• Anonym (Vera)

Borde man vara orolig?

Det är ju skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar. Just nu har han tvångstankar och han vågar berätta om dem. Det är bra. Samtidigt vägrar han söka hjälp vilket förstås inte är alls bra! För även om själva tankarna inte är farliga, så finns det ju en (stor?) risk att de faktiskt utvecklas till tvångshandlingar.

I detta fall tycker jag att du kan ställa ultimatumet att antingen söker han hjälp och ser till att vara mottaglig för den, eller så kommer du att lämna. Om tvångstankarna utvecklas till tvångshandlingar så kommer det ju tyvärr vara rejält destruktivt och till och med dödligt.

Hade han haft tvångstankar om att börja dansa och sjunga på stan är det ju en helt annan sak, men hans tankar handlar om att skada/döda och blir det till tvångshandlingar så kommer det nog inte komma någon förvarning innan, utan att han bara gör det.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 22:25:46 följande:

Fast tvångshandlingar kopplade till de tankar TS pojkvän har brukar ju vara att tex be flickvännen låsa in knivarna, inte våga sova hos flickvännen etc, alltså handlingar för att hindra att man ska göra det man tänkt.

Lite som jag som ibland fotograferar mitt strykjärn för att senare, på jobbet, kunna kolla att jag verkligen stängde av det. Tvångstanken om att glömma strykjärnet på resulterar ju knappast i tvångshandlingen att lämna det på intill en gardin. Det är ju det jag är rädd för. Varför skulle jag göra det som skrämmer mig? 

Jag tycker oavsett att man ska ta dessa tankar på allvar och söka hjälp! Du vet ju inte om ts sambo är rädd för att skada henne, eller rädd för att han tror att han faktiskt skulle kunna utföra handlingarna. 

Du är rädd för att glömma stänga av strykjärnet men det är ju inte samma sak som att du är rädd för att du medvetet ska glömma strykjärnet så att det orsakar skada och död.

Det är aldrig någonsin fel att söka hjälp när man har tankar om att skada eller döda någon annan! Det finns många som haft de tankarna och sedan utfört dem. Dina tankar handlar ju snarare om att skydda dig själv och andra, medan ts sambo tänker tvärtom.

• Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 22:55:19 följande:

Jag har redan gett TS råd om hur hon ska övertala honom att söka vård. :) Men fattar att du inte gått bakåt och kollat allt jag skrivit. Jag brukar inte heller göra det. 

Nej, många med tvångstankar utför inte det som de tänkt. Du blandar ihop det med att ha tankar/fantasier om att vilja göra förbjudna saker, kanske? Läs länkarna jag la upp. 

Precis, jag har inte läst alla inlägg så det missade jag.

Nejdå, jag blandar inte ihop något. Redan i mitt första inlägg skrev jag att det är skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar.

Men risken med att ha tvångstankar är att de kan utvecklas till tvångshandlingar. Många gör båda, tex står och tänder och släcker lampan, kollar spisen otaliga gånger, tar på saker i ritualer, tvättar händerna konstant osv. Detta är ju ganska oskyldiga saker men som tar upp en stor del av den drabbades tid och liv.

Ts skriver inte vad jag kan se att sambon är rädd för att han ska sticka kniven i henne, utan har uttalat tankar om att han tänker så.
    Det finns ju faktiskt en risk att denna tanke blir en handling, oavsett om sambon egentligen vill eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll om någon tror att risken inte finns eller är obefintlig - vad gäller tankar om att skada och döda ska ALLTID tas på allvar. Just för att man faktiskt inte bör chansa om det.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:11:18 följande:
    Scrolla till inlägg nr 55 och läs det som står i länkarna. Det är två psykologer som beskriver tvångstankar, tvångshandlingar och tvångssyndrom. Jag tror att du har missuppfattat vad det är. Det är en ångestsjukdom. Inte typ röster i huvet som säger åt en att döda eller blodiga fantasier om lustmord. 

Du vet ju inte vad för typ av tvångstankar han har och hur det påverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb95la/tvangstankar-bakom-dubbelmordet-i-linkoping

https://www.expressen.se/kvallsposten/tvangstankar-fick-honom-att-doda/

• Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:20:37 följande:

Självklart ska hon inte chansa om hon känner sig hotad. Men den logiska tvångshandlingen till TS sambos tvångstanke är ju inte att döda TS utan snarare att sluta träffa TS, be henne gömma alla knivar etc. Den som är rädd för smuts tvättar bort smuts. Den som är rädd att glömma spisen kollar spisen. Den som är rädd att skada någon ser till att den inte kan det, tex genom att isolera sig själv. När tvångstankar övergår till tvångshandling handlar det om att dämpa den ångest som tanken ger - inte att hänge sig åt det som ger en ångest.
    Läs gärna hur psykologerna förklarar det i länkarna jag la upp. 

