• Goneril

Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen

En mycket låg hyra, farmor får mer pengar över, hur kan det ses som förskott på arv? Det blir ju mer pengar över  mer att ärva! Inte nog med att syskonen är lite korkade, de är missunsamma också.                                                                                                                                                  Så fint att läsa att farmor börjat leva upp, köper kläder och reser, njuter av livet!  Hoppas hon får göra det länge än! Hon borde leva upp de pengar hon har, behöver inte finnas mer kvar än till den sista resan. Skulle det inte finnas pengar till begravningen heller står kommunerna för en enkel begravning. Vilka fruktansvärda släktingar som ber henne tänka sig för och inte lägga pengar på nöjen! Man blir rasande när man läser om detta.                                                                                                                  I mitt fall kommer jag att göra åt så mycket jag hinner och orkar, avlägsna släktingar ska ha så lite som möjligt. Blir det något över har jag räknat fel.

• Goneril

I åtskilliga släktskapsförhållanden finns konflikter av detta slag; snålvargar som inte unnar sina åldrande föräldrar eller andra släktingar något; dessa har endast en uppgift enligt girigbukarna och det är att dö, ju förr desto bättre för då behöver inte palliativ vård bekostas. Den kan vara dyr och tär på arvet.                                                                                                                                             De flesta snåla som går runt och räknar på arv är inte framgångsrika, undantag finns förstås. De "snålisar" jag känner till har inte kommit nånstans I livet utan söker nu kompensation genom arv. Hur är det med släktingen som uppmanade farmor att inte slösa?                                                                                                                                   Stor eloge till TS med familj, om farmor nu har otur med några av sina barn så har hon den oförställda glädjen att ha TS med familj som stöttar henne i stort som smått och uppmuntrar henne att ta vara på livet. 

• Goneril
    Anonym (love of money) skrev 2024-08-28 13:37:41 följande:
    Men då är vi ju där igen.

Någon annan utomstående har tankar och idéer om "alternativ" för farmor/mamma/svärmor när det gäller vad hon kan göra med sin egen bil.
    Bilen: Är den i skick och av intresse att låna ut till bilutställningar? Är det en vacker "kärra" kanske många skulle ha glädje av att se den.                                                                                                                                             BbFör övrigt hoppas jag att de snåla släktingarna får sig en näsbränna av juristen. Att räkna den ytterst skäliga hyran som förskott på arv, jag har aldrig hört något så dumt.                                                                                                                                                                           Nu hoppas jag verkligen att farmor lever loppan, reser, köper dyra kläder och det är inte "för sent" att köpa designmöbler. Oxfilé, hummer och champagne! Behövs tandimplantat, Brånemarksmetoden, behöver inte kostnaden avskräcka. Hon kanske har tur förstås och har kvar sina "gaddar".                                                                                                                                                                 Det är heller inte för sent att göra långresor, min senaste Asientur företog jag vid 75 års ålder, många resor till alla kontinenter dessförinnan. Så som farmor rekommenderas, och redan lever förstår jag, lever jag i dag och Gud nåde den som vill komma åt min aktieportfölj. 
Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen