• Anonym (Yepp)

Vågar du äta lakrits?

Nu är det ju tydligen farligt att äta lakrits. Man kan få högt blodtryck, låg kaliumhalt i blodet och ödem i kroppen. Några har hamnat på sjukhus och en man läste jag dog av kaliumbrist efter att ha ätit lakrits under längre tid.

Har inte högt blodtryck men vågar inte äta lakrits längre. Kunde unna mig några bitar lakrits på helgen förut men lider av GAD och vanlig ångest och får för mig att jag kommer dö om jag äter lakrits nu.

Hur tänker ni, äter ni fortfarande lakrits? Hur mycket i så fall?

• Svar på tråden Vågar du äta lakrits?
  • Anonym (C)
    Anonym (Yepp) skrev 2024-09-01 11:32:03 följande:
    Du har ätit dagligen under flera år? Hoppas du har rätt, men detta triggar min ångest nu tyvärr. Å jag som gillar lakritsnapparna:/
    Ja haha jag har alltid lakrits i min väska på jobb och käkar tex några salta pastiller varje dag. Allt känns lite lättare med lakrits :). 
    Men ska man leva riktigt farligt så ska man käka svenskjävlar, så gott. 
  • Anonym (M)
    Goneril skrev 2024-09-02 16:39:57 följande:

Enligt en studie företagen i mars i år på Linköpings Universitet har även små mängder lakrits påverkan på blodtrycket. Även hjärtat kan påverkas enligt studien. Blodtryck: Grapefrukt tillsammans med blodtryckssänkande medicin kan förvärra biverkningarna, läkare avråder från denna frukt i samband med förskrivningen.

Det är kännt sedan länge att just grapefrukt ökar risken för biverkningar på många läkemedel. Detta för att graprukt påverkar läkemedlet nedbrytning vilket då innebör att läkemedelskoncentrationen i blodet blir högre än den ska bara, vilket ökar risken för biverkningar. Detta gäller bla blodtryckssänkande läkemedel. 

Studien som är gjort av Linköpings universitet är rätt intressant. 

Nja, studien visade på att de av testpersonerna som reagerade kraftfullas av intag av lakrits också visade på belastning av hjärtat. Men det innebär dock inte att alla får synliga belastningsr på hjärtat. 
  • Goneril
    Anonym (M) skrev 2024-09-03 08:44:47 följande:
    Det är kännt sedan länge att just grapefrukt ökar risken för biverkningar på många läkemedel. Detta för att graprukt påverkar läkemedlet nedbrytning vilket då innebör att läkemedelskoncentrationen i blodet blir högre än den ska bara, vilket ökar risken för biverkningar. Detta gäller bla blodtryckssänkande läkemedel. 

Studien som är gjort av Linköpings universitet är rätt intressant. 

Nja, studien visade på att de av testpersonerna som reagerade kraftfullas av intag av lakrits också visade på belastning av hjärtat. Men det innebär dock inte att alla får synliga belastningsr på hjärtat. 
    Tack för kompletterande inlägg. Det underliga med grapefruktfrågan är att alla läkare inte nämner detta vid förskrivningen. Vi är några äldre personer i bekantskapskretsen som äter blodtryckssänkande, men ingen av kamraterna tycks ha hört talas om detta. De blev förvånade när jag nämnde det. Synd, strängt tager, grapefrukt som är så gott ...
  • Anonym (Jadå)

Man får äta lakrits i moderation, och inte hela tiden. Samtidigt rörande kalium där, om du ser till att din kost överlag innehåller det rekommenderade intaget på 4700mg/dag. Så ska det till en hög lakrits konsumtion för att kunna rubba kalium nivåerna ner på en farligt låg nivå.

Tidiga symtom på sjunkade kalium nivåer är - huvudvärk, ofta migränliknande. Yrsel. Svaghets känsla i musklerna. Hjärtklappning. Rusande puls/takykardier. 

Så har du ätit lakrits och börjar må skumt? Tja. Antingen ät någonting som är kaliumrikt, eller drick ett större glas 100% kokosnötsvatten (ej ifrån koncentrat). 

Det som sker vid kaliumbrist är att blodtrycket tvärdyker och hjärtat får svårt att pumpa upp blod till hjärnan. Lågt kalium kan resultera i skador på hjärtat, och i värsta fall att man tappar medvetandet och avlider. Om blodtrycket blir alldeles alldeles för lågt. 

