Inlägg från: Anonym (Typ etta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Typ etta)

Jag är så less på mitt blodsocker

Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 14:26:36 följande:
    Vill inte ha en. Även om det är jobbigt med sprutor och jag gärna undviker att behöva ta mer än 1 per dag så är det trots att bara 40 sekunders obehag per spruta mot 24 timmars obehag med en pump. Jag har inte ens en sensor av samma anledning utan föredrar obehaget av 2 sekunders tick i fingret 3-4 gånger om dagen.

Jag har haft typ 1 sedan jag var 11 år. Nu lär du väl bli upprörd, men du gör nog bäst i att skärpa till dig lite. Har sett i en annan tråd att du inte ens "klarar" att äta druvsocker för att det smakar illa. Barn med diabetes klarar stick, varför skulle inte du göra det? Du gör dig själv en jävla otjänst om du inte tar snabbverkande och inte använder sensor. Att sticka sig i fingret 3-4 gånger om dagen säger otroligt lite om hur det är emellan. Du får så mycket bättre värden med en sensor och det låter verkligen som att du behöver snabbverkande. Men visst, det är ditt liv. Hoppas att du förstår allvaret dock.
  • Anonym (Typ etta)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-19 13:57:39 följande:

Varför äter du så mycket kolhydrater? Dra ner på kolhydraterna så blir dittblodsocker bättre. Ät två ägg plus youghurt och lite müsli till frukost, tex.

Müsli gör blodsockret skyhögt.
  • Anonym (Typ etta)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-19 16:05:05 följande:

lite Müsli skrev jag! Ta ganska lite av en bra müsli med fullkorn i. Det borde man tåla? Eller? 

Varför skulle müsli vara värre än något annat?

Nej, det "tål" man inte som diabetiker. Det är värre för att müsli är fullt av kolhydrater och innehåller ofta dessutom torkad frukt som skickar blodsockret i höjden. Det finns betydligt bättre alternativ för diabetiker: omelett, skinka/bacon, keso etc.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 16:28:00 följande:
    Hallå! Man får tycka att saker är obehagliga! Och sen göra dem ändå. Det är inget du behöver bli upprör av. Och jag blir inte upprör över att vi är olika och klarar olika saker på olika sätt. Olikheter brukar inte direkt uppröra mig. 

Min doktor och min sköterska har inga problem med att vi gör så här, så varför ska du ha det?
    Ja, man får tycka att det är obehagligt och göra det ändå. Problemet i ditt fall är ju att du inte gör det. Du avstår såväl snabbverkande, pump och sensor för att det är obehagligt.

Jag blir provocerad för att du har hjälpmedel till hands för att hantera din diabetes SÅ mycket bättre, men inte använder dem. Istället startar du trådar på FL kring varför det inte funkar för dig. Som någon annan skrev, du verkar leva i förnekelse.

Men för att svara på din fråga så kommer ditt blodsocker alltid att fucka upp ibland. Det kan bero på något du gjorde igår, eller dagen innan. Det kan bero på stress. Hormoner. Infektioner i kroppen. Att insulinet inte tagit som det ska. En droppe kanske kom ut. Du kanske stack på ett dåligt ställe. Osv osv. Därför är det jätteviktigt att du använder sensor, så att du snabbt kan se vad som händer. Och korrigerade det med snabbverkande. Du kommer förmodligen aldrig att kunna hitta en inställning som alltid funkar. Hjälpmedel är helt nödvändiga för att du ska få så bra värden som möjligt och slita så lite på organ och ögon som möjligt.

• Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 17:48:26 följande:
    Jag gör som jag, min läkare och min sjuksköterska anser fungerar bäst för mig. Varför blir du provocerad av det? Det var faktiskt min läkare som sa att "då är sensor inte för dig" när jag förklarade hur jag fungerar med saker som sitter på kroppen. Att jag knappt klarar av att vara inlagd på sjukhus med dropp och så vidare, att läkare då är beredda att söva mig för att jag inte sover. Varför kan du och andra inte bara acceptera att alla inte funkar som ni? Varför kan ni inte acceptera att läkare och sjuksköterska sätter gränser som jag ska hålla mig till,. utan då har jag, som någon skrev i den andra tråden "fattat fel". Varför kan ni inte acceptera att, även om mitt blodsocker är högt nu så kan jag få känningar av lågt blodsocker när det blir lågt FÖR MIG och vad min kropp är van vid?

Helt ärligt, alla tre trådarna har jag skrivit för att jag behövt skriva av mig. I en av dem bad jag inte ens om något råd eller någon förklaring utan skrev, just det, att jag ville skriva av mig. ÄNDÅ ska några av er gå på som ångvälter, avfärda min erfarenheter, tala om för mig att de vårdkontakter jag har har fel om ni har rätt för ni funkar på ett sätt som inte jag funkar på och lever ett liv som funkar för er men inte funkar för mig. Och all heder åt er, lev era liv. Men tala inte om för mig hur jag ska leva mitt liv, det tar jag med mina vårdkontakter.

