Hur gör man?
Anonym (Ekonomi?) skrev 2024-08-17 15:39:47 följande:
Hur gör man?Är nybliven sambo.
Sambon har köpt huset. Så ja, jag är tekniskt sett inneboende här. Han får ut dubbelt så mkt som mig i månaden. Han kommer betala alla husgrejer, lån mm. Jag mest mat o sånt. Sen kommer vi båda ha lika mkt ?fickpengar? kvar.
Men. Han får utdelning från sitt företag varje år (senast var det kanske 2 årslöner för mig) De pengarna kan vi inte dela på säger han för om jag skulle dö så ärver ju mina barn de pengarna. Köper det. Men i praktiken tjänar han ju egentligen då ca 4 ggr mer än mig per år. Är det rimligt att jag betalar lika mkt i vardagen eller vad tycker ni?
Nyfiken på hur alla andra skulle gjort..
Men varför är inte du med och äger huset om det är köpt till er? Motsätter mig starkt uppdelningen med att du betalar förbrukning och han investering, det är ju den klassiska kvinnofällan. Om det beror på att du saknade pengar till insatsen så borde ni istället skriva papper på att han får tillbaka den vid försäljning och att du äger huset 50%.
Om huset är hans så bör han betala det (och du någon form av hyra) och att han också delar på alla förbrukningskostnader.