• Anonym (M)
    Goneril skrev 2024-09-03 09:43:04 följande:
    Tack för kompletterande inlägg. Det underliga med grapefruktfrågan är att alla läkare inte nämner detta vid förskrivningen. Vi är några äldre personer i bekantskapskretsen som äter blodtryckssänkande, men ingen av kamraterna tycks ha hört talas om detta. De blev förvånade när jag nämnde det. Synd, strängt tager, grapefrukt som är så gott ...
    Det är nog för att alla läkare inte nämner allt de bor när de skriver ut läkemedel. 
  • Anonym (Yepp)
    Anonym (Jadå) skrev 2024-09-03 12:25:29 följande:

Man får äta lakrits i moderation, och inte hela tiden. Samtidigt rörande kalium där, om du ser till att din kost överlag innehåller det rekommenderade intaget på 4700mg/dag. Så ska det till en hög lakrits konsumtion för att kunna rubba kalium nivåerna ner på en farligt låg nivå.

Tidiga symtom på sjunkade kalium nivåer är - huvudvärk, ofta migränliknande. Yrsel. Svaghets känsla i musklerna. Hjärtklappning. Rusande puls/takykardier. 

Så har du ätit lakrits och börjar må skumt? Tja. Antingen ät någonting som är kaliumrikt, eller drick ett större glas 100% kokosnötsvatten (ej ifrån koncentrat). 

Det som sker vid kaliumbrist är att blodtrycket tvärdyker och hjärtat får svårt att pumpa upp blod till hjärnan. Lågt kalium kan resultera i skador på hjärtat, och i värsta fall att man tappar medvetandet och avlider. Om blodtrycket blir alldeles alldeles för lågt. 

Är väl lite extra orolig för att kalium ska sjunka just för att jag vid de två senaste blodproven haft värden under nedre referens. Så därför kanske man inte har lika mycket att spela på som en som har högt kalium.
  • Anonym (Jadå)
    Anonym (Yepp) skrev 2024-09-04 16:24:09 följande:
    Är väl lite extra orolig för att kalium ska sjunka just för att jag vid de två senaste blodproven haft värden under nedre referens. Så därför kanske man inte har lika mycket att spela på som en som har högt kalium.

Ja då skulle jag avråda dig ifrån att äta lakrits tillsvidare, och att du ser till att lägga om kosten. Så du faktiskt äter en kost som resulterar i ett ungefärligt dagligt intag på 4700mg. (Ej tillskott dock, kalium tillskott skall man inte ta såvida man inte går på täta kontroller och under inrådan ifrån läkare. Det är mycket svårt att få i sig för mycket kalium via kostkällor, men det i tillskottsform tas upp annorlunda och är därför lättare att överdosera- överskott av kalium är lika farligt som brist). 

Känns det för övermäktigt att fått ordnat till kosten sådär i ett svep, så är 100% kokosvatten en bra väg annars. Välj en sort som ej har tillsatt socker, så blir kalorierna per 100ml även hyfsat låg. Ett 100% kokosvatten som ej är ifrån koncentrat innehåller ungefär 200mg kalium per 100ml. Det innehåller även andra elektrolyter, och har en bra naturlig balans på den fronten. 

När du fått ordnat upp ditt kalium intag, så du har bra nivåer och inte ligger nära nedre referens eller under. Så kan du börja experimentera lite med lakrits konsumtionen igen. Och utvärdera med hjälp av blodprovs kontroll hur det går. 

Kanske kan vara lättare att hantera situationen, och ev hälso ångesten, om man har en utstakad plan på plats. Ditt blodtryck kan du hålla koll på själv också om du tror det skulle kunna underlätta? Finns bra blodtrycksmätare att köpa. (men tror du att det skulle stressa dig, så avstå). 

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2024-09-01 14:38:47 följande:
    Ja, och på extratuggumin så står det att överdosering kan ge diarré. 
    Jag brukar få diarré av tuggummi.
  • Hjelm

Alla ska vi dö av nånting. Blir det lakrits för min del dör jag lycklig.

• EpicF
    Anonym (A) skrev 2024-09-04 23:02:11 följande:
    Ja, det är för att xylitol är laxerande.
  • Anonym (Yepp)
    Anonym (A) skrev 2024-09-04 23:02:11 följande:
    Får jag också. Rena döden för magen.
Svar på tråden Vågar du äta lakrits?