• Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (Skuggan)

Personer med tvångstankar har vanligtvis en stark moralisk kompass, och tankar om att skada någon man älskar framkallar vanligtvis stark ångest vid OCD. Sannolikheten att han skulle utföra dom är extremt liten.

Dock behöver han professionell hjälp för att lära sig att hantera tankarna på ett bättre sätt, så det inte påverkar han och eran relation på ett negativt sätt. KBT är en av dom mest effektiva formerna av terapi när man har OCD.

Det finns hjälp att få, hoppas det löser sig.

• Anonym (Jo)

Men snälla, vad är det för fråga ens? 

Har han skadat djur?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-29 18:34:01 följande:

Men snälla, vad är det för fråga ens? 

Har han skadat djur?

Jag vet inte huruvida han faktiskt gjort det, bara att han har tankarna.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-08-29 18:34:00 följande:

Personer med tvångstankar har vanligtvis en stark moralisk kompass, och tankar om att skada någon man älskar framkallar vanligtvis stark ångest vid OCD. Sannolikheten att han skulle utföra dom är extremt liten.

Dock behöver han professionell hjälp för att lära sig att hantera tankarna på ett bättre sätt, så det inte påverkar han och eran relation på ett negativt sätt. KBT är en av dom mest effektiva formerna av terapi när man har OCD.

Det finns hjälp att få, hoppas det löser sig.

Ja jo, jag har förstått att han får mycket ångest efteråt. Så ska försöka mitt bästa att stötta honom till att ta tag i sina problem.
  • Anonym (Skuggan)

Hur länge har han lidit av tvångstankar?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-08-29 19:09:32 följande:

Hur länge har han lidit av tvångstankar?

Sedan barnsben, i perioder tror jag
  • Anonym (OCD)

Låter som att han har OCD. Då brukar man få tvångstankar om det sista man vill göra (skada de man älskar, till exempel). Otroligt ångestframkallande för personen. Förstår att det är jobbigt för dig också. Men det kan ju vara skönt att veta att det inte är ovanligt med denna typ av tankar om någon har OCD. Som någon skrev ovan har personer med ocd ofta stark moral. Men uppmuntra honom att söka hjälp, om du orkar. (Har själv ocd, men andra typer av tankar).

• Anonym (f)

Du gör slut. Inte värt att riskera livet för någon som barnsligt nog inte tar itu med sina ALLVARLIGA PROBLEM.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 19:11:36 följande:

Låter som att han har OCD. Då brukar man få tvångstankar om det sista man vill göra (skada de man älskar, till exempel). Otroligt ångestframkallande för personen. Förstår att det är jobbigt för dig också. Men det kan ju vara skönt att veta att det inte är ovanligt med denna typ av tankar om någon har OCD. Som någon skrev ovan har personer med ocd ofta stark moral. Men uppmuntra honom att söka hjälp, om du orkar. (Har själv ocd, men andra typer av tankar).

Okej! Ska ta upp detta med honom, måste vara jättejobbigt :(
Svar på tråden Borde man vara orolig?