• Anonym (Hjälp)

Dyrt lån och bli sambo

Jag bor i en dyr hyresrätt. Inget sparande. Min pojkvän bor i en billig bostadsrätt, har sparat bra. Vi ska bli sambo. Jag har ingen kontantinsats så jag går och tar ett stort och dyrt lån (ränta på 11%). Jag har sån ångest och ont i magen.. 

Lägenheten vi ska köpa är ett kap. Om några år värderas den till minst 500.000kr mer än vad vi ska köpa för idag.

Men någonstans känns allt så fel. Vi gör båda en investering men på olika premisser. Är det rättvist att vi om några år säljer och delar på vinsten? Jag kommer knappt ha gjort en vinst med det dyra lånet som släpar hos mig.. men jag har samtidigt möjliggjort att han gör en vinst för utan mig kan han ej köpa lägenheten. 

Några råd? Några tankar? Är fattig och vilse.. 

• Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo
  • Hjelm

Detta låter verkligen inte bra och jämlikt...

• minst

Ångest och ont i magen låter inte speciellt bra över huvud taget tycker jag. Ska man flytta ihop ska det kännas bra, både i hjärta och hjärna. Jag tänker i alla fall att flytta ihop skulle göra att min månadskostnad sjunker då man ska dela på det mesta. Är det livsviktigt att köpa den nya bostaden just nu? Vem är det som garanterar att den kommer att ha stigit 500000 i värde om några år? Finns det möjlighet för er att flytta ihop i din killes lägenhet och hyra ut din i andra hand under ett år. Då får du välidigt låg månadskostnad och kan spara ihop en handpennig till en gemensam bostad. Sätt er tillsammans och räkna vad den tänkta affären faktskt kommer att kosta er båda och fundera på om det är värt besväret. Det är du som kommer att ha fortsatt ont i magen med ett lån med en ränta på 11%. Det är en väldigt hög ränta! Följ ditt hjärta! Prata med din kille om din oro.

• Anonym (Sums)

Nej nej nej, ta inte det dyra lånet!!

Ni gör också en tankevurpa om lägenheten, ni vet inte alls hur det kommer bli om några år om den kommer bli värd så mycket. 

Men om ni nu tror det och tänker sälja så får ni väl skriva papper om att alla lån löses först innan ni delar 50/50 på vinsten och att båda två av er betalar lika mycket på båda lånen. 

Känns ju smartare annars att inte köpa nu utan flytta ihop i någon av era lägenheter så att du kan spara ihop till kontantinsats du med.

Tar du ett då dyrt lån till kontantinsats är det ju inte ens säkert att ni får låna så mycket till lägenheten heller med tanke på att banken kommer räkna in betalningen på det lånet.

• Anonym (TT)

Alldeles för dyrt lån, vansinnigt! Nej inte en bra affär för dig, du har uppenbarligen inte råd att köpa något nu. 

• Anonym (Fr)

Bättre vara särbo än att flytta ihop med dessa villkor. 

• Anonym (Lis)

Bra råd i inlägg 2. Kanske bättre att vänta och spara.

Eller kan ni ha en annan ägarfördelning? Att du går in med mindre pengar och äger mindre. Så du slipper ett så dyrt lån. Kan ni klara er på hans kontantinsats och ta ett större gemensamt lån med normal ränta och som ni betalar på båda två?

• Anonym (K)

Ta inte ett lån på 11% under några omständigheter. Har han tillräckligt med pengar för att täcka topplånet så kan ni båda få den bättre räntan.

• Anonym (Hjälp)

Vi är stressade över att köpa en bostadsrätt eftersom det är bra att köpa nu i dagens läge. Väntar vi tills jag har sparat en kontantinsats så är priserna helt annorlunda (om ett par år). Ja, alla vet att räntan håller på att gå ner och bostadspriserna upp.. 

Känner mig smart men osmart.. men framför allt inte rättvist - för mig. 

• Anonym (K)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 18:49:06 följande:

Vi är stressade över att köpa en bostadsrätt eftersom det är bra att köpa nu i dagens läge. Väntar vi tills jag har sparat en kontantinsats så är priserna helt annorlunda (om ett par år). Ja, alla vet att räntan håller på att gå ner och bostadspriserna upp.. 

Nej, 11% är inte bra att köpa för. Gör det inte under några omständigheter. Just nu är kronan dyr, vilket innebär att utländska investeringar görs, vilket innebär att riksbanken behöver bibehålla räntesatsen, vilket innebär att svenska pengar är dumt att använda. Jag tror inte det är rätt läge oavsett att köpa just nu.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 18:49:06 följande:

Om du väntar ett år så kostar kanske lägenheten lite mer, men din ränta blir ju flera gånger mindre. 

Korkat beslut. 

Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo