• Anonym (Snäckan)

Varför är män så dåliga på att leva ensamma?

Forskning har visat att kvinnor är som lyckligast och mår bäst som som singlar. Orsakerna är allt ifrån att slippa vara den som förväntas sköta hushåll och barn till möjligheten att satsa på sin karriär och att kunna skapa egna rutiner för en bättre hälsa. 

Kvinnor som väljer att leva själv prioriterar vänskapsrelationer och familjerelationer och känner sig därför ofta mindre ensam som singel än i en relation. 

Män verkar inte vara lika bra på att leva själv. De blir ensamma, isolerade, deprimerade, bittra och lever mindre hälsosamt. Varför blir det så här? Varför är män så dåliga på att skapa ett bra och lyckligt liv på egen hand? 

• Svar på tråden Varför är män så dåliga på att leva ensamma?
  • Anonym (Dessie)
    Anonym (Både) skrev 2024-08-27 20:45:27 följande:
    Även socialt är det mer accepterat när kvinnor lever utan sex. 
    Man kallar inte kvinnor loser om de klagar på att de inte hittar någon man som de uppskattar. 
    Det är mer förståelse för kvinnors problem i samhället 

Det här håller jag med om. Har hört det sägas så om män som är singlar efter 30.
    Ingen sade något till mig när jag var singel efter 30. 

Att få en stämpel som loser hjälper knappast mannen att hitta en kvinna. Sjukt och vidrigt beteende att säga sånt.

• Anonym (Snäckan)
    Anonym (T) skrev 2024-08-28 12:08:58 följande:

Du är uppenbart övertygad om att män bara är ett annat barn.. Samtidigt har jag blivit lämnad utav kvinnor bara för att jag tagit lite mera ansvar.

Exempel, en kvinna tände på tanken av att bli gravid med mig, samtidigt går vi i skolan och har inte råd med en familj.. Jag förklarade det.. Blir då lämnad för att hon sedan två dagar senare ska hittas med någon ny kille och går och blir gravid. Därefter har hon kämpat ekonomiskt, brutit upp med nya killen, bytt ut männen hit och dit..

Vi är alltid så inställda här i sverige på att det alltid är männen som är en belastning och barnet när det kommer till förhållanden, och visst kan det säkert i många fall också stämma, men du har aldrig tänkt på att det är ni? 

Jag menar om 80% av alla skillsmässor genomförs av kvinnor kan ni ju inte tänka långsiktigt. Och gör typ det ni känner för, just för att typ könet vill. 

Sanningen är att inget av det du anklagar män för beror på männen. Utan det handlar mer om er.. Kvinnor tröttnar snabbare i ett förhållande just för att hon har tankar om hur ett förhållande skall vara. Blir det för mycket stillasittande.. Så som det lätt kan bli om man som man sliter ryggen av sig för allt och alla varje timme under veckan.. Så tröttnar kvinnan. För hon vill ut på äventyr..
    En rik man eller någon i chefs position hade ju inte varit så trött när han kom hem... Hon hade kunnat åka till Grekland och sola sig en liten stund och det enda hon behöver fixa då är smink.

Perfekt då att Aftonbladet pumpar ut en massa annonser in i kvinnors telefoner som handlar om just dejt sidor för otrohet.. 

Men den där pojkvännen du hade som slet ryggen av sig på arbetet för att rulla runt er ekonomi för att betala erat hus som du ville bo i. För honom är du ingen trygghet. 

Ingen man har bevisat att han inte är ett extra barn för mig. Jag hade så gärna också varit mer stillasittande efter en lång dag på jobbet där jag slitit alla timmar i veckan för att få ekonomin att gå ihop. Jag tröttnade efter alldeles för många år på att jag aldrig fått komma hem till ett städat hem med mat på bordet. Jag var trött på att alltid känna mig stressad och trött. Jag ledsnade på att inte ha tid att gå till gymmet och träna. Jag tröttnade på att jag aldrig hade någon att prata med och att vara den som alltid följde med på saker han tyckte var kul, men allt jag var intresserad av var tråkigt, löjligt eller onödigt. Jag tröttnade på att aldrig komma före hans dator. 

Därför har jag valt att leva själv. Du kan också leva själv istället för att känna dig utnyttjad, du borde göra det faktiskt. Det finns ingen anledning att leva i en dålig relation. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Snäckan) skrev 2024-08-28 12:24:27 följande:
    Ingen man har bevisat att han inte är ett extra barn för mig. Jag hade så gärna också varit mer stillasittande efter en lång dag på jobbet där jag slitit alla timmar i veckan för att få ekonomin att gå ihop. Jag tröttnade efter alldeles för många år på att jag aldrig fått komma hem till ett städat hem med mat på bordet. Jag var trött på att alltid känna mig stressad och trött. Jag ledsnade på att inte ha tid att gå till gymmet och träna. Jag tröttnade på att jag aldrig hade någon att prata med och att vara den som alltid följde med på saker han tyckte var kul, men allt jag var intresserad av var tråkigt, löjligt eller onödigt. Jag tröttnade på att aldrig komma före hans dator. 

Därför har jag valt att leva själv. Du kan också leva själv istället för att känna dig utnyttjad, du borde göra det faktiskt. Det finns ingen anledning att leva i en dålig relation. 
    Det gör jag också. Men det är för att jag är en konservativ man som helst tar hand om dig. Jag tycker inte det är okej tex att du slits ut på jobbet, bättre att du jobbar några timmar i veckan bara så du kan dra in en liten lön och göra vad du vill. Men många kvinnor idag påstår att det är ju ett fängelse.

De vill hellre jobba hela dagarna för det är feminism.  
  • Anonym (Dessie)
    Anonym (Dessie) skrev 2024-08-28 12:23:57 följande:

Det här håller jag med om. Har hört det sägas så om män som är singlar efter 30.
    Ingen sade något till mig när jag var singel efter 30. 

Att få en stämpel som loser hjälper knappast mannen att hitta en kvinna. Sjukt och vidrigt beteende att säga sånt.

Vill bara tillägga att jag själv fick uppmuntran av andra kvinnor att jag var så duktig, stark etc för att jag klarade av att ha barnen själv. Fick mer beröm än när jag var i ett förhållande faktiskt!

Jag tror att en annan orsak att det blir jobbigt för singelmän som varit i förhållanden, är att de inte har någon att våga visa sina känslor för. En kvinna får stöttning och vänner, släkt som lyssnar på henne medan mannen sällan kan prata med sina kompisar om hur ledsen han är, eller visa sin känsligare sida för. Han förlorar sannolikt den som känner honom allra bäst när förhållandet tar slut, medan kvinnan har massor av andra kvinnor att tala med.
  • Anonym (Snäckan)
    Anonym (T) skrev 2024-08-28 12:34:17 följande:
    Det gör jag också. Men det är för att jag är en konservativ man som helst tar hand om dig. Jag tycker inte det är okej tex att du slits ut på jobbet, bättre att du jobbar några timmar i veckan bara så du kan dra in en liten lön och göra vad du vill. Men många kvinnor idag påstår att det är ju ett fängelse.

Jag skulle inte rekommendera någon kvinna att göra sig beroende av en man på det viset. Vad tror du händer med pensionen om man bara jobbar några timmar i veckan? Vad händer om man blir lämnad, misshandlad eller bedragen?  Vad händer om mannen blir sjuk eller dör? Hur ska man klara sig då? Att sitta fast i en relation man inte mår bra av pga ekonomin är däremot ett fängelse, inte att gå hemma hela dagarna och göra vad man vill. 

Sen kan man ju faktiskt tycka om att arbeta och göra karriär. Varför läsa flera år på universitetet för att sen bara gå hemma och låta ens kompetens gå till spillo? För att man har en man som vägrar bidra med någonting mer än pengar till hushållskassan? Ingen ska behöva låta sin egen ekonomi ta stryk genom att gå ner i tid för att orka sköta hushåll och barn pga den andra parten vägrar hjälpa till. Men tyvärr gör många kvinnor det. Snacka om dubbel bestraffning. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Wtf) skrev 2024-08-27 18:27:10 följande:

Du skrev svaret själv fast du inte insåg det. Kvinnor VÄLJER att vara ensamma. Man trivs förhoppningsvis med sina val. Män väljer INTE i regel att vara ensamma. Svårt?

Detta!
  • Anonym (T)
    Anonym (Snäckan) skrev 2024-08-28 12:52:20 följande:
    Jag skulle inte rekommendera någon kvinna att göra sig beroende av en man på det viset.
    Precis. Och det är för att du är as rädd för att hamna i ett förhållande med någon man som efter några år visar sina rätta färger, börjar vara otrogen, eller visar sig vara as dålig.....

Men låt säga att du hittar rätt man, och tillför du rätt tankesätt i förhållandet så förlänger du er livstid. En kvinna kan då pusha sin man till otroliga gränser så länge som hon vill.. Och vips så löste sig "pensionen"

Det är därför man säger att "behind each successful man is a woman.."
  • Anonym (xxx)
    Anonym (T) skrev 2024-08-28 12:34:17 följande:

Varför är det kvinnan som ska vara beroende av mannen, varför är det aldrig tvärtom? Jo, antagligen för att det är bland det sämsta man göra, sätta sig i en ekonomisk beroendeställning till en annan människa. 

Man arbetar för att kunna leva ett fritt liv, kunna försörja sig och slippa vara ekonomisk oberoende. Tycker du verkligen det är dumt? Hade du själv velat vara ekonomiskt beroende av en annan människa?
  • Anonym (xxx)
    Jag skulle inte rekommendera någon kvinna att göra sig beroende av en man på det viset. Vad tror du händer med pensionen om man bara jobbar några timmar i veckan? Vad händer om man blir lämnad, misshandlad eller bedragen?  Vad händer om mannen blir sjuk eller dör? Hur ska man klara sig då? Att sitta fast i en relation man inte mår bra av pga ekonomin är däremot ett fängelse, inte att gå hemma hela dagarna och göra vad man vill. 

Sen kan man ju faktiskt tycka om att arbeta och göra karriär. Varför läsa flera år på universitetet för att sen bara gå hemma och låta ens kompetens gå till spillo? För att man har en man som vägrar bidra med någonting mer än pengar till hushållskassan? Ingen ska behöva låta sin egen ekonomi ta stryk genom att gå ner i tid för att orka sköta hushåll och barn pga den andra parten vägrar hjälpa till. Men tyvärr gör många kvinnor det. Snacka om dubbel bestraffning. 
    Håller med. Varför ska studier, arbete, ekonomisk frihet, karriär osv bara vara männen förunnat? 
  • Anonym (T)
    Vad tror du händer med pensionen om man bara jobbar några timmar i veckan?
    Så det du skrev här, det handlar inte om pensionen. En bra kvinna hon kan skjuta på sin man så hon har jävligt mycket fritid. 
Svar på tråden Varför är män så dåliga på att leva ensamma?