Men, som sagt, nu utgår jag från att TS vet vad en tvångstanke är och använder ordet på rätt sätt. Om sambon snarare fantiserar om att döda henne, då gäller det ju att dra omedelbart. 

Läste du mina länkar?

Vi vet inte vilken kategori ts sambo faller under. Dina länkar som säger att det är ofarligt eller mina länkar som visar två människor som dödat pga tvångstankar. Den ena dödade sin fru och sitt barn.

Det är också skillnad på att säga:
    Jag är rädd för mina tankar om att skada och döda
    än att säga:
    Jag tänker att jag ska skada och döda.

Vi vet som sagt inte. Dina länkar eller mina.
    Men om man tror att det är som dina länkar och har fel, då dör ts. Om man tror att det är som mina länkar och har fel, då händer ingenting.

Så därför ska ts givetvis lämna om sambon vägrar söka hjälp.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:27:44 följande:
    Det här är ju journalister som inte heller vet vad ordet betyder. Märk väl att psykistern benämner det som att han har en allvarlig psykisk störning. Tvångstankar inte en allvarlig psykisk störning utan en vanlig form av psykisk ohälsa. 

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om du hottar en trovärdig källa, men jag litar betydligt mer på två psykologer än två kvällstidningsjournalister när det kommer till just psykisk ohälsa. 
    Det är inte journalister som hittar på saker. Det finns tvångstankar i både ofarlig och farlig kategori. 

Hur vet du att ts sambo inte faller i denna farliga kategori? Har du träffat honom, pratat med honom? Hur vet du att han inte lider av denna psykiska ohälsa med tanke på att han redan skadat andra som barn? Kan du ha på ditt samvete om ts lyssnar på dig, det är ingen fara, och så dör hon?

Om du har fel är konsekvensen stor.
    Om jag har fel händer ingenting.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 20:31:51 följande:
    Det var just därför jag gjorde detta inlägg, för vägledning eller tips angående hantering av potentiell ocd. Också pga tidigare agerande efter handlingsimpuls.
    Hjärtis, här ser du tex att ts skriver att han tidigare agerat på sina impulser.

Vad säger att det aldrig kommer hända igen?

Jag håller annars med dig om att de flesta med tvångstankar givetvis inte är farliga!
    men i ts fall har vi en man som haft dessa tankar hela livet, som redan handlat efter tankarna och som vägrar söka hjälp.

Han är säkert ofarlig men man VET inte och hur liten risken än är så ska ts givetvis inte chansa!
    Skillnad om han söker hjälp och vården bedömer men gör han inte det så finns det en potentiell risk.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-08-31 23:47:13 följande:

Nej, psykiatern säger att han led av en allvarlig psykisk störning, vilket tvångstankar inte klassas som. Den ena mördaren och två kvällstidningsjournalister har kallat det tvångstankar. Det är förmodligen inte vad det är och inte vad en psykolog eller psykiater hade kallat det. 

Pudelns kärna är om TS vet vad tvångstankar är och vet att det är vad sambon lider av. 

-Begreppet ?tvångsmässigt? används om flera olika symtom både inom yrket och i folkmun och avser ofta andra symtom än tvångssymtom. Det är viktigt att vara välbekant med tvångssyndromsdiagnostik vid diagnossättning. Tvångstankar och tvångshandlingar bör främst inte användas som beskrivning av impulsgenombrott där impulser långsiktigt leder till handlingar med negativa konsekvenser (exempelvis äta stora mängder mat vid bulimi, handla impulsivt vid ADHD eller mani/hypomani, ta saker vid kleptomani, slå någon om man är arg etc.).

Patienter med tvångssyndrom använder tvångshandlingarna för att till varje pris och med hög säkerhet försäkra sig om att tvångstankarna inte blir verkliga, d v s en patient med tvångssyndrom utför inte innehållet i tvångstankarna. Typiska tvångstankar är även egodystona (se ovan) och upplevs som påträngande och oönskade till skillnad från impulser.

https://kunskapsstodforvardgivare.se/omraden/psykisk-halsa/regionala-vardprogram/ocd-och-relaterade-syndrom/regionala-vardprogram/tvangssyndrom

Som jag skrev i inlägget ovan har ju ts sambo agerat på sina tankar tidigare i livet.
Svar på tråden Borde man vara orolig?