Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Hur gör man?

Björkenli skrev 2024-08-17 21:37:10 följande:

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

Varför, menar du, att han ska skänka en massa pengar till hennes ungar om ts skulle gå bort?
    Ge mig en anledning.

Och varför tror du att han skulle "älska dem nästan som o det vore hans egna"? Det är en annan mans avkomma för i jisse namn!
  • Anonym (Mimmi)
    Björkenli skrev 2024-08-18 01:17:01 följande:
    Det är relativt vanligt att många ser sin partners barn som sina efter många år ihop.
    Att han redan nu verkar ha bestämt sig för att han inte kommer känna så tycker jag känns som en konstig inställning, samtidigt som man köper hus med avsikten att leva ihop.
    Det tror jag inte att det är.
    Jag tycker att han är klok som ser om sitt eget i första hand.
  • Anonym (Mimmi)
    Björkenli skrev 2024-08-17 21:37:10 följande:

Hm himla svårt!

Äktenskap fyller en funktion i såna här lägen. Om en man friar vet man att det betyder att han avser att leva livet ihop och att han vill dela på sina tillgångar. 

Alla såna här arrangemang som du beskriver att ni har känns inte riktigt rätt för mig, eftersom det ändå för mig signalerade att det inte finns en långsiktig tanke..

Att pengarna inte ska gå till dina barn tex? Om ni ska leva resten av era liv ihop, kommer han då inte älska dem nästan som om det vore hans egna? Att han direkt tänker att han inte vill att dina barn ska få del av hans ekonomiska framgång, trots att han inte har egna barn z känns inte riktigt bra för mig...

Jag har väl inget förslag... Jag tycker nog vara att vid stor skillnad såhär så blir det så konstigt att inte ha gemensam ekonomi om man satsar på att leva ihop långsiktigt... Jag kanske är gammaldags..

Så kanske det resonerades förr, idag skiljer sig hälften av dem som gifter sig.
    Ts kan ha otur och lämna jordelivet ung och då står mannen där, pengarna är hos hennes ungar.
    De har en egen far att ärva, eller fler!

Kanske mannen vill ha egna barn en dag och då vill han såklart inte att ts ungar ska ha del av den kaka han slitit ihop.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 14:27:14 följande:
    Det är inte samma sak som ett gemensamt boende. Det är inte ett problem att hon har barn sen förr. Hennes barn ärver henne.
    Det är ett problem för att hon vill ha del i mannens utdelning från sitt företag.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (.) skrev 2024-08-19 14:02:31 följande:
    Och du vill väl att TS ska vara lika klok och se om sitt eget i första hand, eller?
    Jag vill ingenting, jag känner inte dem.
    Dock förstår jag mannen i ts.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 18:36:46 följande:

Något som tydligt framgår är att han är vinnaren i upplägget. Han står för ägandet och får maten ordnad, behåller bonusen och får det betydligt bättre än om han skulle bo själv. 

I det långa loppet då indikerar upplägget en inarbetad orättvisa i förhållandet, även maktmässigt, i det avseendet att teamkänslan kommer att utebli. Och till syvende och sist, varför har man ett förhållande egentligen? Bara för att gå vinnande ekonomiskt som han gör ur det hela? Eller är det för att skapa ett liv tillsamman? 

Hon och han borde arrangera ett boende med rättvist ägande, åtminstone. Nu anser jag att även bonusen borde fördelas, men alla håller väl inte med där.

Så vilken utgift tror du är störst, huset med allt vad det innebär eller maten på bordet?

Hans företag, lika med hans bonus. Vi vet inget om hur länge han t ex haft sitt företag innan ts kom in i bilden. Och med tanke på hennes ungar skulle inte jag heller ge bort något av dessa pengar. Pengarna skapar inte sig själva om du trodde det.

Vet vi något om ifall ts kan få köpa in sig i huset, jag hittar iaf inget om det. Men upplys mig gärna!

Varför anser du att HANS bonus i nivå med två årslöner ska skänkas bort till 50%?

Han vill inte att hans saker eller pengar ska tillföras ts barn om hon skulle avlida. OCh det är hans förbaskade rättighet.

Själv hade jag hellre låtit någon välgörenhetsinrättning, t ex Djurens Rätt, ärva mig än några styvungar. Nu har jag som tur är inga längre men jag har haft. Skona mig från sånt!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Röllök) skrev 2024-08-19 19:07:45 följande:
    Varför är du arg?
    Han lägger pengar på något som har ett värde, hon går tomhänt från en separation. De får lika mycket pengar (förutom bonusen) Det är en klassisk kvinnofälla då kvinnan bidrar till saker som inte genererar ett värde. Fällan slår igen vid en separation. Ag har själv gjort en hel del fastighetsaffärer under min livstid, har alltid genererat en vinst (även om den inte är garanterad) får han en inneboende som kan bidra med kostnader såsom mat så har han det ekonomiskt förspänt.

De borde ha ett rättvist ägande av bostaden (antingen genom att flytta eller köpa in sig) för att skapa ett jämlikt förhållande, vilket är förutsättningar för ett långvarigt förhållande med teamkänsla. Och ja, liknande ekonomiska förutsättningar. Vad är annars vitsen att bo ihop om det ska vara ett skevt ekonomiskt maktförhållande? De skulle ju kunna vara särbos också om de vill, han håller henne från att investera i ett boende med nuvarande upplägg.

Jag vet inte hur mer tydlig jag ska vara för att kunna delge mig min åsikt. Oavsett om hon har barn eller inte från tidigare förhållanden.
    Jag är inte arg?

Du behöver inte vara övertydlig, jag fattar vad du tycker. Däremot verkar du inte förstå vad jag tycker.
Svar på tråden Hur gör man?