Anonym (Generationsboende) skrev 2024-08-26 11:47:52 följande:
Dom andra två syskonen bor en timme bort och har nu äldre barn. Men hon har tidigare passat deras barn, både hemma hos sig själv men också åkt dit flera gånger. I perioder bott där, under lov osv för att föräldrarna arbetat.
Skulle jag erbjuda henne betalt hade hon tagit det som en förolämpning. Det hade aldrig accepterats från hennes sida.
Någon större barnpassning har det inte varit för vår del. Barnen går in till henne på eftermiddagen och hon följer med in till oss på eftermiddagen för gemensam middag (som vi betalar för). Annars är vi sällan iväg så pass att vi behöver barnvakt och ska vi göra något över natt är det oftast mina föräldrar som är barnvakt, vi har turen att ha dom nära också 
Om hon har hjälpt till mycket med deras barn också borde de ju inte ha något att klaga på.
Menade inte att du ska betala henne, tänkte mer att om en av syskonen betalar för barnpassning är det mer förståeligt att han eller hon får mycket mer hjälp , annars är det rimligt att alla får ungefär lika mycket. Men det verkar ju som att ni har fått det då. Tänker också att det inte bara handlar om hjälp och avlastning utan barnbarnens relation med farmor , om det hade varit så att syskonen tyckte det var orättvist att dina barn är ?favoriter?. Men så kanske det inte är.
Säger inte att det är fel att ta hjälp av mor och farföräldrar utan att betala.. Att betala mormor en slant var det som funkade bäst för oss då eftersom jag var ensamstående och jobbade natt och hon gjorde det litegrann istället för jobb men nu när mormor är pensionär brukar hon passa gratis och farmor hjälper också till en del när hon inte jobbar.