Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen
Tänker folk och planerar på riktigt så mycket om arv? På allvar? Jag har aldrig räknat med en krona den dagen mina föräldrar går bort - gör folk det i allmänhet?
Min partners ena syskon var beredd att omyndigförklara den överlevande föräldern för att kunna tvinga fram en försäljning av en fastighet.
Syskonet skickade också ett annat syskon till Kronofogden i samma arvstvist för att denne låst dörren till den fastighet som den överlevande föräldern fortfarande ägde.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Mitt syskon ställde en massa krav på mig och dödsboet efter vår sista förälder och det gick till jurist och höll på i nästan fyra år. Jag "vann" till slut juridiskt varje enskilt påstående i tvisten så det var inte det, men det tog fyra år och nästan 100000 i juristkostnader bara för att mitt syskon var så sugen på extrapengar från mig och min del av arvet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
I båda dessa fall är det nog så att den som bråkat om pengar generellt sett varit ganska "misslyckad" ekonomiskt och där och då såg sin chans att "casha in" så mycket som möjligt oavsett konsekvenser i övrigt
Samtidigt: det är lättare att vara generös med pengar när man själv har en god ekonomi som jag och min familj har.