bra mellan er. Vilket det uppenbarligen inte gör nu och då är det där du behöver lägga din energi..

Där ni är nu behöver ni ju båda släppa det dåliga som varit och fokusera på hur ni vill ha det framåt. Gjort är gjort, man kan lär av det och man kan be om ursäkt. Men man kan inte göra saker ogjort och det är väldigt destruktivt att gamla oförrätter ska få styra framtiden. 

Utifrån det du skriver om att hon vägrar prata och jobba med er relation så är ju er situation hopplös. Antingen väljer du att acceptera läget med allt negativt det innebär för din livskvalitet. Eller så ställer du krav på henne att ni måste prata och det måste ske förändringar. Jag tolkar dock dig som du inte är så intresserad av det och då är det ju det första alternativet som gäller. Hon kommer ju inte ändras av sig självt. Hon verkar uppenbart färdig med er kärleksrelation.

Nytt och nytt. Hon var så de första åren. Sen upphörde det. I samband med att det blev dåligt mellan oss så började det igen.

Det jobbiga är att hon anstränger sig mot andra men inte mot mig trots att hon säger att hon vill försöka. Och sen tolkar andra män ibland hennes personlighet som flirtande. Men jag ser också på henne att hon får någon kick av möta andra mäns blickar och leenden. Hon blir lite till sig. Exempelvis att hon rodnar eller blir uppspelt.

Hon tycker inte det är normalt att prata om relationen. Hon vill bara att vardagen rullar på. Hon vill att känslorna kommer naturligt. Hon är väldigt impulsiv och spontan. 

• Anonym (Tröttsamt)
    molly50 skrev 2024-08-14 15:20:43 följande:
    Men varför vill du stanna kvar med henne?'
    Hon verkar inte intresserad av att lösa era problem och hon verkar,ärligt talat,inte särskilt kärleksfull.
    Och hon flirtar med andra män.
    Så vad har ni att bygga vidare på?
    Hur vet jag att hon flirtar? Annars håller jag med dig. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    molly50 skrev 2024-08-14 16:04:22 följande:
    Du skriver att hon är trevlig mot andra män,som hon brukade vara mot dig i början.
    Och att hon möter andra mäns blickar intensivt.
    Det kan nog åtminstone tolkas som flirt från de andra männen.
    Hon var det även mot andra män i början. Vi skrattade åt att en del trodde att hon var intresserad. En utländsk släkt bjöd till och med in henne och ville att hon skulle gifta sig med deras son.

Problemet är att hon inte bryr sig. Hon säger att hon inte kommer att ändra sig för det är hennes personlighet. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (Ojoj..) skrev 2024-08-16 12:40:46 följande:
    Tror med att han nog vet, egentligen, men barn o allt sånt gör det inte så lätt.

Om man får säga så här då...

Barn Kanske mår bättre av en glad varannan-vecka pappa
    Än en ständigt miserabel pappa...
    Jag är dock inte miserabel. Jag är ofta glad med mina barn. Det är om nattningen drar ut på tiden som jag kan bli lite less ibland.

Sen tycker jag att min sambo är respektlös ibland. Och det mår jag ofta dåligt av för stunden. Speciellt när det inte går att prata med henne. 
Svar på tråden Överreagerar jag?