• Anonym (Hjälp)

Dyrt lån och bli sambo

Jag bor i en dyr hyresrätt. Inget sparande. Min pojkvän bor i en billig bostadsrätt, har sparat bra. Vi ska bli sambo. Jag har ingen kontantinsats så jag går och tar ett stort och dyrt lån (ränta på 11%). Jag har sån ångest och ont i magen.. 

Lägenheten vi ska köpa är ett kap. Om några år värderas den till minst 500.000kr mer än vad vi ska köpa för idag.

Men någonstans känns allt så fel. Vi gör båda en investering men på olika premisser. Är det rättvist att vi om några år säljer och delar på vinsten? Jag kommer knappt ha gjort en vinst med det dyra lånet som släpar hos mig.. men jag har samtidigt möjliggjort att han gör en vinst för utan mig kan han ej köpa lägenheten. 

Några råd? Några tankar? Är fattig och vilse.. 

• Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo
  • Jårdi

min ni separerar, kommer han fortsätta betala halva din ränta då? 

• Fredstein

Hur lång avbetalningstid har du på privatlånet? Fast eller rörlig ränta? 120 000 kr är inget stort lån och klarar du månadskostnaden så kör. Skulle du låna 1,2 miljoner till samma ränta vore läget ett annat men 120 000 

För ett lån på 120 000 kronor med en ränta på 9%:
    - **Återbetalningstid 3 år (36 månader):**
      - Månadskostnad: cirka 3 816 kr
      - Totalkostnad: cirka 137 375 kr
    - **Återbetalningstid 5 år (60 månader):**
      - Månadskostnad: cirka 2 491 kr
      - Totalkostnad: cirka 149 460 kr
    Den längre återbetalningstiden ger en lägre månadskostnad men en högre totalkostnad på grund av den längre perioden med ränta.
  • Aliona
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 21:48:42 följande:

Detaljerna är: 

Privatlån 120.000kr. Ränta 11%.

Jag ska förhandla lånet kom jag nyss fram till och få ner den till 9% (medlemslån genom facket).

Min pojkvän har redan klart sin kontantinsats. 

Egentligen är det smartare för honom att hjälpa mig med räntan än att dela på min hyresrätt? Låt säga att han får sticka in med 1000kr per månad på min ränta. Bättre väl än att han betalar på min dyra hyresrätt? (Cirka 7500kr för honom per månad).

Så du betalar ca 15.000 kr i hyra idag? 

Med 11% ränta på 120.000 kr blir räntan på dyra lånet 1100 kr i månaden. 

Om 120.000 är din del av kontantinsatsen så borde din del av bostadslånet vara 800.000 kr. Om du får bostadslån med 5% ränta så blir det 3300 kr i mån. 

Nu vet jag inte hur mycket avgiften är, men du då 10.600 kr i mån på ammortering och halva avgiften så kommer du upp i vad du betalar för hyresrätten idag. Då har jag inte ens räknat med skatteavdraget för täntor vilket gör det billigare. 

Låt oss för enkelhetens skull säga att din del av avgiften är 3600 kr och att ni kan få bostadslånet ammorteringsfritt några år. Då kan du betala av 7000 kr på dyra lånet i månaden, och skulden blir löst på 17 månader. Räntan går visserligen ner i takt med att du betalar av. Trots att lånet är dyrt så låter det fördelaktigt för dig ändå, trots dyrt privatlån. 

Att din pojkvän som har sparat till sin kontaktinsats ska behöva betala för din också låter däremot inte alls juste mot honom. Ta ansvar för din egen ekonomi - det klarar du! Du får leva lite snålt det där året eller par åren som det tar dig att betala av privatlånet, och sen kommer du ha mycket mer pengar över. 