Så tack för att du faktiskt svarade på min fråga även om det verkar ha suttit så jävla långt in att du var tungen att göra mig illa för att få fram det.
    Om du tycker att det är värre att ha en knapp på armen som inte känns, än att ta hand om din långsiktiga hälsa, är det naturligtvis helt upp till dig. Du gör som du vill. Men du kanske inte ska klaga på ditt blodsocker om du inte använder den medicin och de hjälpmedel som finns till hands.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-19 23:09:28 följande:
    I är du där igen. Du tycker inte att sensorn känns, men jag är inte du. För mig känns det som att någon sitter och knäpper ständigt på platsen där jag har något som sitter fast på kroppen. Det gör ont och är oerhört stressande, och min läkare avrådde från att använda sensor pga att det är exakt samma reaktion som andra liknande situationer.

Jag använder min medicin och de hjälpmedel som jag har ordinerats på det sätt som jag har ordinerats dem. Men jag är samtidigt nyfiken på vad som händer i kroppen, och varför, och jag har inte direkt heller någon att prata och stöta och blöta med. Så här är jag.

Jag förstår på sätt och vis att era reaktioner är en slags omsorg, men det slår jäkla fel när ni inte lyssnar på vad jag säger. Säg gärna dessutom att jag är känslig eller något för det är sant. Jag har gått ett helt liv där jag hela tiden hållit hårt på att tala sanning och förklara tydligt, men alltid I mitt liv blivit svfärdad och inte lyssnad på, även av de som borde ha trott på o h skyddat mig. Ett liv av frustration, med andra ord. 
    Då antar jag att du inte kan ha kläder heller....

Känns som att du börjar gå OT nu. Tråden skulle väl handla om diabetes.
  • Anonym (Typ etta)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-20 07:31:34 följande:

Efter ett stort intag av mättat fett tar musklerna under många timmar inte upp något blodsocker alls från blodet. Det finns många studier som har visat detta. 

Därför bör man undvika mättat fett om man är diabetiker, särskilt om man äter mycket kolhydrater.

Musli är normalt sett inte sockrad med vare sig socker eller honung och man behöver inte ha torkad frukt i heller, om man inte tål det. 
    Ägg innehåller inte mängder av mättat fett. 
    Fisk innehåller knappt något mättat fett 
    Jag äter bara magert kött , som inte innehåller mängder av mättat fett.
    Kvarg innehåller knappt något mättat fett.

Tror att du missförstår. Det handlar inte om att "tåla saker". Det handlar om hur blodsockret påverkas. De allra flesta diabetiker får ett kraftigt förhöjt socker av musli. Även musli utan tillsatt socker innehåller sockerarter. Alla typer av kolhydrater höjer blodsockret hos diabetiker. Dock mer eller mindre, beroende på typ.

• Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 12:38:50 följande:
    Ja, den frukosten innehöll hela 9 gram kolhydrater. Och som jag skrev, blodsockret gick ner 5 punkter. 
    Det du inte verkar förstå är att du ofta får "betala" för dina val dagen efter. Att du plötsligt har 15 kan bero på hur du ätit dagen innan. När jag ätit pasta till exempel, så brukar det gå hur bra som helst samma dag, men dagen efter ligger jag högt.

Och som jag skrev innan, det är så här det är att ha diabetes. Tyvärr. Ofta är det helt oförklarligt. Det är därför man måste kolla sig kontinuerligt. Du får ställa dig frågan vad som är viktigast för dig. Litet obehag idag, eller stort obehag senare.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 14:41:06 följande:
    Kan inte ha pump. Jag kan inte ha pump,, eller sensor, mer bara för att ni tjatar. Jag kan däremot sticka. Vilket jag gör om jag äter mer än 40 g kolhydrater till en måltid. Sen att jag helst undviker det betyder inte att jag inte gör det om det behövs. Detta är förankrat hos min sköterska. 

Jag vet inte om jag är otydlig här. Säg till i så fall.
    Bara för att det är förankrat med vården, så betyder det inte att det är bra lösning. Att ha en sensor eller i värsta fall sticka dig oftare, är naturligtvis bättre för din fysiska hälsa.
  • Anonym (Typ etta)
    Anonym (bara förvirring) skrev 2024-08-23 16:32:55 följande:
    Jag förstår det sambandet, det märkliga är att det inte verkar finnas något sådant samband för mig. 
    Vad åt du dagen innan då? Hur låg du i socker (fast det vet du ju inte)?
Svar på tråden Jag är så less på mitt blodsocker