• Goneril

Hur gör man?

Jag hade förblivit särbo, med eget boende och egen ekonomi. Ni är inte kompatibla ekonomiskt; det kan påverka förhållandet mellan er, lite smygande.                                                                                                                  TS talar om "girighet", jag skulle hellre tala om ekonomisk utsatthet. Vad händer om relationen havererar, står TS utan bostad då? Att han behåller utdelningen är väl "fair enough", men ett samboavtal, helt objektivt avfattat av jurist, där TS får del av huset tillräckligt att köpa en bostad genom att till exempel mannen belånar fastigheten. På något vis måste TS säkerställa att hon inte efter ett antal år nödgas vandra ut genom porten endast medförande sina kläder. TS måste ju, oavsett, se till att spara ihop till en egen ordentlig buffert.

• Goneril
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-08-17 20:49:34 följande:

Han har antagligen utbildat sig mer än du. Gjort smartare yrkesval. Tagit större ekonomisk risk när han blev företagare. Osv. 

Varför ska du kunna frisurfa på allt detta och förvänta dig exakt samma levnadsstandard som han? Det vore väldigt orättvist. 

Vi vet ingenting om utbildningsnivåerna, det kan vara så att TS arbetar inom offentlig sektor medan mannen är företagare. Det blir ju ytterst märkligt, dock, om de ska leva under samma tak med olika levnadsstandard. Det blir "herrskap och tjänstefolk" över det hela, det förhållandet kommer inte att överleva. Vad händer överhuvudtaget emotionellt när man inte spelar I samma ekonomiska liga? Där krävs mycket kärlek för att överbrygga skillnaden.                                                                                                                                                                Utdelningen ligger lite utanför resonemanget, att mannen behåller den är inte så märkligt, han ska ju också avsätta till sin kommande pension. Att han i detta sammanhang explicit talar om TS eventuella frånfälle känns lite onödigt, det går att få fram budskapet snyggare. Jag vidhåller: Särbo, eget liv och egen ekonomi.
  • Goneril
    Kvittning skrev 2024-08-18 14:59:04 följande:
    Men om han har mycket högre lön och ni har lika mycket kvar efter allt är betalat så betalar ni väl inte lika mycket i vardagen?

Men varför är inte du med och äger huset om det är köpt till er? Motsätter mig starkt uppdelningen med att du betalar förbrukning och han investering, det är ju den klassiska kvinnofällan. Om det beror på att du saknade pengar till insatsen så borde ni istället skriva papper på att han får tillbaka den vid försäljning och att du äger huset 50%.

Om huset är hans så bör han betala det (och du någon form av hyra) och att han också delar på alla förbrukningskostnader.
    Håller med här. TS är på väg in eller befinner sig redan i den så kallade kvinnofällan, så som redan påpekats i tråden. Varför kan inte TS behålla sitt boende och hyra ut? Hela situationen känns olustig. Egentligen skulle de båda skaffat ett nytt gemensamt boende, vill inte TS sätta sin prägel på inredningen? Hur kan man som vuxen vilja känna sig som en inackorderad student? Sen uttryckte sig mannen väldigt krasst om TS frånfälle, okänsligt tycker jag. Jag hade backat ut.
  • Goneril

Köpte sambon huset för gemensamt ägande? Var no sambor innan huset köptes? Det kan påverka utfallet om det skulle bli separation. 3 paragrafen sambolagen.

Svar på tråden Hur gör man?