Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-19 18:54:07 följande:
Så vilken utgift tror du är störst, huset med allt vad det innebär eller maten på bordet?
Hans företag, lika med hans bonus. Vi vet inget om hur länge han t ex haft sitt företag innan ts kom in i bilden. Och med tanke på hennes ungar skulle inte jag heller ge bort något av dessa pengar. Pengarna skapar inte sig själva om du trodde det.
Vet vi något om ifall ts kan få köpa in sig i huset, jag hittar iaf inget om det. Men upplys mig gärna!
Varför anser du att HANS bonus i nivå med två årslöner ska skänkas bort till 50%?
Han vill inte att hans saker eller pengar ska tillföras ts barn om hon skulle avlida. OCh det är hans förbaskade rättighet.
Själv hade jag hellre låtit någon välgörenhetsinrättning, t ex Djurens Rätt, ärva mig än några styvungar. Nu har jag som tur är inga längre men jag har haft. Skona mig från sånt!
Varför är du arg?
Han lägger pengar på något som har ett värde, hon går tomhänt från en separation. De får lika mycket pengar (förutom bonusen) Det är en klassisk kvinnofälla då kvinnan bidrar till saker som inte genererar ett värde. Fällan slår igen vid en separation. Ag har själv gjort en hel del fastighetsaffärer under min livstid, har alltid genererat en vinst (även om den inte är garanterad) får han en inneboende som kan bidra med kostnader såsom mat så har han det ekonomiskt förspänt.
De borde ha ett rättvist ägande av bostaden (antingen genom att flytta eller köpa in sig) för att skapa ett jämlikt förhållande, vilket är förutsättningar för ett långvarigt förhållande med teamkänsla. Och ja, liknande ekonomiska förutsättningar. Vad är annars vitsen att bo ihop om det ska vara ett skevt ekonomiskt maktförhållande? De skulle ju kunna vara särbos också om de vill, han håller henne från att investera i ett boende med nuvarande upplägg.
Jag vet inte hur mer tydlig jag ska vara för att kunna delge mig min åsikt. Oavsett om hon har barn eller inte från tidigare förhållanden.