• Anonym (Lina)

Bröllopspresent

Om paret önskar sig pengar till bröllopsresa är det lagom med 1000 kr eller är det för snålt? Vi umgås inte aktivt men är barndomsvänner. Ska man även ta med sig något litet för att inte komma tomhänt eller räcker det med pengar? Tar tacksamt emot råd och tips angående detta.

• Svar på tråden Bröllopspresent
  • Elin pelin

Vissa tycker det är fräckt att önska sig pengar, jag kan tycka det beror på hur man uttrycker det. Skriver man att man önskar sig "pengar!!!" Så ser det inte så bra ut men skriver man att man redan har allt och önskar sig bidrag till en bröllopsresa så är det annorlunda tycker jag. Egentligen är det sak samma, att man ger pengar, men jag bidrar hellre till en upplevelse för brudparet än en ny tröja!

• Core
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-08-26 20:07:59 följande:

Sen tycker jag att det är fräckt att önska sig pengar.
    Faktiskt.

Generellt är det sjukt. Förr skrev man ingenting, folk visste med sig att man har med fina presenter på påkostade bröllop, nu måste sånt förtydligas, även om man inte kan sätta krav.

Men jag håller med i grunden om att det är osmakligt , även att ha önskelista 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-26 18:37:21 följande:
    Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge
    De bjuder på maten.  Alltså ska presenten inte inte kompensera vad maten kostar. 
  • Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-27 15:50:36 följande:
    Generellt är det sjukt. Förr skrev man ingenting, folk visste med sig att man har med fina presenter på påkostade bröllop, nu måste sånt förtydligas, även om man inte kan sätta krav.

Bara påkostade bröllop? Hur vet du vilka bröllop som är påkostade? Tar du inte med present för att fira brudparet, tar du bara med som kompensation för maten/festen?

Enligt vett och etikett ska inte present ges som kompensation så oavsett om bröllopet är påkostat eller ej så kan man ge utifrån sin egen budget.
  • Anonym (Mimmi)
    Core skrev 2024-08-27 15:50:36 följande:

Håller med, önskelista är ju alldeles förfärligt!
  • Anonym (V)
    Anonym (ABC) skrev 2024-08-27 16:07:14 följande:
    De bjuder på maten.  Alltså ska presenten inte inte kompensera vad maten kostar. 
    Sa jag det?
    Menar om man får något så kanske det känns lättare att ge bort något eftersom man får något tillbaka.
    I övrigt Tror jag ej brudparet bryr sig nämnvärt om hur mkt folk gett, de har nog annat att tänka på.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:20:08 följande:
    Sa jag det?
    Menar om man får något så kanske det känns lättare att ge bort något eftersom man får något tillbaka.
    I övrigt Tror jag ej brudparet bryr sig nämnvärt om hur mkt folk gett, de har nog annat att tänka på.
    Du skrev så här:

Du sätter ju presentens pris mot matens pris. 

Vad har maten med presenten att göra? Gästen bestämmer priset på presenten och brudparet sätter budgeten för bröllopet. Det har inte med vartannat att göra.
  • Anonym (V)
    Anonym (ABC) skrev 2024-08-27 16:23:44 följande:
    Du skrev så här:

Du sätter ju presentens pris mot matens pris. 

Vad har maten med presenten att göra? Gästen bestämmer priset på presenten och brudparet sätter budgeten för bröllopet. Det har inte med vartannat att göra.
    Hade man köpt mat så hade det kostat mer är 250 så man förlorar inget på det. Därför kan det upplevas snålt. Men man gör absolut som man vill. Lilla jag kan inte bestämma det.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:27:36 följande:
    Hade man köpt mat så hade det kostat mer är 250 så man förlorar inget på det. Därför kan det upplevas snålt. Men man gör absolut som man vill. Lilla jag kan inte bestämma det.
    Precis, du tror att det finns ett samband mellan mat och present. Det finns det inte.
  • Anonym (V)
    Anonym (ABC) skrev 2024-08-27 16:35:58 följande:
    Precis, du tror att det finns ett samband mellan mat och present. Det finns det inte.
    Finns ett samband på så sätt att jag brukar ta med en present om jag blir bortbjuden på mat. Inte så konstigt. Är väl tradition att göra.
  • Anonym (B)
    Core skrev 2024-08-26 17:58:37 följande:
    Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan

1000 låter bra, tycker inte du behöver ge mer ts 
    Bäst att du hyr in statister på ditt bröllop om du anser att bara de som kan betala 1000 kr per par ska komma och det är oviktigt att familj och vänner kommer eller ej.

