• Agda90

Kämpig relation med förälder

Jag bad min mamma tvätta händerna en gång när hon tyckte att hon skulle hålla min 3 månaders dotter direkt efter att ha rökat. Hon blev så förbannad på mig att ögonen blev helt svarta. Jag stod på mig. Det uppskattades INTE av min mamma och hon muttrade surt många gånger. 

Om du inte drar jämt med din mamma varför i all sin dar pratar du med henne i telefon så ofta?

Jag satte gränser för hur mycket kontakt jag hade med min mamma när hon levde för jag orkade inte med allt tjafs. Ställde jag fel fråga blev hon sur och fräste eller skällde ut mig. Sånt beteende är inget jag accepterar och det spelar ingen roll i min bok om det är min mamma eller en ytlig bekant. Relationen blir vad den blir för jag tänker inte utsätta mig för den typen av psykisk misshandel som min mamma utsatte mig för (hon gjorde mycket mer än bara fräsa och skälla eller bli svart i ögonen). Det var så illa att när hon gick bort för 10 år sedan så kände jag inte sorg utan lättnad. 

Bara för att man är mamma till någon så ger det inte en rätt att bete sig hur som helst. 

• Agda90
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-08-28 21:21:16 följande:

Tack för era svar! Det är så dubbelt då min mamma även har många positiva sidor och har ställt upp för mig många gånger i min uppväxt. Men sedan är det vissa sidor som inte är så bra och blir mer utpräglade med åren.Jag känner igen det där att bli svart i ögon, fast min mamma brukar fräsa och morra på ett obehagligt sätt. Vid minsta kritik eller försök att ta upp jobbiga saker som till exempel rökningen blir det många gånger gap och skrik. Trots detta finns det mycket som är positivt som sagt och jag har inte hjärta att sluta höra av mig dagligen då hon är så ensam. 

Varför är hon ensam?
    Hon är ju vuxen och kan se till att ha ett aktivt liv om hon vill. Du är inte ansvarig för henens social liv, det är hennes ansvar. 

• Agda90
    Anonym (L) skrev 2024-08-29 12:04:27 följande:

Känner verkligen igen mig i detta. Min mamma har alltid varit väldigt elak och dömande men tål inte minsta kritik tillbaka, då är jag elak, behandlar henne illa, otacksam, idiot osv. Hon har också haft alkohol- och drogproblem. Hon har verkligen inte behandlat mig väl när jag var barn utan utsatt mig för både verbalt och fysiskt våld, något hon helt förnekar. 

Jag vill helst inte träffa henne alls, men hon har inga vänner och jag vill samtidigt att mitt barn ska få en egen relation till henne. 

Att vi ska få en bra relation har jag gett upp, det går inte. Det får vara som det är och så försöker jag ha så lite kontakt som möjligt och när vi ses pratar vi om helt andra saker än relationer och djupare ämnen.

Förlåt men jag får inte ihop det här. Din mamma gjorde dig illa under din uppväxt. Hon har utsatt dig för misshandel. Och du tycker att hon ska bygga en relation med ditt barn?
    Litar du på henne? Eller finns det en risk att hon kommer att utsätta ditt barn för våld?

Jag får verkligen inte ihop det. Jag och min man satte stopp för att min mamma skulle vara ensam med våra barn efter en incident där vi ansåg att hon betedde sig konstigt. Då utsattes inte vår son för direkt fara men min mamma visade en sida av sig själv genom sitt utbrott som vi inte vågade blunda för. 
    Är du inte rädd att din mamma ska göra samma sak mot ditt barn som hon gjorde mot dig?
  • Agda90
    Anonym (L) skrev 2024-08-29 16:24:15 följande:
    Nej jag är inte ett dugg orolig för att hon ska vara våldsam mot mitt barn. Hon är mycket bättre som mormor än som mamma. Hennes man (ej min pappa, han lever inte) är jättebra och fin med barn. Dessutom är mitt barn ganska stort nu så hon hade ju inte velat vara där alls om hon blev slagen eller verbalt attackerad, hon tycker om att vara med sin mormor. De har sin relation, jag och min mamma har... Ingen direkt relation alls att tala om. Jag träffar henne pliktskyldigt.
    Och där är en sak till som jag inte får ihop. 
    Berättade du för någon vad din mamma gjorde mot dig? Visste din pappa?
    Du säger att du träffar din mamma pga pliktskyldighet. Vad är det som säger att ditt barn inte gör samma?

Jag försöker förstå för min mamma var fin mot min dotter men avskyvärd mot min son
Svar på tråden Kämpig relation med förälder