Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Borde man vara orolig?

Min sambo har nyligen uttryckt tvångstankar om att döda mig.
    Han har haft liknande tankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv). Nu säger han att han får påträngande tankar om att exempelvis hugga mig med kniv i ryggen när jag ligger i sängen vänd mot rummet när han lagar mat samt vrida nacken av mig. Han hade även fått byta förskola i tidig ålder då han tog tag i en yngre flicka och nöp henne osv pga tvångstankar enligt honom själv.
    Vill hjälpa honom och bett honom söka hjälp men han vill inte ha hjälp.

• Svar på tråden Borde man vara orolig?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-29 18:34:01 följande:

Men snälla, vad är det för fråga ens? 

Har han skadat djur?

Jag vet inte huruvida han faktiskt gjort det, bara att han har tankarna.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-08-29 18:34:00 följande:

Personer med tvångstankar har vanligtvis en stark moralisk kompass, och tankar om att skada någon man älskar framkallar vanligtvis stark ångest vid OCD. Sannolikheten att han skulle utföra dom är extremt liten.

Dock behöver han professionell hjälp för att lära sig att hantera tankarna på ett bättre sätt, så det inte påverkar han och eran relation på ett negativt sätt. KBT är en av dom mest effektiva formerna av terapi när man har OCD.

Det finns hjälp att få, hoppas det löser sig.

Ja jo, jag har förstått att han får mycket ångest efteråt. Så ska försöka mitt bästa att stötta honom till att ta tag i sina problem.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-08-29 19:09:32 följande:

Hur länge har han lidit av tvångstankar?

Sedan barnsben, i perioder tror jag
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 19:11:36 följande:

Låter som att han har OCD. Då brukar man få tvångstankar om det sista man vill göra (skada de man älskar, till exempel). Otroligt ångestframkallande för personen. Förstår att det är jobbigt för dig också. Men det kan ju vara skönt att veta att det inte är ovanligt med denna typ av tankar om någon har OCD. Som någon skrev ovan har personer med ocd ofta stark moral. Men uppmuntra honom att söka hjälp, om du orkar. (Har själv ocd, men andra typer av tankar).

Okej! Ska ta upp detta med honom, måste vara jättejobbigt :(
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 19:23:39 följande:

Det är inte din uppgift att fixa honom, ta inte så lättsamt på detta. Han har haft många år på sig och kan han uttrycka dessa tankar... Inte ditt ansvar att fixa.

Detaljen om förskolan är dock märklig för man byter inte bara sådär och då borde han följts upp...

Han bytte en gång, då han upprepade dessa handlingar mot flera ?kamrater?. Vet att han även haft kontakt med BUP mycket då han haft ?problem? efter det också och fått byta skola. Han är dock medveten om att det han gör är fel, men verkar oförmögen att ändra på sitt beteende.
  • Anonym (hjälp)
    Tukt skrev 2024-08-29 19:53:19 följande:

Hoppas du kan få han att söka hjälp. Låter ju lite hoppfullt eftersom han pratar om det.
    Men tror att även du behöver stöd och hjälp paralelt med det.

Precis! Känns stort att han vågade öppna upp sig angående det. En annan kanske hade dragit öronen åt sig och lämnat direkt, vilket hade varit lite taskigt enligt mig. Alla har vi våra brister och problem. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (f) skrev 2024-08-29 20:29:20 följande:

Fast fullt så enkelt är det inte. Vi vet inget om hans tankar eller vad han skulle få för diagnos. Här har han tidigare i livet agerat på tankarna så varför inte nu? Det i samband med att han vägrar hjälp men utan problem skrämmer upp sambon som nu har ett helvete att hantera detta...

Mina tankar leder till saker ibland.

Det var just därför jag gjorde detta inlägg, för vägledning eller tips angående hantering av potentiell ocd. Också pga tidigare agerande efter handlingsimpuls.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Upp) skrev 2024-08-29 20:31:07 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med "borde jag vara orolig"?

