• Anonym (Lemurien)

Längtar ni efter att sluta jobba?

Det gör jag, 10 år kvar!

• Svar på tråden Längtar ni efter att sluta jobba?
  • Anonym (54 år gammal)

Ja! Men jag längtar inte efter att leva på marginalerna. 

• Postman

Både ja och nej. Ja för jag börjar bli trött på att jobba och att jag har tröttnat på alla intriger och småpåvar som ska härja. Sen ser jag fram emot att kunna styra över min tid Som jag vill. Nej för att jag inte vill bli äldre, jag bävar för ålderdomen.  

• Anonym (Ja)

Ja! 15 år kvar. Hoppas jag är pigg och kry då.

• välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (Lemurien) skrev 2024-08-28 15:52:35 följande:
    Längtar ni efter att sluta jobba?

Det gör jag, 10 år kvar!

Jag slutade jobba för drygt 10 år sedan. Men jag är ännu inte pensionär. Jag hade helt enkelt inte "råd" med att jobba vidare. Fick betala alldeles för mycket i inkomstskatt för mina inkomster. Lever (sedan 10 år tillbaka) istället ENBART på "inkomst av kapital" där jag betalar MAX 30% i skatt.

Njuter till fullo av livet  Hjärta

Förstår ärligt talat inte varför just Sverige ska vara världens SKATTUTSUGARLAND # 1 och bestjäla sin svenska befolkning på allt de äger ända tills vi ligger i graven.  Demon
  • Anonym (v4e)

Har ansökt om sjukersättning, chill att slippa jobba. Solig

• Postman
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-28 16:46:31 följande:
    Jag slutade jobba för drygt 10 år sedan. Men jag är ännu inte pensionär. Jag hade helt enkelt inte "råd" med att jobba vidare. Fick betala alldeles för mycket i inkomstskatt för mina inkomster. Lever (sedan 10 år tillbaka) istället ENBART på "inkomst av kapital" där jag betalar MAX 30% i skatt.

Njuter till fullo av livet  Hjärta

Förstår ärligt talat inte varför just Sverige ska vara världens SKATTUTSUGARLAND # 1 och bestjäla sin svenska befolkning på allt de äger ända tills vi ligger i graven.  Demon
    Sverige är skapligt stort land med hög välfärd men med en alldeles för liten befolkning. Hade vi varit som Tyskland så hade säkert skatterna varit lägre.  
  • Anonym (Eva)

Jag pensionerade mig för en månad sen när jag fyllde 62, skönt! Det senaste året har jag verkligen sett fram emot detta men inte alls innan, gillade mitt jobb. Nu har jag massor på gång, båda barnen flyttar och själv vill jag också flytta och sälja huset. Ser fram emot när allt det är klart så jag blir pensionär på riktigt. 

• Anonym (Minna)

Har ca 25 år kvar till 67 och kommer inte ens ha råd att gå i pension då. Älskar mitt jobb men ja, längtar. Men hade hellre varit ledig nu än när jag är gammal och skruttig.

• Anonym (29 augusti)

Jag går om fem,sex år och det känns faktiskt som att man kan se horisonten till friheten!

Inkomsten kommer inte vara mycket att jubla över men jag har lite sparat som jag ska lägga på guldkanterna.

Är idag 60, i morgon 61. 

• Anonym (T)

Jag är 55 och tycker inte att det är lika kul att jobba längre. Inte minst för att den äldre generationen av medarbetare som jag tidigare jobbade med börjat försvinna. De yngre kollegor som kommer istället är inte lika roliga personligheter tycker jag. Detta är en subjektiv upplevelse men rent objektivt anser jag också att verksamheten fungerar sämre numera.

Svar på tråden Längtar ni efter att sluta jobba?