• Anonym (J)

Varför har andra ett behov av att trycka ner mig?

Ända sedan jag var barn så har jag varit blyg och inte riktigt vetat hur jag ska föra mig i olika situationer. Jag har inte tagit plats och är rädd för att hamna i konflikter. Det gäller på jobbet och liknande sammanhang. I min familj med man och barn är jag helt annorlunda, här är jag den styrande som säger ifrån.

Det märkliga är att alla verkar se mig som en stark person som ska tryckas till. 
    Jag vet inte varför men det är vardagsmat att få otrevliga kommentarer. Får höra att jag är dålig på saker etc Jag blir ledsen men vill inte visa. Håller masken men tänker ofta att det är konstigt att andra inte ser att jag är en osäker, blyg person. 

Tar gärna råd kring detta, både från den som kanske känner igen sig och den som beter sig så mot andra. Vad vinner ni på det?

• Svar på tråden Varför har andra ett behov av att trycka ner mig?
  • Anonym (F)

Det kan vara allt möjligt. Men min erfarenhet säger att dessa människor är svaga individer som lider av endera avundsjuka mot dig för att du har något de saknar, eller endera så ser de dig som ett lätt offer.

Varför de gör det är nog för att om de får sätta dit dig får de en kortsiktig känsla av att de "vunnit" mot dig och därför får de för en kort stund känna sig överlägsna dig. Tyvärr för deras del är deras beteende något som inte leder någonvart långsiktigt utan dessa typer av människor brukar bli väldigt ensamma eftersom ingen orkar med såna människor, och de enda de har kvar i sin närhet är folk de måste umgås med för annars blir de hflt ensamma. Dvs att de har totalt ytliga relationer.

Får jag fråga om du har problem med att sätta gränser? För det kan vara en trigger för dessa att de känner att de kan sätta dit dig utan att de får några direkta konsekvenser.

• Anonym (J)
    Anonym (F) skrev 2024-08-15 21:26:10 följande:

Det kan vara allt möjligt. Men min erfarenhet säger att dessa människor är svaga individer som lider av endera avundsjuka mot dig för att du har något de saknar, eller endera så ser de dig som ett lätt offer.

Varför de gör det är nog för att om de får sätta dit dig får de en kortsiktig känsla av att de "vunnit" mot dig och därför får de för en kort stund känna sig överlägsna dig. Tyvärr för deras del är deras beteende något som inte leder någonvart långsiktigt utan dessa typer av människor brukar bli väldigt ensamma eftersom ingen orkar med såna människor, och de enda de har kvar i sin närhet är folk de måste umgås med för annars blir de hflt ensamma. Dvs att de har totalt ytliga relationer.

Får jag fråga om du har problem med att sätta gränser? För det kan vara en trigger för dessa att de känner att de kan sätta dit dig utan att de får några direkta konsekvenser.

Ja, jag har absolut svårt att sätta gränser. Vill vara tillags, vara omtyckt. Mår direkt illa av att veta eller tro att någon inte tycker att jag duger. 
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 21:53:10 följande:

Avundsjuka på dig.

Förstår inte vad det skulle finnas att vara avundsjuk på. 
    De lever mycket mer sociala liv, är mer säkra i sitt yrkesliv, mer beresta. 
  • Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2024-08-15 21:28:37 följande:
    Ja, jag har absolut svårt att sätta gränser. Vill vara tillags, vara omtyckt. Mår direkt illa av att veta eller tro att någon inte tycker att jag duger. 
    Duger gör du såklart! Tro inget annat...

Jag får till 100% ditt problem för jag har samma. I slutet av dagen får du dock komma ihåg följande:
    Du blir nedtryck av ett gäng människor som på kort sikt "vinner" men på lång sikt förlorar eftersom såna människor oftast är jobbiga för alla att ha att göra med, även om de är hårdare mot dig. Jag hade en gammal vän som gjorde som dina plågoandar. Jag tyckte också att livet var orättvist när jag såg hur lycklig han verkade må bra av att trycka ner mig. Idag är han helt ensam utan några som helst vänner eftersom hans beteende gjort honom omöjlig att umgås med. Det enda umgänget han har är ytliga relationer, medan jag själv har åtminstone 50 stycken nära vänner och folk älskar mig. Det är troligtvis samma med dig, så kom ihåg att dessa människor, när de trycker ner dig, vinner slaget men förlorar kriget.

Om det däremot blir outhärdligt så rekommenderar jag att du lär dig sätta gränser. 
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2024-08-15 21:56:06 följande:
    Förstår inte vad det skulle finnas att vara avundsjuk på. 
    De lever mycket mer sociala liv, är mer säkra i sitt yrkesliv, mer beresta. 
    Jo men håller med föregående. Antingen lätt offer för bittra människor eller avundsjuka. Kan vara något som stör för bittra människor. Att du vet vem du är, gör din grej, har din familj osv. Finns bågot de stör sig på/avundas. Finns så många osäkra och bittra människor där ute. De lever på att hålla på så..usch.
  • Anonym (F)
    Anonym (.) skrev 2024-08-15 22:09:33 följande:
    Jo men håller med föregående. Antingen lätt offer för bittra människor eller avundsjuka. Kan vara något som stör för bittra människor. Att du vet vem du är, gör din grej, har din familj osv. Finns bågot de stör sig på/avundas. Finns så många osäkra och bittra människor där ute. De lever på att hålla på så..usch.
    Ett stort problem tillika misstag är att den som är utsatt för deras beteende tror att de mår tipptopp när det i nästan samtliga fall är tvärtom. De är ofta miserabla och ensamma människor som i grund och botten vet att deras beteende jagar bort folk från dem men de kan inte sluta för de är deras "image" att vara lite edgy eller "ärlig" (som de själva tror). Dock är det vanligt att de inte förstår att de faktiskt kan göra att andra tar skada och det är tragiskt. 
  • Tukt

För att veta det, behöver du nog antingen ta hjälp av en terapeut, eller försöka umgås med människor som skiljer sig markant från de du är med idag.

• Anonym (Åäö)

Det kunde varit jag som skrev tråden. Jag råkar alltid ut för personer som har ett behov av att trycka ner/trycka till mig, även inom familjen. Jag har förstått att det handlar om avundsjuka och att personen är olycklig och missunnsam. 
    Men jag känner inte igen att de personerna som beter sig så blir ensamma utan oftast är de duktiga på att manipulera sin omgivning och spela offret så istället har jag som utsatt blivit ensam. 
    Har också testat att säga till för att stå upp för mig själv men det har bara vänts tillbaka mot mig själv och jag har plötsligt blivit den elaka då.

• Anonym (+1)
    Anonym (Åäö) skrev 2024-08-16 18:56:54 följande:

Det kunde varit jag som skrev tråden. Jag råkar alltid ut för personer som har ett behov av att trycka ner/trycka till mig, även inom familjen. Jag har förstått att det handlar om avundsjuka och att personen är olycklig och missunnsam. 
    Men jag känner inte igen att de personerna som beter sig så blir ensamma utan oftast är de duktiga på att manipulera sin omgivning och spela offret så istället har jag som utsatt blivit ensam. 
    Har också testat att säga till för att stå upp för mig själv men det har bara vänts tillbaka mot mig själv och jag har plötsligt blivit den elaka då.

Stor igenkänning på detta 😞
Svar på tråden Varför har andra ett behov av att trycka ner mig?