• Anonym (bara förvirring)

Jag är så less på mitt blodsocker

Vad fan blev det för fel nu då?

Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.

Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka. 

Jag är så less och så förvirrad.

Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.

• Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker
  • Anonym (Imse)

Varför vill du undvika att ta korttidsverkande insulin? Det är väl inte alls bra för blodkärlen att gå så högt i blodsocker hela tiden?

• TvillingmammaVästgöte

Varför äter du så mycket kolhydrater? Dra ner på kolhydraterna så blir dittblodsocker bättre. Ät två ägg plus youghurt och lite müsli till frukost, tex.

Anonym (Imse) skrev 2024-08-19 13:50:00 följande:

Varför vill du undvika att ta korttidsverkande insulin? Det är väl inte alls bra för blodkärlen att gå så högt i blodsocker hela tiden?

För att det är jobbigt att ta sprutor hela tiden, och det långtidsverkande räcker vanligtvis om jag håller mig under 40 gram kolhydrater vid en måltid.

Nej, det är inte bra i längden, men det är inte bra heller att gå ner för snabbt tydligen. När jag fick diagnosen låg jag nära 30 när jag kom in på sjukhuset, och pga orsaker när jag väl fick träffa diabetesläkaren efter jag blivit utskriven utan mediciner och kallades tillbaka två veckor senare låg jag på 20,nånting. Då satte de målet attt komma under 16. Sedan inför sommaren sattes målet att jag skulle ligga mellan 12 och 14, och varnade mig om att jag kunde få symptom på lågt blodsocker om jag kom under, vilket har hänt, och jag skulle äta något litet sött om jag mådde dåligt, typ en dexrosol, en sockerbit eller en dumle, haha. Tydligen kan man förstöra organ,bland annat ögonen, om man går ner för sanbbt om man har legat väldigt högt väldigt länge. De gissade att jag hade legat på 20-30 i minst 3 år så min kropp är liksom van vid det. 

Det var i alla fall vad de förklarade för mig.
  • Anonym (Imse)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 14:13:52 följande:
    För att det är jobbigt att ta sprutor hela tiden, och det långtidsverkande räcker vanligtvis om jag håller mig under 40 gram kolhydrater vid en måltid.

Nej, det är inte bra i längden, men det är inte bra heller att gå ner för snabbt tydligen. När jag fick diagnosen låg jag nära 30 när jag kom in på sjukhuset, och pga orsaker när jag väl fick träffa diabetesläkaren efter jag blivit utskriven utan mediciner och kallades tillbaka två veckor senare låg jag på 20,nånting. Då satte de målet attt komma under 16. Sedan inför sommaren sattes målet att jag skulle ligga mellan 12 och 14, och varnade mig om att jag kunde få symptom på lågt blodsocker om jag kom under, vilket har hänt, och jag skulle äta något litet sött om jag mådde dåligt, typ en dexrosol, en sockerbit eller en dumle, haha. Tydligen kan man förstöra organ,bland annat ögonen, om man går ner för sanbbt om man har legat väldigt högt väldigt länge. De gissade att jag hade legat på 20-30 i minst 3 år så min kropp är liksom van vid det. 

Det var i alla fall vad de förklarade för mig.
    Du kan inte få en pump då?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-19 13:57:39 följande:

Varför äter du så mycket kolhydrater? Dra ner på kolhydraterna så blir dittblodsocker bättre. Ät två ägg plus youghurt och lite müsli till frukost, tex.

För det första är det inte mycket kolhydrater. Kostrådet för friska personer som äter 2000 kcal per dag är 250-300 gram  kolhydrater per dag, kostrådet för diabetiker är faktiskt detsamma. 100 kcal och mindre per dag, då är vi på råden för LCHF. Men du kanske blandade ihop kolhydrater med socker, som är samma sak men olika.

Min frukost är kolhydratsfri nästan varje dag, och blodsockermätningen på morgonen är FÖRE frukost.
    Anonym (Imse) skrev 2024-08-19 14:16:46 följande:
    Du kan inte få en pump då?
    Vill inte ha en. Även om det är jobbigt med sprutor och jag gärna undviker att behöva ta mer än 1 per dag så är det trots att bara 40 sekunders obehag per spruta mot 24 timmars obehag med en pump. Jag har inte ens en sensor av samma anledning utan föredrar obehaget av 2 sekunders tick i fingret 3-4 gånger om dagen.
  • Anonym (...)

Brukar du fasta? Det ska hjälpa att sänka blodsockret.

• TvillingmammaVästgöte

Mättat fett i större mängder höjer också blodsockret. 

Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 14:22:47 följande:
    För det första är det inte mycket kolhydrater. Kostrådet för friska personer som äter 2000 kcal per dag är 250-300 gram  kolhydrater per dag, kostrådet för diabetiker är faktiskt detsamma. 100 kcal och mindre per dag, då är vi på råden för LCHF. Men du kanske blandade ihop kolhydrater med socker, som är samma sak men olika.

Min frukost är kolhydratsfri nästan varje dag, och blodsockermätningen på morgonen är FÖRE frukost.

För mig är det mycket kolhydrater. Hur kan man ens äta 300 g kolhydrater på en dag? Det motsvarar 30 skivor bröd. Eller 20 dl kokt pasta. 

Jag äter massor av ägg, kött, fisk , keso, kvarg, en del färsk frukt , gröna bladgrönsaker, lite youghurt och 1/2 dl müsli och mandlar till frukost. Någon potatis till lunch ibland. Blir inte mycket kolhydrater. 

Jag har inte problem med blodsockret men med vikten, därför undviker jag kolhydrater. 

• Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 14:26:36 följande:
    Vill inte ha en. Även om det är jobbigt med sprutor och jag gärna undviker att behöva ta mer än 1 per dag så är det trots att bara 40 sekunders obehag per spruta mot 24 timmars obehag med en pump. Jag har inte ens en sensor av samma anledning utan föredrar obehaget av 2 sekunders tick i fingret 3-4 gånger om dagen.

Jag har haft typ 1 sedan jag var 11 år. Nu lär du väl bli upprörd, men du gör nog bäst i att skärpa till dig lite. Har sett i en annan tråd att du inte ens "klarar" att äta druvsocker för att det smakar illa. Barn med diabetes klarar stick, varför skulle inte du göra det? Du gör dig själv en jävla otjänst om du inte tar snabbverkande och inte använder sensor. Att sticka sig i fingret 3-4 gånger om dagen säger otroligt lite om hur det är emellan. Du får så mycket bättre värden med en sensor och det låter verkligen som att du behöver snabbverkande. Men visst, det är ditt liv. Hoppas att du förstår allvaret dock.
  • Anonym (Typ etta)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-19 13:57:39 följande:

Müsli gör blodsockret skyhögt.
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker