• Anonym (Ledsen och arg)

Han ljög om medicinen

Vi bröt upp för att han vägrade ta ansvar för sina problem... sen efter en tid isär började vi prata igen och han sa att han börjat med ssri...

Spola fram några veckor och jag sover hos honom första gången sen vi blev tillsammans igen och inser att han inte alls går på ssri, eller annat ångestdämpande alls...

Jag vet inte vad jag ska känna...

• Svar på tråden Han ljög om medicinen
  • Anonym (J)

Medicin löser inte allt. om något alls överhuvudtaget. Det viktigaste är att han sökt hjälp.

Anonym (J) skrev 2024-09-04 14:26:26 följande:

Medicin löser inte allt. om något alls överhuvudtaget. Det viktigaste är att han sökt hjälp.

Han har ju inte det? Han ljög alltså för mig för att jag skulle ge oss en ny chans.
  • EpicF
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2024-09-04 14:42:46 följande:
    Han har ju inte det? Han ljög alltså för mig för att jag skulle ge oss en ny chans.
    Han kan väl visst ha sökt hjälp. Det tar tid att påbörja läkemedelsbehandling. SSRI är ofta inget man börja med på studs efter att man söka läkarhjälp. Är inte ens säkert det är första vaket
  • EpicF
    Han kan väl visst ha sökt hjälp. Det tar tid att påbörja läkemedelsbehandling. SSRI är ofta inget man börja med på studs efter att man söka läkarhjälp. Är inte ens säkert det är första valet.
    EpicF skrev 2024-09-04 14:54:53 följande:
    Han kan väl visst ha sökt hjälp. Det tar tid att påbörja läkemedelsbehandling. SSRI är ofta inget man börja med på studs efter att man söka läkarhjälp. Är inte ens säkert det är första valet.
    Det kan man få utskrivet av en appdoktor samma dag, det har jag fått tidigare och det är vad han sa att han fått. Nej han har inte sökt nån annan hjälp heller.

Enligt honom har han gått på det sen vi tog slut, men det har han alltså inte alls.
  • fornminne
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2024-09-04 15:10:19 följande:
    Det kan man få utskrivet av en appdoktor samma dag, det har jag fått tidigare och det är vad han sa att han fått. Nej han har inte sökt nån annan hjälp heller.

Enligt honom har han gått på det sen vi tog slut, men det har han alltså inte alls.
    Gör slut igen. Det finns väl inget att bygga på? Han har problem och han har inte varit ärlig. 
  • EpicF
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2024-09-04 15:10:19 följande:

Då gör "app-doktorn" fel, men det är en annan diskussion.
    Gör slut då och håll dig till det eftersom du vet att han inte går att lita på. 
  • Anonym (insikten)

Det är tyvärr inte så att alla som drabbas av psykisk ohälsa som förstår vad som händer med och att de måste få hjälp. 

Vad har han att säga till sin  ursäkt då nu när du har kommit på det här? Vad är hans plan? Finns där någon plan? Eller han tror bara han fått dig tillbaka så är allt bra igen? 

Jag hade också ett väldigt stort bekymmer med min kille då han inte insåg hur sjuk han var. 

Kan vara så för din kille också att han inte vill ta emot hjälp då han inte vill förlora kontrollen? Skäms? Litar inte på dem? Litar inte på tabletterna? 

Du kan föreslå att gå med honom, sedan om du blir insläppt eller inte i rummet är en annan femma, men att du kan sitta utanför i väntrummet till att börja med. Där är också alternativet att du blir insläppt en stund och sedan går ut. Jag minns inte så mycket då jag var så dålig men det jag minns är att han var hos mig när jag träffade psykologen. 

Vi fick vara försiktiga i vår relation under tiden jag var sjuk och år senare när han blev det (då tog det slut först för han förstod inte). 

Lägg fram det som ett alternativ att du kan vara hans vän (bara hans vän, inget du-vet-vad), om det är något du kan tänka dig, och gå med honom, men att du inte kommer fortsätta vara hans flickvän förrän han är på god väg eller är frisk igen för först då är han redo. 

Trist att säga det, men jag var inte en bra partner när jag blev sjuk och han var det inte när han var sjuk. Man behöver vara så hel man kan för att ha ett friskt ge- och ta i en relation, för att orka och fungera bra i en relation. 

• Anonym (J)
    Aha på ditt inlägg lät det som att ditt fokus var på medicin bara. Så han har inte varit hos samtalsterapeut? Säg till honom. 
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2024-09-04 14:54:41 följande:
    Han kan väl visst ha sökt hjälp. Det tar tid att påbörja läkemedelsbehandling. SSRI är ofta inget man börja med på studs efter att man söka läkarhjälp. Är inte ens säkert det är första vaket
    Det är ändå inget hokus pokus som fixar allt. Jag provade ca 10 olika sorter och inget funkade. Däremot funkade bra mat, lugn, rutiner, sömn osv träning. Finns inga genvägar. Kroppen söget ifrån av någon anledning och man behöver komma på varför. Det är iofs inte ts problem.
Svar på tråden Han ljög om medicinen