Hur skulle du INTE kunna vara orolig i den situationen?
    Jag vet inte, vill inte dra för höga växlar bara och ANTA det värsta.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Upp) skrev 2024-08-29 20:43:06 följande:
    Han har tvångstankar om att hugga dig med kniv i ryggen samt vägrar söka hjälp.

Hör du det här?
    Han är rädd för att framstå som ett ?freak? och tycker själv att han inte förtjänar att må bra, därför söker han nog inte hjälp.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Tabu) skrev 2024-08-30 13:51:18 följande:

Jag lever med en person som har OCD och har blivit hårt åtgången med personliga påhopp. Om du ska stanna hos din kille så måste du kräva av honom att gå en behandling. Du får ställa ultimatum. Jag gjorde det. Min partner vägrade först. Men jag sa till honom att jag inte tolererar det här. Så här ska det inte vara. Efter en tid pallrade han sig slutligen iväg. Fick medicin direkt och senare även KBT behandling. Jätte jätte bra. Nu är han nästan som ny. Men du ska verkligen inte tåla detta, det bryter ner dig. Han måste ta tag i det här.

Har du något tips på hur jag kan hjälpa honom på bästa sätt, alltså motivera till förändring? 
  • Anonym (hjälp)
    Soligakatten skrev 2024-08-31 23:17:07 följande:
    Vi vet inte vad han har för diagnos. Och Ts borde inte vara med honom. 
    I helgen satt vi på restaurang och då var jag tvungen att lägga undan en köttkniv då han fick tankar på att hugga mig i bröstkorgen vilket gjorde honom (och mig) obekväma. Han har tidigare blivit polisanmäld också av min mamma då han agerat på sina tvångstankar, i hans fall att ta tag i mig, örfila mig osv. Tycker det börjar bli jobbigt och svårt att skilja på tvångstankar och våld.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Hjärtis) skrev 2024-09-01 19:43:27 följande:

Vet du, nu finns det ingen tvekan. Du ska omedelbart lämna honom. Det där är inte tvångstankar i ordets kliniska bemärkelse. Har han använt våld mot dig pga att han känner sig tvingad av något inom sig ska han in i vården, ögonaböj. Och du ska ifrån honom tills han fått behandling. 

Och om han skyller på inre tvång för att lura dig att han ör sjuk istället för sanningen - att han är en svinig misshandlare, då ska han inför domstol! 

Hur gick det med polisanmälan? 

Jag funderar på var gränsen för tvångsvård går. Kanske kan du kontakta psykiatrin, polisen eller Socialtjänsten och fråga. Och kalla det då inte tvångstankar, för det är förmodligen inte det han har. Berätta istället att han säger att han funderar på att skada och dig och att han även har gjort det. Ta hjälp av din mamma. 

Polisanmälan upprättades i januari, hitintills varit på 3 förhör. Går väldigt långsamt, så känns inte jätteprioriterat. FH har dock sagt att åklagaren ser allvarligt på min/vår situation och har ordinerat målsägandebiträde.Vi kan bara vänta och se, min sambo är medveten om anmälan och verkar införstådd med vad det kan innebära. Gällande ocd-tankarna  är dessa inget han berättat om förens nu liksom, tidigare har han förklarat att hans handlingar beror på att han mår dåligt och inte kan kontrollera sina känslor, framförallt när han blir arg. Ibland kommer han inte ens ihåg vad han sagt/gjort utan frågar mig efteråt. Måste vara fruktansvärt frustrerande och obehagligt att känna så pass mycket ångest att man ?tvingas? agera på de för att må bättre.
  • Anonym (hjälp)
    Goneril skrev 2024-09-02 23:51:42 följande:

En ytterligare fråga: Märktes inget av detta innan TS flyttade ihop med mannen? Fanns det inga tecken? 

Nej, inga alls. Allt började efter vi flyttade ihop (3 månader in i relationen).
Svar på tråden Borde man vara orolig?