• Anonym (Viktkampen2024)

Nyckeln till att gå ner i vikt?

Jag har fått nog. Fått nog av att bli särbehandlad. Fått nog av att bli fat shamed av folk jag inte känner och t.o.m av en fd chef och hens bästa vän en fd kollega! Trött på att min egna syster fetmobbar mig. Trött på att inte kunna ha mina gamla kläder. Trött på att vara trött. Trött på att ha ont i knä, rygg, axlar och leder. Jag vill hämnas! Jag vill ha revenges! Jag vill visa att jag gjort detta för min egna skull och att jag lyckades ändra min vikt men dom kommer aldrig kunna ändra sin attityd.

Jag är 171cm och vägde in imorse naken på 97,3kg. 
    Jag har mått skit den senaste tiden, mycket har hänt i mitt liv som är negativt. Jag har vänt mig till mat och tröstätit eller inte ätit alls för att sen storm äta sent på kvällen. Något man inte ska göra. 
    Jag öka från 85kg till nuvarande vikt på kort tid.

Jag startar min kamp emot min vikt idag på allvar. Jag har målvikt 72kg. 
    Dvs 25kg ska bort. 

Racestartar med att byta bort alla måltider med modifast och följer deras kostschema i 6v. Allt loggas i min viktapp. 

Önska mig lycka till. Kom gärna med peppning. 

/ Någon som är jävligt trött på att bli mobbad pga sin vikt. 

• Svar på tråden Nyckeln till att gå ner i vikt?
  • Lynx123

Heja dig - bra beslut! Men bara om det verkligen är för din egen skull.

Vill råda dig att inte göra saker som inte håller i längden. Istället kan du hålla kolla på kalorierna med tex ett aktivitetsarmband. Väg allt och kolla upp på Kostbevakningen. Rör på dig mycket. Gör inget jättedrastiskt utan ät normala portioner med ett dagligt kaloriunderskott på ca 500. På så sätt lär du dig leva med vanlig mat och träning hindrat att du förlorar muskelmassa. Lycka till!!!

• sextontassar

TS,

det låter som att du har driv nu. Kom ihåg att röra på dig (konditionsträning - gärna i grupp - på 30-40 minuter tre till fyra gånger i veckan, plus promenader alla dagar), och att använda kroppens alla muskler, för när du går på den diet som du beskrev, kommer kroppen att stjäla från muskelmassan också.

Jag hoppas också att du har satt en tids- (inte vikt!-) gräns för din vrålbantning. Om du skulle frågat mig, skulle jag sagt "inte längre än max tolv veckor". På en sådan tid kommer du att ha minskat så det märks och det är läge att börja anpassa kosten till människovärdigt liv, medan motionen bibehålls eller ökas. Jag vet, du frågade aldrig :D

Nyckeln till varaktig viktminskning är annars att inte minska vikten, dvs att inte fokusera på viktminskning, utan på problemen som orsakade den. Inledningsvis ger en snabb viktminskning bra bekräftelse, men tänk efter: den kosten och tillhörande livsstilen (med fokus på vågen) är helt ohållbar. Om det skall vara någon poäng med lidandet , får det vara startraketen på din färd till Månen, inte en fyrverkeripjäs som rusar iväg, dansar glatt och sedan faller platt.

Så medan du gör viktdykningen och peppas av vågen, jobba på att utforma den livsstil som du vill ha när du är tillbaka i din normala form. Fundera på mängden ändringar som behövs (beteenden och rutiner som skapade och behöll din övervikt). Ändra inte mer än en sak var tredje månad.

Lycka till, det är ett tufft projekt att förlora så mycket massa. Ge det minst två år!

• Anonym (Värdefull)

Lycka till!! Du är värdefull och du duger precis som du är! Förstår att du ändå vill gå ner i vikt för att må bra och trivas med livet.
    Ta revansch på mobbarna genom att lyckas gå ned i vikt.... ta all hjälp och inspiration som du kan få.... gör detta till ett långsiktigt projekt, till en livsstil....
    Ta peppning utav någon som gjort samma resa, kan säkert hitta någon på nätet som kan stötta dig.... tycker att du ska ha någon som du står till svars för som du kan berätta för hur det går. Som du kan vara ärlig för om det gått snett blivit jobbigt eller även när det flyter på....Sen berätta för dina vänner så att dom kan stötta dig.... Glöm inte ha delmål och fira när du nått dem....
    Googla termen känslo- ätande.... så att du lär dig hantera jobbiga känslor utan mat....

Sätt upp lappar till dig själv och även peppa dig själv varje dag om hur duktig du är.... laga goda nyttiga recept!! 

• Anonym (R)

Jag har en del tips. För det första behöver du sätta ned när du har tid och gå genom vad du behöver äta som är nyttigt oxg sedan ta fram olika nyttiga och goda recept. du behöver inte räkna kalorier men inkludera nyttig mat. jag brukar utgå från sidor om tarmhälsa där det finns utförliga listor. 
    Detta för att detoxa kroppen från socker och gifter samt svampöverväxt. Inkludera gärna fermenterat. 
    Var beredd på att lägga tid och energi att planera din kost speciellt i början. 

