• Anonym (Generationsboende)

Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen

Ska försöka sammanfatta en lång historia kort ...

Kär svärmor blev änka för flera år sedan, sedan ensam bott kvar i ett stort hus. Ofta känt sig ensam och ingen ork att ta hand om någonting. Min man och jag som bor i samma stad har umgåtts med henne veckovis. Hon har med glädje hjälpt till med barnen och vi har hjälpt till med hus, trädgård och hushållssysslor. Makens syskon har inte lyft ett finger för att hjälpa till och bara hälsat på några gånger per år. 

För lite över ett år sedan började hon själv parata om nytt boende och vi själva var i taget att leta större hus. Då kom det på tal att hitta ett boende där hon också skulle få plats, vilket vi alla gladde oss åt. Vi var noga med att hon skulle ha en egen bostad och kom överens om ekonomiskt upplägg där hon för en liten månadskostnad skulle hyra bostaden av oss.

Så hittade vi tillslut en stor villa med gårdshus i utkanten av stan. Vi renoverade gårdshuset först av allt och flyttade in. Svärmor sålde huset och allt har gått såååå bra! Hon är nöjd med sitt gårdshus om 52kvm (enplans tvårummare), där hon har eget kök och allt hon behöver. Hon har nära till affär, seniorverksamhet och badhus för daglig vattengympa. Hon betalar 3000kr i kallhyra. 

Skolbarnen går direkt till farmor efter skolan, för mellis och läxhjälp. Farmor äter hos oss på vardagarna och vi delar upp matlagningen. Hon och vi är så lyckliga över att kunna dela den här tiden med varandra och hon säger själv hur pigg hon känner sig. Hon har fått en ekonomisk frihet och åkt på kryssningar, utlandssemestrar mm. 

Problemet är nu makens syskon som har satt sig på tvären. De tycker att vi drar ekonomisk nytta av att farmor bor hos oss, samt att vi utnyttjar henne för barnvakt. Farmor har själv protesterat mot detta och många gånger förklarat hur bra hon har det. Men då säger syskonen att hon särbehandlar våra barn. Det ena syskonet har nu anlitat jurist för att hävda att hyran hon betalar ska räknas som förskott av arv. 

Är det någon som har koll på hur detta fungerar? Det kan väl inte vara så? 

• Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen
  • Anonym (milla)

Nej, din mans syskon kommer inte få något gehör för det där med förskott på arv! Det ingår i de flesta normala vuxnas liv att man måste betala något för bostad och kost mm. 

Ta det lugnt. Hon är fortfarande en myndig, självständig vuxen som bestämmer själv hur hon vill leva sitt liv. Det kan inte hennes barn ändra på. 

Härligt att ni har hittat en livsstil som passar för er!

• TvillingmammaVästgöte

Hyran är ju egentligen för låg, så jag förstår inte hur det skulle kunna ses som förskott på arv. Ni hjälper ju farmor ekonomiskt med en mycket låg hyra. 

Kanske ska tilläggas att det var vi som bekostade renoveringen av gårdshuset då vi äger hela fastigheten. Gårdshuset har inte tidigare varit bostad, men hade el och vatten indraget, vi fick anlägga avlopp. Huset har egen elmätare. 

Huset anpassades för farmors framtida behov så att hon ska kunna bo där hela livet, även med plats för hjälpmedel. Totalt gick renoveringen på cirka 500kkr och då gjorde min man det mesta själv.

Så månadskostnaden hon betalar oss i hyra är beräknad på den delen av renoveringen för att göra gårdshuset, därtill betalar hon för el, värme och bredband. Huset är försäkrat via vår försäkring, men svärmor har valt att teckna egen hemförsäkring också. 

Hennes totala månadskostnad för boende ligger på runt 65000kr.

• Anonym (Ella)

Jag är ingen jurist eller så, men jag tycker att din sambos syskon verkar ha väldigt konstiga idéer.

Någonting säger mig att om det istället hade varit ni som hyrt in er hos svärmor så hade syskonet klagat på att ni betalade för lite i hyra.

• Anonym (Sara)

Bra att ni har hittat nått som funkar för er och att hon betalar hyra är inte konstigt. Men om din man är den enda som får hjälp med gratis barnpassning av farmor kan jag förstå om syskonen inte tycker det är så kul. Jag har själv betalat min mamma en slant för barnpassning förut när jag var ensamståande och behövde det mycket för att jag jobbade natt. Säger absolut inte att manaöötis  måste betala mor och farföräldrar för det .. men att bara passa ett av sina barns barn känns ju inte speciellt schysst om det är gratis. För jag antar att hon inte hjälper till lika mycket med syskonens barn? Vad säger hon själv om det? 

