Inlägg från: Anonym (Hjärtis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjärtis)

Borde man vara orolig?

Agda90 skrev 2024-08-30 10:11:27 följande:
    Du tror, du vet inte. 

Hade min partner sagt till mig "jag har tankar på att döda dig" då hade jag varit ute genom dörren innan han hade hunnit stänga munnen efter sista ordet!

Man läser ganska ofta om kvinnor som mördas av sina partners. Du kan stötta och hjälpa honom på avstånd. Men du behöver inte utsätta dig själv för fara. 

Många skriver här att det inte är någon fara när folk har tvångstankar för att de inte agerar på det. Jag hade inte chansat på att ta reda på om det verkligen är så. 
    Fast han har ju inte tankar på att döda henne. Han har tvångstankar om att göra det, vilket är något helt annat. 
  • Anonym (Hjärtis)

Det kan nog vara så att du själv är det bästa argumentet för att få honom till vården. Att han förstår att det går ut över dig. Få honom att börja för din skull och sen får man ju hoppas att han med tiden mår så pass mycket bättre att han vill fortsätta för sin egen skull. 

• Anonym (Hjärtis)
    Agda90 skrev 2024-08-31 14:15:02 följande:
    Jaha, så det garanterar att han inte gör det?  Till 100%? Kan du garantera det? 

Nej, jag kan inte garantera att din granne inte tänker döda dig imorgon heller. Kan du? 

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 14:32:25 följande:

Det är ju skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar. Just nu har han tvångstankar och han vågar berätta om dem. Det är bra. Samtidigt vägrar han söka hjälp vilket förstås inte är alls bra! För även om själva tankarna inte är farliga, så finns det ju en (stor?) risk att de faktiskt utvecklas till tvångshandlingar.

I detta fall tycker jag att du kan ställa ultimatumet att antingen söker han hjälp och ser till att vara mottaglig för den, eller så kommer du att lämna. Om tvångstankarna utvecklas till tvångshandlingar så kommer det ju tyvärr vara rejält destruktivt och till och med dödligt.

Hade han haft tvångstankar om att börja dansa och sjunga på stan är det ju en helt annan sak, men hans tankar handlar om att skada/döda och blir det till tvångshandlingar så kommer det nog inte komma någon förvarning innan, utan att han bara gör det.

Fast tvångshandlingar kopplade till de tankar TS pojkvän har brukar ju vara att tex be flickvännen låsa in knivarna, inte våga sova hos flickvännen etc, alltså handlingar för att hindra att man ska göra det man tänkt.

Lite som jag som ibland fotograferar mitt strykjärn för att senare, på jobbet, kunna kolla att jag verkligen stängde av det. Tvångstanken om att glömma strykjärnet på resulterar ju knappast i tvångshandlingen att lämna det på intill en gardin. Det är ju det jag är rädd för. Varför skulle jag göra det som skrämmer mig? 

• Anonym (Hjärtis)

Två texter (inte särskilt långa) för er som tror att en tvångstanke är en tanke som försöker tvinga en att göra något eller till er som bara undrar vad det är: :) 

https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=16289&Q=Obehagliga+tankar+om+att+skada+min+flickv%E4n

https://www.psykologiguiden.se/fragor-och-svar/svarsbanken/?ID=10331&Q=Jag+har+hemska+tankar+och+%E4r+r%E4dd+att+skada+n%E5gon

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 22:37:35 följande:

Jag tycker oavsett att man ska ta dessa tankar på allvar och söka hjälp! Du vet ju inte om ts sambo är rädd för att skada henne, eller rädd för att han tror att han faktiskt skulle kunna utföra handlingarna. 

Du är rädd för att glömma stänga av strykjärnet men det är ju inte samma sak som att du är rädd för att du medvetet ska glömma strykjärnet så att det orsakar skada och död.

Det är aldrig någonsin fel att söka hjälp när man har tankar om att skada eller döda någon annan! Det finns många som haft de tankarna och sedan utfört dem. Dina tankar handlar ju snarare om att skydda dig själv och andra, medan ts sambo tänker tvärtom.

Jag har redan gett TS råd om hur hon ska övertala honom att söka vård. :) Men fattar att du inte gått bakåt och kollat allt jag skrivit. Jag brukar inte heller göra det. 

Nej, många med tvångstankar utför inte det som de tänkt. Du blandar ihop det med att ha tankar/fantasier om att vilja göra förbjudna saker, kanske? Läs länkarna jag la upp. 