• Anonym (Hjälp)
    Fredstein skrev 2024-08-19 22:26:03 följande:

Hur lång avbetalningstid har du på privatlånet? Fast eller rörlig ränta? 120 000 kr är inget stort lån och klarar du månadskostnaden så kör. Skulle du låna 1,2 miljoner till samma ränta vore läget ett annat men 120 000 

För ett lån på 120 000 kronor med en ränta på 9%:
    - **Återbetalningstid 3 år (36 månader):**
      - Månadskostnad: cirka 3 816 kr
      - Totalkostnad: cirka 137 375 kr
    - **Återbetalningstid 5 år (60 månader):**
      - Månadskostnad: cirka 2 491 kr
      - Totalkostnad: cirka 149 460 kr
    Den längre återbetalningstiden ger en lägre månadskostnad men en högre totalkostnad på grund av den längre perioden med ränta.

Precis, jag valde 5 år avbetalningstid men kommer försöka få undan lånet på ett par år. Har en hyra ensam idag på 15.000kr. Klarar jag det så klarar jag att amortera snabbt på lånet. Plus att killen förhoppningsvis delar min ränta. Ja eftersom vi gör en gemensam investering. Han kan inte investera i detta utan mig och jag kan inte göra detta utan hans hjälp med räntan. 

• Anonym (Sums)
    Aliona skrev 2024-08-19 21:39:31 följande:
    Det blir väl ändå 11.000 per ÅR, inte per månad, om man lånar 100.000 kr till 11% ränta? 
    Anonym (Kass på matte) skrev 2024-08-19 21:41:18 följande:
    Jag är verkligen sämst på allt som har med matte att göra.
    Men att ett lån på 100 000 kronor med en ränta på 11% skulle ge en ränta på 11.000:-/månad låter konstigt 
    Kan det verkligen stämma?

Jaha jag trodde ränta räknades per månad!

Ja men då är det ju inte fullt så illa! 

Tack att ni rättade mig.

• Anonym (Hjälp)
    Aliona skrev 2024-08-19 22:37:54 följande:

Så du betalar ca 15.000 kr i hyra idag? 

Med 11% ränta på 120.000 kr blir räntan på dyra lånet 1100 kr i månaden. 

Om 120.000 är din del av kontantinsatsen så borde din del av bostadslånet vara 800.000 kr. Om du får bostadslån med 5% ränta så blir det 3300 kr i mån. 

Nu vet jag inte hur mycket avgiften är, men du då 10.600 kr i mån på ammortering och halva avgiften så kommer du upp i vad du betalar för hyresrätten idag. Då har jag inte ens räknat med skatteavdraget för täntor vilket gör det billigare. 

Låt oss för enkelhetens skull säga att din del av avgiften är 3600 kr och att ni kan få bostadslånet ammorteringsfritt några år. Då kan du betala av 7000 kr på dyra lånet i månaden, och skulden blir löst på 17 månader. Räntan går visserligen ner i takt med att du betalar av. Trots att lånet är dyrt så låter det fördelaktigt för dig ändå, trots dyrt privatlån. 

Att din pojkvän som har sparat till sin kontaktinsats ska behöva betala för din också låter däremot inte alls juste mot honom. Ta ansvar för din egen ekonomi - det klarar du! Du får leva lite snålt det där året eller par åren som det tar dig att betala av privatlånet, och sen kommer du ha mycket mer pengar över. 

Ja min hyra plus vatten ligger på 15.000kr idag. 

Avgiften på bostadsrätten är 7400kr. Vad kan månadskostnaden bli med en ränta på 5%? Och på det min månadskostnad för återbetalning på lånet, låt säga 3000kr per månad. Räknar att det ungefär blir 15.000kr? Men min kille ska ju också vara med och betala avgift och bolån. Och eventuellt lite ränta också. 

Känns såklart inte snällt att han ska hjälpa mig med räntan men hellre det än att han hjälper mig med en onödig hyra? 

• Aliona
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 22:52:22 följande:

Avgiften på bostadsrätten är 7400kr. Vad kan månadskostnaden bli med en ränta på 5%? Och på det min månadskostnad för återbetalning på lånet, låt säga 3000kr per månad. Räknar att det ungefär blir 15.000kr? Men min kille ska ju också vara med och betala avgift och bolån. Och eventuellt lite ränta också. 

Känns såklart inte snällt att han ska hjälpa mig med räntan men hellre det än att han hjälper mig med en onödig hyra? 

Ok, så så här borde dina utgifter bli: 
    Din halva av avgiften: 3700 
    Ränta och avbetalning av privatlånet om du tar det på fem år och får det för 9%: 2500 
    Ränta 5% på 800.000 minus skatteavdrag: 2300 kr 

Total kostnad per månad: 7500 kr

Du kanske vill ammortera bostadslånet också med några tusenlappar i månaden, men det blir ändå mycket billigare än din nuvarande hyra! Efter fem år är du dessutom av med privatlånet så då kostar bostaden dig det dig bara 6000 kr i månaden, plus ammortering men det räknas inte som egentlig kostnad. 

Jag tycker faktiskt att du ska slå till på bostaden trots det dyra privatlånet. Som du ser är det oerhört mycket mer lönsamt än att behålla din hyresrätt. Och du behöver inte ens din killes hjälp, du tjänar massor på det ändå! 

• Anonym (Hjälp)
    Aliona skrev 2024-08-19 23:05:52 följande:

Ok, så så här borde dina utgifter bli: 
    Din halva av avgiften: 3700 
    Ränta och avbetalning av privatlånet om du tar det på fem år och får det för 9%: 2500 
    Ränta 5% på 800.000 minus skatteavdrag: 2300 kr 

Total kostnad per månad: 7500 kr

Du kanske vill ammortera bostadslånet också med några tusenlappar i månaden, men det blir ändå mycket billigare än din nuvarande hyra! Efter fem år är du dessutom av med privatlånet så då kostar bostaden dig det dig bara 6000 kr i månaden, plus ammortering men det räknas inte som egentlig kostnad. 

Jag tycker faktiskt att du ska slå till på bostaden trots det dyra privatlånet. Som du ser är det oerhört mycket mer lönsamt än att behålla din hyresrätt. Och du behöver inte ens din killes hjälp, du tjänar massor på det ändå! 

Tack Aliona! 

Jag misstänkte det, att i längden så blir det mer lönsamt. Men att man dessutom sen sitter i en lägenhet som kommer öka i värde. Vi får den för cirka 800.000kr billigare än vad den egentligen ska kosta. Så jag räknar att det är smart att investera i den; även om den bara går upp 500.000kr. Då känns 30.000kr i ränta värt det. Herregud, 30.000kr är vad jag ger hyresvärden nu för två månader :) 

Det är alltid bättre att köpa än att hyra men hade först ångest över att lånet är oproportionerligt stort och onödigt i förhållande till den investering man gör. Om min kille hjälper mig med räntan så känns det också lite bättre. Hans alternativ är att komma och bo hos mig och kasta sina pengar till hyresvärden.. 

• Anonym (TT)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-19 22:52:22 följande:

Alternativen är att antingen betalar han en del av räntan som du borde betala eller också betalar han sin del av hyran om han flyttar in till dig. Ser du inte skillnaden? Antingen betalar han en del av dina kostnader förutom sina egna eller också betalar han bara sina egna kostnader. Varför ska han betala för dig? Är han din sugardaddy eller en jämnbördig partner?
  • Bagar Bengtsson

Kommer din sambo bara lägga in kontaninsatsen på 120k eller lägger han in mer? Om han lägger in mer så kan ni förhandla med banken om topplånet

Nu vet jag inte var du bor men lägenhetens pris ligger väl på 1,6M och som Aliona har räknat ut blir det ju inte dyrare än hur du bor nu. 

Du säger att du får den 800k billigare än vad den är värd? Ta då privatlånet, köp lägenheten och sen går du till en mäklare/bank som värderar om lägenheten till sitt rätta värde, dvs 2,4M och då behövs inget topplån/privatlån till ockerräntan 11%.

Lycka till med köpet!

Svar på tråden Dyrt lån och bli sambo