• Anonym (Hjälp)

Dyrt lån och bli sambo

Jag bor i en dyr hyresrätt. Inget sparande. Min pojkvän bor i en billig bostadsrätt, har sparat bra. Vi ska bli sambo. Jag har ingen kontantinsats så jag går och tar ett stort och dyrt lån (ränta på 11%). Jag har sån ångest och ont i magen.. 

Lägenheten vi ska köpa är ett kap. Om några år värderas den till minst 500.000kr mer än vad vi ska köpa för idag.

Men någonstans känns allt så fel. Vi gör båda en investering men på olika premisser. Är det rättvist att vi om några år säljer och delar på vinsten? Jag kommer knappt ha gjort en vinst med det dyra lånet som släpar hos mig.. men jag har samtidigt möjliggjort att han gör en vinst för utan mig kan han ej köpa lägenheten. 

Några råd? Några tankar? Är fattig och vilse.. 

• Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo
  • Aliona

Hur tänker du att det ska vara mer rättvist då? Du har ju inte sparat till kontaktinsats, så då får du antingen vänta tills du sparat ihop till den, eller ta ett dyrt lån. Eller? 

Personligen skulle jag inte ha satt mig i sitsen med fullt lån plus dyrt lån för kontantinsatsen. Aldrig i livet, det är alldeles för riskabelt! 

Ni skulle kunna lösa det med att han äger mer av lägenheten, typ 60-40 eller 70-30. Du kommer ju fortfarande behöva låna till kontaktinsats, men det blir iaf lägre lån. Och du får lägre kostnader för övriga bolånet så du har bättre råd med det dyra lånet. På sikt kan du köpa större delen av lägenheten, men då får du ju göra det till ny värdering. 

Skulle han ha råd med hela kontantinsatsen själv? För i så fall kanske du kan låna av honom, och betala av lånet månadsvis. Hur mycket rör det sig om? 

Ett annat alternativ är att han går in med stora delar eller hela kontantinsatsen och ni skriver papper på att han får tillbaka de pengarna vid försäljning, innan ni delar på vinsten. Kan vara rättvist då att kompensera honom för förlorad ränta på de pengarna eftersom han går miste på avkastning eller ränta om han haft pengarna sparade istället. 

• SmulanFnulan

Har ni ett särskilt lån för kontantinsatsen? Eller är det inbakat i lånet med 11% ränta? 

Oaktat vilket så låter det som en usel affär rent ekonomiskt. 

• Anonym (Hjälp)

Lånet är ett så kallat privatlån.

Jag tänker om vi delar på räntan (jag står givetsvis för återbetalningen av lånet men räntan delar vi på) och återbetalar lånet snabbt så borde det löna sig i slutändan?

Alternativet är att vi bor i min hyresrätt och delar på den men samtidigt ser på när bostadspriserna skjuter iväg i takt med att räntan går ner.. Och då kommer vi verkligen inte ha råd att köpa något, hur mycket jag än sparar :( 

Kanske bättre alltså att låna från banken, även om lånet är dyrt och återbetala det månadsvis än att slänga pengar till en hyresvärd månadsvis?

• Anonym (Sums)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 21:14:15 följande:

Jag tänker om vi delar på räntan (jag står givetsvis för återbetalningen av lånet men räntan delar vi på) och återbetalar lånet snabbt så borde det löna sig i slutändan?

Alternativet är att vi bor i min hyresrätt och delar på den men samtidigt ser på när bostadspriserna skjuter iväg i takt med att räntan går ner.. Och då kommer vi verkligen inte ha råd att köpa något, hur mycket jag än sparar :( 

Kanske bättre alltså att låna från banken, även om lånet är dyrt och återbetala det månadsvis än att slänga pengar till en hyresvärd månadsvis?

Hur mycket ska du låna då? Om du lånar 100 000 kr tex så blir ju räntan 11 000 kr/mån. Och så ska du/ni försöka amortera ner lånet samtidigt.

På ett år har du då betalat minst lika mycket i ränta som hela lånet ligger på. Istället för att spara 1 år och ha 100 000 kr själv och sluppit amortera.

Lånar du 200 000 kr blir räntan på det 20 000 kr/mån. Är det verkligen värt det? Det blir ju jättesvårt att amortera ner för att få en lägre ränta och ni kommer stå och bara betala ränta på ett dyrt lån som knappt rör sig.

• Aliona
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 21:14:15 följande:

Tycker din blivande sambo att det är ok att betala halva räntan på ditt lån? Det låter inte speciellt rättvist, men är han ok med det upplägget så kör på det. 

Hur lång tid skulle det ta dig att betala av det dyra privatlånet med 11% ränta? 

Kan ni köpa en billigare bostadsrätt nu och köpa dyrare senare? 

• Aliona
    Anonym (Sums) skrev 2024-08-19 21:28:40 följande:

Hur mycket ska du låna då? Om du lånar 100 000 kr tex så blir ju räntan 11 000 kr/mån. Och så ska du/ni försöka amortera ner lånet samtidigt.

På ett år har du då betalat minst lika mycket i ränta som hela lånet ligger på. Istället för att spara 1 år och ha 100 000 kr själv och sluppit amortera.

Lånar du 200 000 kr blir räntan på det 20 000 kr/mån. Är det verkligen värt det? Det blir ju jättesvårt att amortera ner för att få en lägre ränta och ni kommer stå och bara betala ränta på ett dyrt lån som knappt rör sig.

Det blir väl ändå 11.000 per ÅR, inte per månad, om man lånar 100.000 kr till 11% ränta? 
  • Anonym (Kass på matte)
    Anonym (Sums) skrev 2024-08-19 21:28:40 följande:

Jag är verkligen sämst på allt som har med matte att göra.
    Men att ett lån på 100 000 kronor med en ränta på 11% skulle ge en ränta på 11.000:-/månad låter konstigt 
    Kan det verkligen stämma?
  • Goneril
    Aliona skrev 2024-08-19 21:39:31 följande:
    Det blir väl ändå 11.000 per ÅR, inte per månad, om man lånar 100.000 kr till 11% ränta? 
    Självklart, 11.000/år, illa nog. Lär de inte sig procenträkning i skolan längre? 
  • Anonym (Hjälp)

Detaljerna är: 

Privatlån 120.000kr. Ränta 11%.

Jag ska förhandla lånet kom jag nyss fram till och få ner den till 9% (medlemslån genom facket).

Min pojkvän har redan klart sin kontantinsats. 

Egentligen är det smartare för honom att hjälpa mig med räntan än att dela på min hyresrätt? Låt säga att han får sticka in med 1000kr per månad på min ränta. Bättre väl än att han betalar på min dyra hyresrätt? (Cirka 7500kr för honom per månad).

• Core
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 21:48:42 följande:

Detaljerna är: 

Privatlån 120.000kr. Ränta 11%.

Jag ska förhandla lånet kom jag nyss fram till och få ner den till 9% (medlemslån genom facket).

Min pojkvän har redan klart sin kontantinsats. 

Egentligen är det smartare för honom att hjälpa mig med räntan än att dela på min hyresrätt? Låt säga att han får sticka in med 1000kr per månad på min ränta. Bättre väl än att han betalar på min dyra hyresrätt? (Cirka 7500kr för honom per månad).

Svårt att säga vad som är rätt eller fel. Däremot finns aldrig några garantier att en uppgång kommer, många siar om att den riktiga bostadsbubblan inte spruckit ännu.

Så köper du ett boende nu, ska det inte vara i investeringsyfte om det inte är
    pengar du har råd att förlora.
Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo