Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Jag är så less på mitt blodsocker

Brukar du fasta? Det ska hjälpa att sänka blodsockret.

• Anonym (...)
    Cathariiina skrev 2024-08-23 13:27:53 följande:

Men alltså, du lider av ett livshotande tillstånd. Du kan inte fråga på Familjeliv, här kan du få hur tokiga råd som helst! Om du inte får den hjälp du behöver av din läkare och diabetessjuksköterska (antar att du har fått en sådan?), så måste du byta mottagning. 

Har du någon som håller koll på dig, så att du inte plötsligt tuppar av och blir liggande och dör? Du har väl inte små barn eller djur som du är ensam ansvarig för, hoppas jag? Som blir instängda i lägenheten om du dör.

Det är livsfarligt för en diabetespatient att fasta. De måste precis tvärtom ha en jämn, kontrollerad näringstillförsel. Hade du otur när du tänkte nu, eller gav du det där rådet av ren elakhet?
    Tack. Vad snäll du är.
    Det var inte av ren elakhet. Självklart måste man hålla koll på blodsockret och ta hjälp av en läkare/sjuksköterska, och jag menar ingen extrem fasta heller. Utan kanske äta mer sällan än man brukar, så länge blodsockret håller sig stabilt ändå... Det är väl det man är ute efter? Ett stabilt blodsocker.
  • Anonym (...)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-24 00:00:52 följande:
    Jag glömde svara på ens fråga om vad jag åt igår. Så.

Blodsocker före frukost: 15,4
    Frukost: Mjölfria pannkakor, lättsockrade hallon och blåbär, lättsockrad vispgrädde. Totalt 9 gram kolhydrater
    Blodsocker 2 timmar efter frukost: 10,2
    Middag: Kycklingvingar, majonnäsdipp, spenat
    Blodsocker 2 timmar efter middag: 10,5
    Blodsocker vid sänggående: 10,4

Idag också?
    Före frukost: 13,8
    Frukost: Mjölfritt bröd, smör, leverpastej, skinka, varm choklad Totalt 12 g kolhydrater
    2 timmar senare: 12.1
    Middag: Snabbverkande insulin 12U, Kycklingköttfärssås, ost, spenat, gurka, ruccola, ca 20 kolhydrater
    Efterrätt:Glass, ca 25g kolhydrater
    2 timmar senare: 9,1

Gissar på 15 i blodsocker imorgon vid frukost. 

"Lättsockrade hallon och blåbär" - mer socker än nödvändigt. Bären är redan söta naturligt, du behöver inget socker på dem.
    "Lättsockrad vispgrädde" - du behöver inget socker i grädden.
    "Majonäsdipp - socker i majonäsen - behövs inte. Ät sockerfri sås av något slag i stället. 

"Leverpastej" - väldigt mycket socker i.
    "Varm choklad" ofta mycket socker i.
    "Glass" - finns olika sorter. Mycket socker i ofta. Vill du minska mängden socker kan du göra egen smoothie eller något med naturlig sötma- dvs. endast sötman som kommer naturligt i bär- och så ha i sådant som sänker/stabiliserar blodsockret samtidigt som t.ex. yoghurt som mer fet (sockerfri)... 

Kolla information om det på Youtube vad som är bättre alternativ... 

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2024-09-01 12:12:13 följande:

"Lättsockrade hallon och blåbär" - mer socker än nödvändigt. Bären är redan söta naturligt, du behöver inget socker på dem.
    "Lättsockrad vispgrädde" - du behöver inget socker i grädden.
    "Majonäsdipp - socker i majonäsen - behövs inte. Ät sockerfri sås av något slag i stället. 

"Leverpastej" - väldigt mycket socker i.
    "Varm choklad" ofta mycket socker i.
    "Glass" - finns olika sorter. Mycket socker i ofta. Vill du minska mängden socker kan du göra egen smoothie eller något med naturlig sötma- dvs. endast sötman som kommer naturligt i bär- och så ha i sådant som sänker/stabiliserar blodsockret samtidigt som t.ex. yoghurt som mer fet (sockerfri)... 

Kolla information om det på Youtube vad som är bättre alternativ... 

Vill tillägga att det finns glass som det står "sockerfri" på. Huruvida den är nyttig eller ej, är jag inte säker på, däremot torde den inte höja blodsockret speciellt mycket om den marknadsförs som sockerfri, så det kan vara ett alternativ också.
  • Anonym (...)

Kanel (båda sorterna), ska också vara effektivt för att sänka blodsocker. äter du bär/frukt så ha gärna kanel på. (Inte socker, som sagt. Bär/frukt är redan sött).

• Anonym (...)
    Anonym (S) skrev 2024-09-01 12:40:06 följande:
    Även de sk sockerfria varianterna av ex glass kan höja blodsockert avsevärt eftersom de innehåller konstgjord sötningsmedel. 
    Ja, så klart.
  • Anonym (...)

Av ren nyfikenhet, är siffrorna 10,5 och 11,3 vad ditt rekommenderade blodsocker ska ligga på? Är inte det högt?

Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker