• Anonym (Lina)

Bröllopspresent

Om paret önskar sig pengar till bröllopsresa är det lagom med 1000 kr eller är det för snålt? Vi umgås inte aktivt men är barndomsvänner. Ska man även ta med sig något litet för att inte komma tomhänt eller räcker det med pengar? Tar tacksamt emot råd och tips angående detta.

• Svar på tråden Bröllopspresent
  • Anonym (V)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 13:02:03 följande:

För min del hade jag inte gett 1000 kr till barndomsvänner som jag inte aktivt umgås med. Gav 500 kr till familj i bröllopspresent.

Hade gett max 250 kr.

Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge
  • Elin pelin

ÄR ni inte nära är 1000kr alldeles lagom, förutsatt att man har den möjligheten. 
    När jag gav min nästa kompis pengar gick jag till en blomsteraffär och köpte lite gröna blad och brudslöja samt några blompinnar, sedan vek jag 100-lappar som jag fäste på blompinnarnanså fick hon en jättefin bukett med pengar (lite roligare och hon blev superglad!) det kan vara ett alternativ om du inte vill ge bara ett kuvert...

• Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-26 18:34:39 följande:
    Då är det ju så, men i det läget hade åtminstone jag förklarat kort att jag inte hade mer ekonomisk kapacitet, ditt inlägg antydde att det är helt normalt att ge så lite, vilket det inte är.

Känner man mig så väl att man bjuder på bröllop vet man nog läget.
    För mig är 250 kr inte lite. 

Någon annan skrev dessutom att 500 kr om man är ett par som ger, det är ju samma sak som att 1 person ger 250 kr. Den personen blev inte ifrågasatt?

• Anonym (Liten)
    Anonym (V) skrev 2024-08-26 18:37:21 följande:
    Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge
    Present är inte betalning för mat?
  • Anonym (V)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 18:42:58 följande:
    Suck. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-26 18:42:58 följande:
    Nej, givetvis inte.
  • Anonym (Mimmi)

Sen tycker jag att det är fräckt att önska sig pengar.
    Faktiskt.

• Anonym (Lina)

Tack för input! Det är en önskan från brudparet, inget krav. Jag tycker det är jättebra att önska dig pengar till resa då det är svårt att komma på bra presenter, så jag är glad för det, men vill att det blir en lagom summa.

• Mrs Moneybags

1000 kr är generöst och räcker absolut.

Om man vill ge något i handen också så kan man ju köpa någon kul reseaccessoar. Snygga tags till väskorna eller såna nackkuddar eller air tags som är så användbara. Eller en sån våg som man väger resväskan med. Så användbart. 

• Mia448
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-26 20:07:59 följande:

Sen tycker jag att det är fräckt att önska sig pengar.
    Faktiskt.

Håller med
    Mer press för gästerna än om de bara behöver köpa en symbolisk blomma med kort

roligare att få ge något personligt också 
Svar på tråden Bröllopspresent