• Anonym (Yepp)

Vågar du äta lakrits?

Nu är det ju tydligen farligt att äta lakrits. Man kan få högt blodtryck, låg kaliumhalt i blodet och ödem i kroppen. Några har hamnat på sjukhus och en man läste jag dog av kaliumbrist efter att ha ätit lakrits under längre tid.

Har inte högt blodtryck men vågar inte äta lakrits längre. Kunde unna mig några bitar lakrits på helgen förut men lider av GAD och vanlig ångest och får för mig att jag kommer dö om jag äter lakrits nu.

Hur tänker ni, äter ni fortfarande lakrits? Hur mycket i så fall?

• Svar på tråden Vågar du äta lakrits?
  • Eurydike

Jag älskar lakrits och fattar inte hur jag skulle kunna sluta 😂

• Anonym (C)

Har hört det där. Jag är en stor lakrits älskare och äter mig det dagligen. Inga stora mängder men ändå, jag oroar mig inte. Du behöver inte oroa dig och tror det är ovanligt att man dör av det. 

• Anonym (Man)

Lakrits farligt? Eh fortfarande värt det.

• Eurydike

Men det låter tufft om det triggar din GAD och ångest! Jag kan också lida av det ibland, men oftast tänker jag inte längre än näsan räcker och min näsa är jäkligt kort 🤥

• Spucks

Jag vågar, men med tanke på hur äckligt skiten är kommer jag nog göra det enbart om jag vill verkligen straffa mig för något.

• Anonym (Yepp)
    Eurydike skrev 2024-09-01 11:22:10 följande:

Men det låter tufft om det triggar din GAD och ångest! Jag kan också lida av det ibland, men oftast tänker jag inte längre än näsan räcker och min näsa är jäkligt kort 🤥

Ja tyvärr så triggas den och då blir det ingen njutning med att äta lakrits ändå. Men om man bara äter på helgen borde ju risken vara rätt liten ändå tycker man, men sen är tydligen personer olika känsliga också. Suck.
  • Anonym (Em)

Tänker att det mesta kan vara farligt i för höga doser, t o m vatten. Man bör nog inte överkonsumera något alls egentligen utan hålla sig till en normal och rimlig nivå

• mandude2

Jag hade för högt blodtryck för någon vecka sedan å docktorn sa att jag skulle sluta salta maten vilket jag gjorde, nu har jag normalt blodtryck. Kommer dock att leva farligt ibland å käka det jag vill ändå :P 

• Anonym (Yepp)
    Anonym (C) skrev 2024-09-01 11:21:06 följande:

Har hört det där. Jag är en stor lakrits älskare och äter mig det dagligen. Inga stora mängder men ändå, jag oroar mig inte. Du behöver inte oroa dig och tror det är ovanligt att man dör av det. 

Du har ätit dagligen under flera år? Hoppas du har rätt, men detta triggar min ångest nu tyvärr. Å jag som gillar lakritsnapparna:/
  • Anonym (L)

Du måste äta rätt stora mängder om det ska bli farligt.

Jag har för högt blodtryck, ärftligt i mitt fall, som jag medicinerar för och jag äter lakrits ibland eftersom det är en favorit. Jag är inte ett dugg orolig. Jag skulle inte äta det varje dag men ibland kan man ju unna sig lite. 

Svar på tråden Vågar du äta lakrits?