• Anonym (Hjärtis)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 22:54:34 följande:
    Varje jävla dag blir kvinnor mördade. Tror du det är kul? Läs på själv du. Jag kommer med livsviktiga råd till Ts och förhoppningsvis andra som läser här. Vad gör du här?
    Scrolla till inlägg nr 55 och läs det som står i länkarna. Det är två psykologer som beskriver tvångstankar, tvångshandlingar och tvångssyndrom. Jag tror att du har missuppfattat vad det är. Det är en ångestsjukdom. Inte typ röster i huvet som säger åt en att döda eller blodiga fantasier om lustmord. 
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:08:58 följande:
    Precis, jag har inte läst alla inlägg så det missade jag.

Nejdå, jag blandar inte ihop något. Redan i mitt första inlägg skrev jag att det är skillnad på tvångstankar och tvångshandlingar.

Men risken med att ha tvångstankar är att de kan utvecklas till tvångshandlingar. Många gör båda, tex står och tänder och släcker lampan, kollar spisen otaliga gånger, tar på saker i ritualer, tvättar händerna konstant osv. Detta är ju ganska oskyldiga saker men som tar upp en stor del av den drabbades tid och liv.

Ts skriver inte vad jag kan se att sambon är rädd för att han ska sticka kniven i henne, utan har uttalat tankar om att han tänker så.
    Det finns ju faktiskt en risk att denna tanke blir en handling, oavsett om sambon egentligen vill eller inte. Det spelar ju egentligen ingen roll om någon tror att risken inte finns eller är obefintlig - vad gäller tankar om att skada och döda ska ALLTID tas på allvar. Just för att man faktiskt inte bör chansa om det.

Självklart ska hon inte chansa om hon känner sig hotad. Men den logiska tvångshandlingen till TS sambos tvångstanke är ju inte att döda TS utan snarare att sluta träffa TS, be henne gömma alla knivar etc. Den som är rädd för smuts tvättar bort smuts. Den som är rädd att glömma spisen kollar spisen. Den som är rädd att skada någon ser till att den inte kan det, tex genom att isolera sig själv. När tvångstankar övergår till tvångshandling handlar det om att dämpa den ångest som tanken ger - inte att hänge sig åt det som ger en ångest.
    Läs gärna hur psykologerna förklarar det i länkarna jag la upp. 

Men, som sagt, nu utgår jag från att TS vet vad en tvångstanke är och använder ordet på rätt sätt. Om sambon snarare fantiserar om att döda henne, då gäller det ju att dra omedelbart. 

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:16:35 följande:

Du vet ju inte vad för typ av tvångstankar han har och hur det påverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb95la/tvangstankar-bakom-dubbelmordet-i-linkoping

https://www.expressen.se/kvallsposten/tvangstankar-fick-honom-att-doda/

Det här är ju journalister som inte heller vet vad ordet betyder. Märk väl att psykistern benämner det som att han har en allvarlig psykisk störning. Tvångstankar inte en allvarlig psykisk störning utan en vanlig form av psykisk ohälsa. 

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om du hottar en trovärdig källa, men jag litar betydligt mer på två psykologer än två kvällstidningsjournalister när det kommer till just psykisk ohälsa. 
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:29:56 följande:
    Läste du mina länkar?

Vi vet inte vilken kategori ts sambo faller under. Dina länkar som säger att det är ofarligt eller mina länkar som visar två människor som dödat pga tvångstankar. Den ena dödade sin fru och sitt barn.

Det är också skillnad på att säga:
    Jag är rädd för mina tankar om att skada och döda
    än att säga:
    Jag tänker att jag ska skada och döda.

Vi vet som sagt inte. Dina länkar eller mina.
    Men om man tror att det är som dina länkar och har fel, då dör ts. Om man tror att det är som mina länkar och har fel, då händer ingenting.

Så därför ska ts givetvis lämna om sambon vägrar söka hjälp.

Nej, psykiatern säger att han led av en allvarlig psykisk störning, vilket tvångstankar inte klassas som. Den ena mördaren och två kvällstidningsjournalister har kallat det tvångstankar. Det är förmodligen inte vad det är och inte vad en psykolog eller psykiater hade kallat det. 

Pudelns kärna är om TS vet vad tvångstankar är och vet att det är vad sambon lider av. 

-
    Begreppet ?tvångsmässigt? används om flera olika symtom både inom yrket och i folkmun och avser ofta andra symtom än tvångssymtom. Det är viktigt att vara välbekant med tvångssyndromsdiagnostik vid diagnossättning. Tvångstankar och tvångshandlingar bör främst inte användas som beskrivning av impulsgenombrott där impulser långsiktigt leder till handlingar med negativa konsekvenser (exempelvis äta stora mängder mat vid bulimi, handla impulsivt vid ADHD eller mani/hypomani, ta saker vid kleptomani, slå någon om man är arg etc.).