Sluta direkt med socker, läsk etc. gör kosten till ett projekt. 
    Sedan lagar du maten i lugn och ro för hela veckan så att du kan plocka fram matlådor. inklusive nyttigt snacks. 
    blir du sugen på socker ska du ersätta detta med ett nyttigt snacks. du ska inte va hungrig. 
    Sluta ät under kvällen och bryt fastan när du är som hungrigast på morgonen för att inte falla dit. 

om du faller dit en gång gör ingenting utan ignorera och fortsätt på planen. Du kommer bli mättare, må bättre och bli piggare och sötsuget kommer försvinna. Om du blir sugen på sött kan du göra goda smoothies, dessa kommer smaka sött när du slutat med socker. Och senare låter du det ta tid. du behöver hålla din nya kosthållning sen för alltid. 
    Ett tips är att lära sig laga asiatiskt. bli bra på matlagning om du inte redan är det. Du kommer rasa i vikt och huden kommer se fantastisk ut efter ett tag. Utmaningar blir resor och sånt. planera här vad du vill äta ute. det finns nyttig mat att beställa ute. Och du glöm inte att ha kul på vägen. Det är ok att ibland lyxa till det men inte för ofta. 

• Anonym (R)

en annan input är att personligen är jag som hungrigast och mår mest dåligt i början. Det är som att sluta med droger liksom. nu för tiden har jag stabilt blodsocker och måste nästan tvinga i mig mat. 

• Anonym (p)

För mig var nyckeln till att gå ner i vikt att så långt som möjligt undvika att bli hungrig... Mindre hunger = mindre småätande mellan målen = mindre kalorier per dag. Här är några tips på vad som fungerade för mig

1. Ät mer kalorisnål mat men som har mer volym, ex minska mängden mat med mycket kalorier, lägg på extra broccoli, bladgrönsaker, gurka etc, saker som fyller ut magsäcken rejält

2. Försök få i dig mer protein, det håller en mätt längre

3. Gå/promenera mycket (lågintensiv träning), framförallt i vardagen, ex parkera längst ifrån affären du ska till, gå av en busshållsplass tidigare än du brukar etc. Att gå bränner större del fett vs kolhydrater så det gjorde iaf mig mindre hungrig efteråt jämfört med att springa.

Och vad du än gör så försök göra det hållbart, i en takt du känner att du klarar av, så det fungerar med din vardag. Visst kommer du bli lite mer trött men du ska inte känna dig typ döende efter två veckor

• Farsanbalou

Träning. Träning, Träning.

Och RÄTT träning.

Tro inte på någon random influencer eller någon som håller på med kost och inte träning. För den träning du behöver är INTE CARDIO eller liknande. 

Du behöver gymträning. Det är absolut bästa sättet att bränna fett.
    Inte gå på något löpband eller bara ute och gå, eller alltså inget eller gå så är gå bättre. Men träna eller springa så är träna bättre.

Och är det inte kul så testa tills du hittar något. Vissa tjejer exempelvis har ingen rumpa, då börjar de träna för rumpan kan tränas upp och tränar man så händer saker.

Sätt upp ett mål, hitta något som är kul eller som du strävar efter, endast då kommer du hålla träningen.

Sikta på 3 dagar i veckan. Skaffa gymkort någonstans där du kan träna tidigt som tusan eller sent. 

Kämpa!

• Anonym (Ja!)

Hej TS! 

Jag hänger gärna på!! Jag har gått upp 17kg det här året. Alltid varit den tunna sorten Så jag förstår ingenting. 

Jag vill haka på. Men jag kommer inte kunna träna. Jobbar heltid och ensam med två barn så jag har inte tid och utrymme just nu för det. även om jag skulle kunna göra ngt hemma så är jag för trött. 

är det enbart vlcd du kommer att dricka? Jag skulle behöva hitta en laktosfri och som magen klarar. Vilket märke kommer du att hålla dig till? 

• Nässelfjärilen

Ett hett tips är att läsa David Harouns bok - Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen. 

En bra bok för att förstå hur kroppen fungerar och vad som är myter och skit som cirkulerar kring kost och träning. 

• Körsbärsdalen

Mina tips:

Mat är nyckeln. Träning är toppenbra för hjärtat och för att "forma kroppen" - men för att gå ner handlar det om maten. I värsta fall leder ökad rörelse och träning till ökad hunger och ännu högre kaloriintag, men inte så pass att det motsvarar kalorierna du bränner på själva träningen...

Bra START med modifast, men så bibehåller du ingen vikt. Du behöver hitta vanor du kan leva med för att viktnedgången ska hålla. Min pappa, som exempel, är 55 år - han började med 5:2 vid 37 och hans viktnedgång har varit lyckad. Min mamma har kört med diverse shakemetoder från och till under åren, men vågen har alltid gått tillbaka till högsta vikt och mer därtill. Vad kan tänkas fungera för dig i längden? 

Jag har alltid varit smal, men har fått lov att successivt minska på kalorierna och öka på träningsmängden sedan 25 för att hålla det så (är 30 i år). 

Svar på tråden Nyckeln till att gå ner i vikt?