Jag är så less på mitt blodsocker
Vad fan blev det för fel nu då?
Hela månaden har mitt blodsocker legat på en hyfsat stadig "bra" nivå, inom eller lite under ramen som jag, läkare och sköterska satt upp, om 12-14 mmol/l. Oftast har jag börjat dagen någonstans mellan 11,5 och 13,2 för att sedan med varje mätning sjunka och vanligtvis ligger sista mellan 10 och 12. Ett fåtal gånger varit nere och nosat på 8-9+. Skitbra, har jag tänkt. Förvisso äter jag jätelite kolhydrater, för jag vill faktiskt undvika att ta korttidsverkande insulin så mycket som möjligt. Jag har satt en maxgräns på 100 g kolhydrater om dagen och 40 gram per måltid. Då slipper jag korttidsinsulinet. I september när jag har återbesök kan vi säkert justera upp det långtidsverkande och sänka ramen.
Men peppar peppar, va. Jag tog väl aldrig i något trä. För tro om blodsockret denna morgon came out swining. 17,2. Och jag fattar inte varför. Jag gjorde ju inget annorlunda igår som jag inte gjort någon annan dag. Åt samma slags mat, med totalt kolhydratinnehåll om 63.7 gram, gick samma långpromenad som alla söndagar, gjorde samma träningsprogram som tre andra dagar varje vecka.
Jag är så less och så förvirrad.
Om någon kan förklara skiten så blir jag tacksam.