Patienter med tvångssyndrom använder tvångshandlingarna för att till varje pris och med hög säkerhet försäkra sig om att tvångstankarna inte blir verkliga, d v s en patient med tvångssyndrom utför inte innehållet i tvångstankarna. Typiska tvångstankar är även egodystona (se ovan) och upplevs som påträngande och oönskade till skillnad från impulser.

https://kunskapsstodforvardgivare.se/omraden/psykisk-halsa/regionala-vardprogram/ocd-och-relaterade-syndrom/regionala-vardprogram/tvangssyndrom

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (Vera) skrev 2024-08-31 23:39:56 följande:
    Hjärtis, här ser du tex att ts skriver att han tidigare agerat på sina impulser.

Ja, när han var ett litet barn. Det står även i trådstarten, tror jag. Jag säger ju inte emot att TS ska vara uppmärksam och försiktig. Men om det är tvångstankar det handlar om så är sambon förmodligen farligast för sig själv.

Den stora frågan är väl om det är tvångstankar han har eller tex inledning till en psykos. Psykoser är läskiga saker (men behöver inte heller leda till våld, en kompis har haft tre stycken). Men sambon bör givetvis söka vård. 

TS, visa länkarna i inlägg 55 för din sambo. Om det är tvångstankar är han långt ifrån ensam om sina problem och inför en psykolog eller psykiater finns inget som helst skäl att skämmas för det. Det är vardag för dem att hjälpa människor med de problemen och det finns väl beprövade behandlingar. 

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-09-01 19:10:23 följande:
    I helgen satt vi på restaurang och då var jag tvungen att lägga undan en köttkniv då han fick tankar på att hugga mig i bröstkorgen vilket gjorde honom (och mig) obekväma. Han har tidigare blivit polisanmäld också av min mamma då han agerat på sina tvångstankar, i hans fall att ta tag i mig, örfila mig osv. Tycker det börjar bli jobbigt och svårt att skilja på tvångstankar och våld.

Vet du, nu finns det ingen tvekan. Du ska omedelbart lämna honom. Det där är inte tvångstankar i ordets kliniska bemärkelse. Har han använt våld mot dig pga att han känner sig tvingad av något inom sig ska han in i vården, ögonaböj. Och du ska ifrån honom tills han fått behandling. 

Och om han skyller på inre tvång för att lura dig att han ör sjuk istället för sanningen - att han är en svinig misshandlare, då ska han inför domstol! 

Hur gick det med polisanmälan? 

Jag funderar på var gränsen för tvångsvård går. Kanske kan du kontakta psykiatrin, polisen eller Socialtjänsten och fråga. Och kalla det då inte tvångstankar, för det är förmodligen inte det han har. Berätta istället att han säger att han funderar på att skada och dig och att han även har gjort det. Ta hjälp av din mamma. 

• Anonym (Hjärtis)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 23:17:07 följande:
    Vi vet inte vad han har för diagnos. Och Ts borde inte vara med honom. 
    Problemet är ju att han inte har någon diagnos. Han vägrar gå till vården. Det är därför det är oklart vad TS har menat. Men med senaste inlägget tycker jag att det blev tydligare. Det låter inte som tvångstankar, tycker jag. 
  • Anonym (Hjärtis)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-09-01 20:22:15 följande:
    Polisanmälan upprättades i januari, hitintills varit på 3 förhör. Går väldigt långsamt, så känns inte jätteprioriterat. FH har dock sagt att åklagaren ser allvarligt på min/vår situation och har ordinerat målsägandebiträde.Vi kan bara vänta och se, min sambo är medveten om anmälan och verkar införstådd med vad det kan innebära. Gällande ocd-tankarna  är dessa inget han berättat om förens nu liksom, tidigare har han förklarat att hans handlingar beror på att han mår dåligt och inte kan kontrollera sina känslor, framförallt när han blir arg. Ibland kommer han inte ens ihåg vad han sagt/gjort utan frågar mig efteråt. Måste vara fruktansvärt frustrerande och obehagligt att känna så pass mycket ångest att man ?tvingas? agera på de för att må bättre.

Har du berättat för polisen vad han säger om sina tankar? Som lekman tycker ju jag att det borde leda till en sinnesundersökning. 

Har du ett säkert ställe att flytta till? Din mamma? 

• Anonym (Hjärtis)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-09-03 21:21:55 följande:
    Nej, inga alls. Allt började efter vi flyttade ihop (3 månader in i relationen).

Var det möjligen han som ville flytta ihop? Att vilja gå fort fram är typiskt för män som misshandlar sin partner. De börjar storartat och lovar guld och gröna skogar och sen smyger sig kontroll och psykiskt och sedan fysiskt våld in. Det förvärras inte sällan i hemsk omfattning om kvinnan blir gravid. Ju mer fast hon är desto mer av sin sadistiska och kontrollerande sida visar han. 

www.varningstecken.n.nu 

Läs och se om du känner igen dig/er. 

Var rädd om dig. Håll dina vänner och din familj nära. 

Svar på tråden Borde man vara orolig?