Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen

Bra att ni har hittat nått som funkar för er och att hon betalar hyra är inte konstigt. Men om din man är den enda som får hjälp med gratis barnpassning av farmor kan jag förstå om syskonen inte tycker det är så kul. Jag har själv betalat min mamma en slant för barnpassning förut när jag var ensamståande och behövde det mycket för att jag jobbade natt. Säger absolut inte att manaöötis  måste betala mor och farföräldrar för det .. men att bara passa ett av sina barns barn känns ju inte speciellt schysst om det är gratis. För jag antar att hon inte hjälper till lika mycket med syskonens barn? Vad säger hon själv om det? 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Generationsboende) skrev 2024-08-26 11:47:52 följande:

Dom andra två syskonen bor en timme bort och har nu äldre barn. Men hon har tidigare passat deras barn, både hemma hos sig själv men också åkt dit flera gånger. I perioder bott där, under lov osv för att föräldrarna arbetat. 

Skulle jag erbjuda henne betalt hade hon tagit det som en förolämpning. Det hade aldrig accepterats från hennes sida. 

Någon större barnpassning har det inte varit för vår del. Barnen går in till henne på eftermiddagen och hon följer med in till oss på eftermiddagen för gemensam middag (som vi betalar för). Annars är vi sällan iväg så pass att vi behöver barnvakt och ska vi göra något över natt är det oftast mina föräldrar som är barnvakt, vi har turen att ha dom nära också Glad

Om hon har hjälpt till mycket med deras barn också borde de ju inte ha något att klaga på.
    Menade inte att du ska betala henne, tänkte mer att om en av syskonen betalar för barnpassning är det mer förståeligt att han eller hon får mycket mer hjälp , annars är det rimligt att alla får ungefär lika mycket. Men det verkar ju som att ni har fått det då. Tänker också att det inte bara handlar om hjälp och avlastning utan barnbarnens relation med farmor , om det hade varit så att syskonen tyckte det var orättvist att dina barn är ?favoriter?. Men så kanske det inte är. 

Säger inte att det är fel att ta hjälp av mor och farföräldrar utan att betala.. Att betala mormor en slant var det som funkade bäst för oss då eftersom jag var ensamstående och jobbade natt och hon gjorde det litegrann istället för jobb men nu när mormor är pensionär brukar hon passa gratis och farmor hjälper också till en del när hon inte jobbar. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (D) skrev 2024-08-27 00:01:58 följande:

Skulle rekommendera att svärmor skriver ett testamente där det framgår att tjafs om arv under hennes liv och efter hennes död kommer att innebära att syskonen enbart får laglotten. Informera syskonen om att allt tjafs innebär att deras arv minskar. Det borde få gamarna att hålla käft!

Sedan kan svärmor ju välja vem hon i så fall vill ge extrapengarna till om syskonen tjafsar- din man, dina barn, syskonens barn, PRO eller något välgörande ändamål. 

Juristen kan säkert komma på några bra formuleringar.

Usch vad tråkigt det är när syskon tjafsar om arv. Min mamma har ingen kontakt med sina halvsyskon längre på grund av det. Hon visste inte ens att en av dom hade gått bort för några år sen. 
    Hoppas de kan lösa det på något sätt. Det bästa är om alla ändå försöker att inte bli ovänner. Kan inte vara kul för farmorn heller att bli ovän med sina barn eller för TS man att bli ovän med sina syskon. Lite skillnad för TS som inte har nått blodsband till dom. Syskonen verkar inte så trevliga direkt och jag vet att det var de som började men tänk på att livet är kort och man kan ångra sig sen när någon är borta för alltid om man har startat ett jättekrig. 

Tycker det skulle vara hemskt att bli ovän med mina syskon på grund av nått sånt eller om mina barn skulle bli ovänner. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (love of money) skrev 2024-08-28 08:41:10 följande:
    Jag vet att du inte är part i det här målet så det är inte personligt mot dig även om dina inlägg blir exemplet och citatet om bilens värde är ur mitt liv - mitt syskon sade det - var upprörd för att arvet blivit mindre för att bilen inte sålts tidigare och menade att jag borde ha tagit tag i det medan föräldern levde.

Det är det jag fetat och strukit under som jag vill peka på.

Vad någon annan tycker "känns konstigt" har ingen som helst betydelse och mamma har heller inget som helst ansvar att redovisa sina skäl för någon.

Mamma är en självständig individ och världen vore så mycket bättre om barnen bara satt ned, höll tyst och lät mamma få leva sitt liv som hon vill och först efter hennes död börja fundera på vad som eventuellt blivit kvar till arvet.

Men så fungerar inte en del folk.

Tror personen menade att den borde säljas för farmorns skull. Så att hon kan använda pengarna nu istället för att behöva ha kvar den bara för att TS man eller barn eller nån annan ska ärva den sen. Inte för att det ska bli mer pengar till arvet. 

De gör ju såklart som de vill men det verkar ju inte vara farmorn som använder bilen. Ett alternativ hade väl varit om TS man köper den av farmorn nu eftersom det är mest han som använder den vad jag förstod. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-28 09:42:25 följande:

De gör ju såklart som de vill men det verkar ju inte vara farmorn som använder bilen. Ett alternativ hade väl varit om TS man köper den av farmorn nu eftersom det är mest han som använder den vad jag förstod. 

Oj nu blev inlägget väldigt konstigt 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Herrwgud) skrev 2024-08-28 12:52:12 följande:
    Men farmor kanske tycker att den är fin? Varför måste hon sälja den alls om hon inte ens vill? Man kan ha saker för att de är fina. Vad mer ska hon sälja av? Smycken? Tavlor?

Blev lite konstigt när jag skulle citera.
    Såklart måste hon inte sälja den.
    Någon hade skrivit att hon borde sälja den och nån annan skrev att hon inte ska sälja den för att det ska bli mer pengar till arvet. Jag förklarade att den första personen antagligen menade att hon skulle sälja den för att ha mer pengar att använda själv istället för att den bara ska stå där för att TS man ska kunna ärva den sen. 

Men som sagt, de gör såklart som de vill. Försök läsa allt man skriver nästa gång , nu citerade du bara det sista. När TS beskrev det så verkade det väl lite som att den var kvar för att nån annan skulle kunna ärva den, kan ha fel men fick den känslan. Det är väl inte helt orimligt att personen som använder den (TS man) skulle köpa den av henne så hon har mer pengar till resor , aktiviteter osv. Ett förslag bara om du vet vad det betyder , jag tänker inte åka dit och tvinga nån farmor att sälja nånting. 

Och ja eftersom du tar upp tavlor och smycken. Om min mamma har ett smycke som inte hon  använder men som jag brukar använda känns det väl kanske inte helt orimligt att jag skulle kunna köpa det av henne om inte hon badar i pengar. 

Svar på tråden Generationsboende, skapar konflikt i övriga familjen