• Anonym (Ekonomi…)

Hur gör man?

Är nybliven sambo. 

Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.

Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
    Nyfiken på hur alla andra skulle gjort.. 

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Jemp

Köpte han huset till er gemensamt eller innan du flyttade in?

Det finns ju ett antal olika sätt att dela upp ekonomin, många kan vara rättvisa på sitt sätt. Personligen vill jag ha samma standard som min partner (dvs inte 50/50
    vid stor inkomstskillnad) men för min del är det en inställning som kommit med tiden, där vi stegvis börjat dela allt mer.
    Lika stora skillnader som er har vi inte haft dock.

Betalar ni verkligen lika mycket om han står för alla boendekostnader? Det ska ni inte göra om boendet är hans, då går ju hans pengar till en slags investering medan dina bränns på saker som försvinner (mat).

• Anonym (Ekonomi…)

Han har köpt huset till oss gemensamt. 

Nej det är det här jag har börjat fundera lite på. Jag har ju exakt noll rätt till det här huset om vi skulle separera.
    Tycker det här är svårt.. 
    Jag tror inte att han vill mig något annat än gott, verkligen inte. Men när han får sin utdelning kan han köpa exakt vad han vill medan jag har min lilla fickpeng.. samtidigt som jag vet att jag borde vara endast tacksam för att jag har möjlighet att få bo såhär fint. 

• Jemp

Har ni inte samboavtal har du lika stor rätt till huset. 

• Anonym (F)

Bor dina barn med er? Finns det fler barn med i bilden?

• Anonym (Ekonomi…)

Han har börjat skriva ett samboavtal men vi har inte skrivit på något än.

Mina barn bor hos oss varannan vecka. Han har inga barn. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 16:30:47 följande:

Han har börjat skriva ett samboavtal men vi har inte skrivit på något än.

Mina barn bor hos oss varannan vecka. Han har inga barn. 

Skriver du inte på det så är det bådas om ni skulle separera.

Företaget ärver du inte och inte heller barnen genom samboskap, men däremot om du gifter dig med honom.

Tänk efter NOGA i detta. Risk om du skriver på samboavtalet är att han sitter på en tillgång som har ett bestående värde och du riskerar bli den som lägger dina pengar på förbrukningsgrejer (såsom mat, inredning, etc) som det inte finns något bestående värde i.. dvs du förlorar på detta medan han kan göra vinst på huset.

Oavsett om man har olika ekonomiska lägen så tycker jag personligen att man ska dela allt. Man ska se sig själv som ett par, en familj med ett långsiktigt perspektiv. Inte två separata individer som bor ihop.. 
  • Anonym (Göran)

Det finns en mängd olika orsaker till att ett par har stora skillnader på inkomster. 

den med höga inkomster får göra ?uppoffringar? medans den med låga inkomster får fördelarna. 

det kan skada relationen i det långa loppet.  

det känns förmodligen inte bra vem man än är. 

den med högre inkomst får avstå en del saker 
    den med lägre inkomst kanske känner sig som en snyltare. 

svår fråga du ställer.  

personligen hade jag nu med erfarenhet aldrig köpt en fastighet om inte båda hade varit köpare och undertecknat avtalet. Jag hade gift mig, det förenklar mycket 

förmodligen hade jag heller inte köpt en fastighet gemensamt med någon med svag ekonomi.

jag var sambo med en sådan person det var nära att sluta illa. Jag hade tur som lyckades klara ekonomin och få ordning på allt efter ca 6 månader efter att hon flyttade  

tyvärr är pengar viktiga och man måste sköta sin ekonomi  

det är svårt om man blir sjuk arbetslös jag vet  jag har varit både ock  

• Anonym (J)

Nej, räkna procent på inkomsten så får ni ut hälften rätt.

• Anonym (Ekonomi…)

Hur hade ni här gjort? Hur hade ni tänkt med allt?

Är det inte rimligt att han som köpt huset och står för största delen av kostnaden med allt som rör huset också får vinsten om vi skulle separera? Jag har ju inte betalat en krona för det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 16:01:30 följande:

Han har köpt huset till oss gemensamt. 

Nej det är det här jag har börjat fundera lite på. Jag har ju exakt noll rätt till det här huset om vi skulle separera.
    Tycker det här är svårt.. 
    Jag tror inte att han vill mig något annat än gott, verkligen inte. Men när han får sin utdelning kan han köpa exakt vad han vill medan jag har min lilla fickpeng.. samtidigt som jag vet att jag borde vara endast tacksam för att jag har möjlighet att få bo såhär fint. 

Till er? Då är väl halva ditt också. Han har valt att köpa det Till Er.

Och varför ska du få en liten fickpeng? Får du inte din egna inkomst? 

Svar på tråden Hur gör man?