• Anonym (Love)
    Anonym (Generationsboende) skrev 2024-08-26 11:30:55 följande:

Kanske ska tilläggas att det var vi som bekostade renoveringen av gårdshuset då vi äger hela fastigheten. Gårdshuset har inte tidigare varit bostad, men hade el och vatten indraget, vi fick anlägga avlopp. Huset har egen elmätare. 

Huset anpassades för farmors framtida behov så att hon ska kunna bo där hela livet, även med plats för hjälpmedel. Totalt gick renoveringen på cirka 500kkr och då gjorde min man det mesta själv.

Så månadskostnaden hon betalar oss i hyra är beräknad på den delen av renoveringen för att göra gårdshuset, därtill betalar hon för el, värme och bredband. Huset är försäkrat via vår försäkring, men svärmor har valt att teckna egen hemförsäkring också. 

Hennes totala månadskostnad för boende ligger på runt 65000kr.

65.000!! Jag förstår varför det övriga barnen ser det som förskott på arv.

eller blev det en nolla för mycket?

Anonym (Ella) skrev 2024-08-26 11:32:40 följande:

Jag är ingen jurist eller så, men jag tycker att din sambos syskon verkar ha väldigt konstiga idéer.

Någonting säger mig att om det istället hade varit ni som hyrt in er hos svärmor så hade syskonet klagat på att ni betalade för lite i hyra.

Helt rätt och det var aldrig ett alternativ för oss!

Det äldsta syskonet hade sagt ifrån när hon åkte på en andra utlandssemester (hon åker med PRO) att hon behöver tänka sig för så att inte hela arvet går åt nöjen. VEM SÄGER SÅ?

För min och min makes del får hon gärna festa upp hela vinsten från husförsäljningen. Goa krutgumma som arbetat hårt och levt snålt hela sitt liv. Som längst har hon varit i Tyskland. Hon har aldrig (kunnat) unna sig mycket och nu när hon äntligen har det gott ställt så hoppas jag att hon njuter av det! 

Vi hade en så mysig stund för några veckor sedan, då vi bjudit in vänner och familj till kräftskiva. När alla andra gått hem kom svärmor in till oss med en flaska vin som hon köpt och sa "Nu börjar disk- och städfesten" och så satte vi på musik, drack vin och städade tillsammans. Hon var såååå lycklig! Har aldrig sett henne köpa eget vin förut, utan hon har alltid snålat på det hon fått i samband med födelsedagar osv för att det ska räcka hela året. 

Och hon har köpt nya kläder. Och gått till frisören flera gånger. Hon lever igen!

Gud vad jag svamlar, men blir så arg på missunnsamma människor!
    Anonym (Love) skrev 2024-08-26 11:36:50 följande:

65.000!! Jag förstår varför det övriga barnen ser det som förskott på arv.

eller blev det en nolla för mycket?

Ja gud, det blev en nolla för mycket. Har inte stenkoll men tror att hon betalar cirka 6500:- i månadskostnad för sitt boende. Bara 3000:- till oss i hyra
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-26 11:34:11 följande:

Bra att ni har hittat nått som funkar för er och att hon betalar hyra är inte konstigt. Men om din man är den enda som får hjälp med gratis barnpassning av farmor kan jag förstå om syskonen inte tycker det är så kul. Jag har själv betalat min mamma en slant för barnpassning förut när jag var ensamståande och behövde det mycket för att jag jobbade natt. Säger absolut inte att manaöötis  måste betala mor och farföräldrar för det .. men att bara passa ett av sina barns barn känns ju inte speciellt schysst om det är gratis. För jag antar att hon inte hjälper till lika mycket med syskonens barn? Vad säger hon själv om det? 

Dom andra två syskonen bor en timme bort och har nu äldre barn. Men hon har tidigare passat deras barn, både hemma hos sig själv men också åkt dit flera gånger. I perioder bott där, under lov osv för att föräldrarna arbetat. 

Skulle jag erbjuda henne betalt hade hon tagit det som en förolämpning. Det hade aldrig accepterats från hennes sida. 

Någon större barnpassning har det inte varit för vår del. Barnen går in till henne på eftermiddagen och hon följer med in till oss på eftermiddagen för gemensam middag (som vi betalar för). Annars är vi sällan iväg så pass att vi behöver barnvakt och ska vi göra något över natt är det oftast mina föräldrar som är barnvakt, vi har turen att ha dom nära också Glad

• Anonym (Herrwgud)

De andra syskonen är otacksamma skitstövlar och små människor. Om det nu var så himla fördelaktigt, varför gjorde de inte så själva till farmor då?

Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen