Inlägg från: Anonym (Imse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Imse)

Jag är så less på mitt blodsocker

Varför vill du undvika att ta korttidsverkande insulin? Det är väl inte alls bra för blodkärlen att gå så högt i blodsocker hela tiden?

• Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 14:13:52 följande:
    För att det är jobbigt att ta sprutor hela tiden, och det långtidsverkande räcker vanligtvis om jag håller mig under 40 gram kolhydrater vid en måltid.

Nej, det är inte bra i längden, men det är inte bra heller att gå ner för snabbt tydligen. När jag fick diagnosen låg jag nära 30 när jag kom in på sjukhuset, och pga orsaker när jag väl fick träffa diabetesläkaren efter jag blivit utskriven utan mediciner och kallades tillbaka två veckor senare låg jag på 20,nånting. Då satte de målet attt komma under 16. Sedan inför sommaren sattes målet att jag skulle ligga mellan 12 och 14, och varnade mig om att jag kunde få symptom på lågt blodsocker om jag kom under, vilket har hänt, och jag skulle äta något litet sött om jag mådde dåligt, typ en dexrosol, en sockerbit eller en dumle, haha. Tydligen kan man förstöra organ,bland annat ögonen, om man går ner för sanbbt om man har legat väldigt högt väldigt länge. De gissade att jag hade legat på 20-30 i minst 3 år så min kropp är liksom van vid det. 

Det var i alla fall vad de förklarade för mig.
    Du kan inte få en pump då?
  • Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-22 20:57:35 följande:

Ja, och så idag då...

15,4 innan frukost, tog långtidsverkande, åt glutenfria pannkakor med lättsockrade bär och lätt sockrad vispgrädde, 2 timmar senare, boom! 10,2.

Ska man skratta åt det, eller?

Nu har jag just ätit middag, så vi får väl se vad stickan säger om 2 timmar. Antingen kommer det vara under 10 eller så kommer det vara tillbaka på 15. Vadslagning?

Har du kontakt med en dietist? Det vore nog bra.

Sedan får du nog inse att långtidsverkande inte kommer funka att ta bara en gång om dagen. Du behöver korttidsverkande inför varje måltid, särskilt om du vill äta socker.

Jag har träffat folk i vården som blivit blinda eller har fått amputera fötter/ben pga diabetes så var försiktig. Även om du inte har problem med kärlen idag så kommer du få det i framtiden om du inte sköter din diabetes.
  • Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:57:42 följande:
    Ja,, förlåt.. Jag bor ensam och har inga djur, så någon annan drabbas inte om jag skulle kola vippen. 
    Har du någon som kan checka in hos dig några gånger per dag? Eller en gång om dagen? Någon familjemedlem eller vän? Så det inte händer dig något och du blir liggande. Nu har du ju problem med högt socker men skulle det dippa lågt så kan det ju gå fort, särskilt som du skriver att fin kropp blivit van vid att ligga högt.
    Hoppas du får bukt med ditt blodsocker! Har du testat skriva tex dagbok där du kan föra in vad du äter och vad blodsockret låg på? Då kanske du kan se ett mönster och vad som får dig att ligga på en ok nivå.
  • Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-31 13:41:55 följande:

Vet att ni inte vill höra att jag fungerar annorlunda än er och att min kropp är skum, men.

Käkade middag igår med en släkting som fyllde år. Räknade på kolhydraterna, kom fram till ca 50, som förmodligen var i underkant lite grann. Jag låg även i den övre delen i mitt godkända spann. OK, så jag tar 5+2 snabbverkande tänkter jag. Det var dock bara 6 kvar i pennan och en går åt för att testa nålen. Ok, 5 då, så ligger jag kvar, tekniskt sett ok. 

Två timmar efter maten, var ligger blodsockret? Under 10.

Häpp.

Om du ligger under 10 efter mat och insulin så ligger du ju bra. Mellan 4-8 är väl det idealiska och det du ska sträva efter för att på lång sikt må så bra som möjligt. Vad skönt att det börjar fungera för dig med att räkna kolhydrater och ta en bra mängd insulin!
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker