Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Kämpig relation med förälder

Hur gör man för att bäst hantera en dålig eller kämpig relation till sin förälder? Vänner och partner kan man välja men man väljer inte sina föräldrar eller barn. Min mamma och jag går inte ihop personlighetsmässig. Vi tycker olika och prioriterar olika vad gäller det mesta. Det finns mycket känslor och gammalt groll som ligger och gror. Jag har svårt för hennes sätt att hantera alkohol och cigaretter medan hon tycker att jag är moralisk. Hade vi inte varit mamma och dotter hade vi inte haft någon relation men eftersom hon är gammal och inte har någon annan blir det att vi pratar varje dag och ofta flera gånger om dagen. Det är jättesvårt att komma överens och det blir värre för varje år som går. Jag upplever att hon är elak och manipulativ men förstår samtidigt att hon tycker att det är jag som är taskig mot henne. Vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel då det är så mycket känslor och det är svårt att se på det objektivt .Tycker bara att det är så jobbigt och önskar att jag hade en bättre relation till min mamma. Någon som känner igen situationen eller har tips och råd att ge?
  • Svar på tråden Kämpig relation med förälder
  • Anonym (Ledsen)

Tack för era svar! Det är så dubbelt då min mamma även har många positiva sidor och har ställt upp för mig många gånger i min uppväxt. Men sedan är det vissa sidor som inte är så bra och blir mer utpräglade med åren.Jag känner igen det där att bli svart i ögon, fast min mamma brukar fräsa och morra på ett obehagligt sätt. Vid minsta kritik eller försök att ta upp jobbiga saker som till exempel rökningen blir det många gånger gap och skrik. Trots detta finns det mycket som är positivt som sagt och jag har inte hjärta att sluta höra av mig dagligen då hon är så ensam. 

Svar på tråden Kämpig relation med förälder