De flesta bjuder inte gästerna för att de ska betala för bröllopet , utan att de vill gifta sig med sina nära och kära närvarande oavsett hur mycket pengar de kan ge. 

Risken är också större att om en person inte kan betala för sitt eget bröllop har flera vänner och familjemedlemmar som inte kan ge 1000 kr i bröllopspresent...
  • Anonym (Liten)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:27:36 följande:
    Jag köper inte mat för 250 kr/dag.

Dessutom är bröllop inte bara present, man ska ta sig dit också, och eventuellt måste man ha boende osv.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:38:39 följande:
    Finns ett samband på så sätt att jag brukar ta med en present om jag blir bortbjuden på mat. Inte så konstigt. Är väl tradition att göra.
    Och du vet innan vad maten kostar, så presenten är i paritet med vad du blir bjuden på?

Ja, självklart är det en tradition. Men inte katten räknar man på vad maten som man blir bjuden på kostar innan man köper en present. 
  • Core
    Anonym (Liten) skrev 2024-08-27 16:10:56 följande:
    Bara påkostade bröllop? Hur vet du vilka bröllop som är påkostade? Tar du inte med present för att fira brudparet, tar du bara med som kompensation för maten/festen?

Enligt vett och etikett ska inte present ges som kompensation så oavsett om bröllopet är påkostat eller ej så kan man ge utifrån sin egen budget.
    Anonym (B) skrev 2024-08-27 17:05:12 följande:
    Bäst att du hyr in statister på ditt bröllop om du anser att bara de som kan betala 1000 kr per par ska komma och det är oviktigt att familj och vänner kommer eller ej.

De flesta bjuder inte gästerna för att de ska betala för bröllopet , utan att de vill gifta sig med sina nära och kära närvarande oavsett hur mycket pengar de kan ge. 

Risken är också större att om en person inte kan betala för sitt eget bröllop har flera vänner och familjemedlemmar som inte kan ge 1000 kr i bröllopspresent...

Vi sparade ihop 200k, planerade ett bröllop men slopade planerna, gifte oss i stadshuset och de som ville kunde komma på resturang och betala för sin egen mat om man ville, utan present, bara närmsta familjen. Så jag dömer inget bröllopsupplägg, jag skriver hur jag tänker när jag blir bjuden på ett bröllop där brudparet står för allt.

För min del kan ni lämna en burk tonfisk, jag skiter i vilket, men måste ju få säga vad jag tycker krävs av mig om jag tackar ja till ett bröllop?
  • Core

Vi reste för pengarna istället, ångrar det inte en sekund 

• Anonym (Liten)
    Core skrev 2024-08-27 21:47:10 följande:
    Anonym (B) skrev 2024-08-27 17:05:12 följande:

Vi sparade ihop 200k, planerade ett bröllop men slopade planerna, gifte oss i stadshuset och de som ville kunde komma på resturang och betala för sin egen mat om man ville, utan present, bara närmsta familjen. Så jag dömer inget bröllopsupplägg, jag skriver hur jag tänker när jag blir bjuden på ett bröllop där brudparet står för allt.

För min del kan ni lämna en burk tonfisk, jag skiter i vilket, men måste ju få säga vad jag tycker krävs av mig om jag tackar ja till ett bröllop?
    Även en billig present kan ju vara en fin present med mycket tanke bakom?

En av mina finaste presenter jag fått har varit en burk med hembakta kakor tex.
    Eller hemodlade tomater, morötter eller dyl
    Skulle bli underbart glad för en tomatplanta, ett par hemstickade vantar, en fin blombukett eller krukväxt, en stor härlig tekopp, te i spännande smaker, fin choklad, en burk plockade blåbär etc, framför något som kostade 500-1000 kr som det inte ligger någon tanke bakom.

Det är så många som tror att prislappen eller summan är det viktigaste när det gäller presenten, när det snarare är att hitta rätt present för rätt person.
    Träffar man rätt spelar det ingen roll om presenten kostade 10 kr eller 1000 kr.
  • Anonym (ff)
    Core skrev 2024-08-26 17:58:37 följande:
    Fast blir man bjuden på ett riktigt bröllop och inte känner att relationen och inbjudan är värd mer ska man nog tacka nej. För 250 handlar ju de flesta när man går på barnkalas för fan
    Så otroligt tråkig attityd. Både med att barnkalas ska "kräva" den summan och att inte förstå att högre summor inte alltid går för allas ekonomi. Bröllop kräver ofta kläder, resor och andra kostnader som inte ingår i folks vardag.
Svar på tråden Bröllopspresent