Hur gör man?
Det som är mest rättvist är ju att betala procentuellt utifrån inkomster och räkna in alla gemensamma kostnader. Inte dela upp vem som betalar för vad utan betala allt från en gemensam pott man bidrar till utifrån förmåga. Då uppstår inga konstigheter kring att den som betalat för hus och kapitalvaror får behålla det och den som betalat mat står utan något alls sen.
Om ni ska skriva samboavtal så ska det tas hänsyn till. Då ska du bidra med en summa som motsvarar en fastställd hyra, du ska inte betala för amortering och du ska heller inte stå för underhåll/renovering löpande utan sånt ska vara inräknat i den överenskomna hyran. Du ska såklart bidra till kostnader men det ska inte baseras på faktiska kostnader helt och hållet då han ju äger en fastighet och kan dra nytta av värdeökning, ränteavdrag m.m. fördelar du som "inneboende" inte får ta del av.
Om utdelningen ska räknas med i hans inkomster är däremot någon ni får försöka komma överens om, oavsett så tjänar ju du på ett procentuellt upplägg. Jag hade inte bråkat om utdelning/bonus utan velat dela procentuellt utifrån era vanliga inkomster. Detta eftersom utdelning/bonus inte är en garanterad inkomst.
Vi delar just gemensamma kostnader procentuellt, jag betalar mer än sambon (ca 60/40) baserat på min högre inkomst. Men allt vi köper för pengarna är vårt gemensamma oavsett vem som bidragit mest. Nu äger vi också vårt boende ihop, oavsett vem som betalat mest, så där skiljer ju vår situation sig från er.
Men skriv inte på något alls innan ni verkligen pratat genom allt och är överens. Ta hjälp av en jurist som kan se till att ingen av er utnyttjas av den andre.