• Anonym (f)

Borde man vara orolig?

Du gör slut. Inte värt att riskera livet för någon som barnsligt nog inte tar itu med sina ALLVARLIGA PROBLEM.

• Anonym (f)

Det är inte din uppgift att fixa honom, ta inte så lättsamt på detta. Han har haft många år på sig och kan han uttrycka dessa tankar... Inte ditt ansvar att fixa.

Detaljen om förskolan är dock märklig för man byter inte bara sådär och då borde han följts upp...

• Anonym (f)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-08-29 19:26:18 följande:
    Han bytte en gång, då han upprepade dessa handlingar mot flera ?kamrater?. Vet att han även haft kontakt med BUP mycket då han haft ?problem? efter det också och fått byta skola. Han är dock medveten om att det han gör är fel, men verkar oförmögen att ändra på sitt beteende.
    Vilket kap....

Jag har all förståelse för OCD. Bara inte svinigt och oansvarigt beteende.
  • Anonym (f)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 20:14:22 följande:
    Du saknar kunskap om tvångstankar. Man "står inte emot" sina tvångstankar. Det är tvärt om. Finns massor att läsa om detta.

rokstjejjourer.se/tjejjouren-dalia/ocd-tvangssyndrom
    "En person med tvångstankar är INTE farlig och kommer INTE att göra sakerna som tankarna handlar om! I princip alla människor har tvångstankar någon gång i sitt liv och det är helt normalt! Men när du har tvångssyndrom får tankarna dig att bli osäker och få ångest."

Fast fullt så enkelt är det inte. Vi vet inget om hans tankar eller vad han skulle få för diagnos. Här har han tidigare i livet agerat på tankarna så varför inte nu? Det i samband med att han vägrar hjälp men utan problem skrämmer upp sambon som nu har ett helvete att hantera detta...

Mina tankar leder till saker ibland.

• Anonym (f)
    Anonym (OCD) skrev 2024-08-29 20:36:28 följande:
    Fast nu pratar vi inte om vad dina tankar leder till. Vi pratar om tvångstankar, vilket är något helt annat. Nu nöp han en tjej i förskolan, det är han knappast ensam om. Han har haft "tvångstankar under hela sitt liv men enbart gällande folk han älskar/bryr sig om samt djur (att han kan bryta nacken av de, hålla för hårt osv)". Han har garanterat OCD och personer med OCD är inte farliga. Och jag tror inte att han säger det för att han vill skrämma upp henne. Jag är helt övertygad om att han söker försäkran från henne, det är nämligen så OCD fungerar. Kan tipsa även dig att läsa på.

Så vad är mina tankar? Inte tvång? Nähä, hur kan du vara så säker på vad TS sambos är?

Vad han än menar så förstår en vuxen människa att det kan vara skrämmande att höra. Till det en vägran att ta hjälp och få en diagnos på vad det är, jag hade aldrig stått ut. En diagnos hade gjort stor skillnad i om jag skulle vara rädd eller inte.

(Nej jag skadar inte andra, inte den typen av tankar)

• Anonym (f)

Jag är fullt införstådd att man kan ha intrusive thoughts utan att det kan göra något mer än vara jobbiga. Men att leva ett helt liv med saker som uttalat skrämmer ens partner och inte vilja söka hjälp är för mig inte acceptabelt.

• Anonym (f)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-09-01 19:10:23 följande:
    I helgen satt vi på restaurang och då var jag tvungen att lägga undan en köttkniv då han fick tankar på att hugga mig i bröstkorgen vilket gjorde honom (och mig) obekväma. Han har tidigare blivit polisanmäld också av min mamma då han agerat på sina tvångstankar, i hans fall att ta tag i mig, örfila mig osv. Tycker det börjar bli jobbigt och svårt att skilja på tvångstankar och våld.
    Så han gömmer sig bakom sånt för att få en legitim orsak till våld. Tidigare polisanmälan är en stor sak och viktig att ta med, märkligt.  Han är våldsam och uttrycker ännu mer våldsamma tankar. Fundera du lite mer, blir troligtvis din död.
Svar på tråden Borde man vara orolig?