• EpicF

Hur lång överlevnad?

Men den spridningen så är det tyvärr inte mycket hop.

Men hur länge personen har varit är omöjlig att veta. 
    Det beror dels på hur stark personen är själv, om den fortfarande får behanling med cellgift, strålning etc (i palliativa syfte) och övriga hur mycket camcer det finns i det olika organen. Men det är ändå omöjligt att säga. 

Ta ledigt, var med din anhörig så mycket ni båda orkar. Men tänk på att ta paus från allt, både för din skull pch för din anhörigs skull. Man behöver andrum som anhörig till en allvarligt sjuk och även den sjuke behöver andrum från oroliga anhöriga. 

Är det en väldigt nära anhörig så rekommenderar jag verkligen att prata med en kurator (personalen på avdelningen kan ge dig kontaktnr). 

• EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-09-02 11:00:17 följande:
    Har också hört detta från folk som arbetar med cancervård. 

Sedan är det inte exakt, men det ligger mkt i det. 
    Nej, det ligger inget i det. 
    Anonym (A) skrev 2024-09-01 22:09:00 följande:

Generellt kan man säga att när man försämras lite varje månad har man månader kvar att leva, försämras man varje vecka är det veckor kvar. Samma sak med dagar och timmar.

Stämmer inte överhuvudtaget. 
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 12:26:56 följande:
    Jag arbetar bland annat med terminalt sjuka cancerpatienter och det är vad våra kollegor inom hospicevård brukar säga, samt stämmer med vad jag själv ser.
    Det kan inte ens tänka mig att någon som jobbar inom onkologi påstår.
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 13:55:37 följande:
    Ok, men så är det. Jag har inte erfarenhet från alla cancerformer såklart och det skiljer sig åt som ni redan vet. Mitt jobb gäller tjock/ändtarmscancer, samt pankreascancer i första hand.
    Ändå märkligt påstående får folk som jobbar inom onkologi. Finns nämligen inget sådant samband. 
  • EpicF
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 16:23:37 följande:
    Jobbar du inom palliativ cancervård? 
    Inte längre. Även om vi ibland har palliativa cancerpatienter där jag jobbar. 
Svar på tråden Hur lång överlevnad?